Till alla er som gillar Perserkatter.
Hej!
Nu har jag en fråga till alla er Perser älskare. Det är bara en fråga inget påhopp, och det är bara min åsikt, så att ingen tar illa upp.
Alltså. Ni som gillar Perser. Tänker ni inte på djuren? Det är ju synd om dom, dom är ju så EXTREMT avlade att många dör i förtid för att dom har så små luftvägar, jag menar, nosen sitter ju lixom i höjd med ögonen, så ska det inte vara! Det är ju synd om katterna!
Så jag skulle väldigt gärna vilja veta era åsikter om det här med perserna och deras nosar. Varför har ni valt just perser? Visste ni inte om att dom är så extremt avlade att det är synd om dom? Eller sket ni i det å bara tyckte att dom va söta?
Mvh Caroline
måste faktiskt svara, är ju så att alla perser inte alls är extremt typade, kan du se om du kollar runt på foton på perserforumet, själv har jag en snart 20 årig perser med nos, finns ju två falanger inom perser, klassisk och modern, är fråga om tycke och smak vilken man föredrar, så kolla runt du, så ser du friska perser överallt Maggan47

Jag tror inte att någon perserälskare håller med dig om att perser är så extremt avlade att det är synd om dem.
Vi tycker att våra katter är söta och har en god hälsa. Hade våra katter inte kunnat andas hade vi inte avlat på dem. Jag tror inte att någon här avlar på sjuka djur eller djur som lider av sitt utseende.

Du ska veta att en Perser lever ca 12-18år, de kan andas annars hade de inte haft denna livslängd. Vet inte vad du fått allt detta ifrån. En perser kan som alla andra katter få en sjukdom. Och jag har 8st som lever och mår bra.
#1 Okej,Jag har inte kollat runt så mkt på forumet, men det är ju bra att det finns perser som inte är så extremt avlade :D.
#2 Okej, du kanske inte avlar så, men det finns många som knappt bryr sig om djuren, dom bryr sig bara om pengar, så dom avlar nosen högre å högre upp, bara för att det enligt vissa är "snyggt" Men det är ju bra att iaf inte DU avlar på sånt :)
#3 Okej, ja, det är väl bra att just dina katter mår bra. Men jag känner några som har haft perser, men dom dog i förtid, just pga att dom va så extremt avlade så att dom fick svårt å andas i högre ålder. Å i t.ex Insider så har detta tagits upp att dom har svårare att andas, å i många andra program oxå. Så jag tror att det är "bullshit" att perser inte har svårare att andas än andra kattraser.
Mvh Caroline (tänkt på att det här är mina åsikter! och jag hoppas att ingen tar illa upp.)

Min Ophelia har ingen lång nos men hon har en bred nos så när hon ligger på mig så blåser hon luft genom näsan i mitt ansiktet.Så hon har bra luftvägar.Inom allting som man sysslar med finns det säkert några som är extrema i det dom håller på med.Men det är inte vad dom flesta sysslar med.Vi vill ha sunda friska katter och ja vi gillar deras ansikten och uttryck.Döm inte alla uppfödare och Perser/Exotic ägare för att någon enstaka kanske gått lite långt i sin avel.Vi älskar våra katter precis som du älskar råttor.Lär känna lite perser folk och deras katter så ska du se att du faller för dom du också.

Jag har hållt på med perser sen 1986 och jag har aldrig haft problem med næsorna på mina katter!!! Det finns sækert några som ær extrem tillfællen men sån ær det ju med allt!!! Jag tror att det ær en liten myt om perserkatter!!!
Enig med #5 att om du lærde kænna några som håller på med perser så tror jag du får en annan syn på det!!
Lycka till med dina råttor!!!
Pia

Hej Caroline!
Du kanske inte ska dra alla över en kam.
Bara pga ett program på tv
Eller bekanta
Alla raser har någon defekt där människan är inblandad.
Även där människan inte är inblandad.
Och den perfekta varelsen är inte född varken i djuvärlden eller bland människor.
Och våra hundraser har större fel än katterna.
Visst finns de ex. och uppfödare som inte så nogräknade,
men de är inte alla. Bara några få.
Jag vet också några som drabbats.
De flesta är medvetna om faran och ser till attt avla på stora näsborrara och breda näsor
Själv får jag många med klassisk typ men
hänger med i perser svängen så jag vet.
Och alla fel ska förbättras genom avelsprogram,
och det är många detaljer.
Det ställs otroliga krav på uppfödare gemförelsevis,
med vad föräldrar har.
Mona
#5 Jag förstår att ni älskar era katter, jag älskar mina katter å alla mina djur också. Jag vill bara ha lite info om hur ni tänker. Men om ni har friska djur så är det ju absolut ingen fara, inget å diskutera då liksom :P
Föresten, Råttor? Det har jag inte 
#6 Du behöver inte ha så många utropstecken, det räcker med ett. Jag har sagt det innan och jag säger det igen. De här var bara mina åsikter å mina uppfattningar, men om ni nu har friska perser så är det ju ingen fara
Jag tycker också att perser är otroligt söta, men det är ändå ingen ras jag skulle kunna tänka mig att ha. Och som jag sa till #5 Jag har inga råttor ;P
#7 Jag drar absolut inte alla över en kam! Jag utgick bara från det jag visste å ville fråga er, som vet det här, om lite mer info.
//Caroline
Vi som har perser har ju inte en perser enbart för deras söta utseende (iaf inte de flesta) Deras personlighet är helt enormt charmig. Dom är speciella! Gå på en kattutställning någongång så kan du se alla friska och fina perserkatter! =) Så kanske du ändrar uppfattning.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#8 Förlåt mitt misstag möss var det som du har hos kompisen.
Att fråga om sådant man vet lite om är väl ok.Men ibland beror det på hur man frågar eller hur.Din Åsikt är ju att persern är EXTREMT avlad och som jag förstår det så menar du då alla perser.Annars borde det stå att en del är det.
Jag har kommit tillbaka till katt världen efter många års uppehåll och jag tycker att dom ser friska och fina ut med betydligt mera näsa än vad många hade när jag slutade med kattlivet.Men det är levande varelser och ibland går naturen överstyr.Tyvärr.Det gäller allt levande oavsett om vi människor har ett finger med i spelet eller inte.
Tv program får man ta med en nypa salt.
/Sylvia
#9 Jo, jag har redan börjat ändra uppfattning, alla här inne verkar ju vara jättetrevliga å ha friska å härliga katter 
#10 Jo, möss har jag ja :P
Jag kanske uttryckte mig lite dumt, ber om ursäkt för det :) Jag menade förstås inte att alla är det, men många (så som jag uppfattade det förrut) men efter det här så verkar det som om det inte är många alls som är det :)
//Caroline

perser o exotic är väldigt fina visst finns det de som har lite väl intryckta trynen men de flesta vill nog att deras djur ska vara friska o välmående före ett extremt utseende(hoppas jag iaf)

#11 Så roligt att du förstår att vi vill våra katter väl.Du får gärna fortsätta att fråga.Här är många som gärna berättar om både avel och sina katter/Sylvia
#12 Ok, jo, det hoppas jag med =)
#13 Jo, om jag kommer på nån fråga så kommer jag tillbaks Muhahahaha *Evil laugh* hmhm…ja, men vi hörs kanske då.
lol xD