få upp vikten på kattungar
kan ni någon av er ge mig tips hur jag får upp vikten på en kattunge
hon ligger efter nu i vikten o jag skulle vilja ha upp den lite
kan ni ge mig tips på vad jag kan ge dom?

Nötfärs o gräddfil, tillsätt kalk(lite)
ok skall bli på en gång det
hehe emma kanske kan ge tips med *ler*
skoja bara

Hur gamla är de nu?
dom är 8 veckor carina

Oj så fort tiden går. Vad har de ätit nu? tänkte på vikterna som du vill ha upp o mat
dom äter blötmat och royal och fisk o lite färs..
men du vet den lilla väger ju bara 370 o nästa 460 så det skiljer ju rätt mycket i vikten

De väger ju alldeles för lite alla miapia om de är 8 veckor gamla.
Mina vägde 750-800 då de va i denna åldern, du måste ge dem mer mat. De ska ha mat ofta när de är små, det är jobbigt för dem äta torrfoder med att tugga, Men torrfodret ska alltid finnas där, och sen måste du ge mjuk mat oftare. Ge dem nötfärs med gräddfil. Du kan även ge dem välling(den med björnen på, finns i färdig typ festisförpackning)
ok
haha va elak du är maria:P
ehm jo,hon lär väl inte vara smal så länge i mitt hem HAHA

Prova och köp KMR och blanda det med maten både kattungefoder och nötfärs
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus
Oj det var alldeles för låga vikter till den åldern
Precis som Carina säger så brukar vikterna ligga på 750-800g i den åldern, man kan säga 100g per vecka ungefär.
När kattungarna är omkring 4 veckor ska man börja låta dem smaka på vanlig mat, jag börjar med väl mosad burkmat blandad med ljummen gräddfil som rörs ihop till en tunn smet som är lätt att äta för de små, nötfärs kan man också ge så småningom även det blandat med gräddfil i början, men de måste fått lite tänder först för att kunna tugga nötfärsen. Sempers välling Baby Plus kan man också börja ge dem på fat. Den innehåller taurin vilket är livsnödvändigt för katter.
Hur har honorna det med mjölk? Man kan behöva ge dem lite extra näring i form av Hill's a/d burkmat, ett par matskedar utrört i lite ljummet vatten brukar vara uppskattat och kan ges typ 3 gånger per dag.
Torrfoder för kattungar kan man blöta upp till en början med i till exempel välling, det tar ett tag innan de lär sig tugga.
Kattungar ska ha flera måla mat om dagen, våra som är 5 veckor nu får fyra mål mat om dagen. Kan tillägga att européungarna som är 5 veckor nu väger mellan 550 och 605 g.
Det är också viktigt att tänka på att kattungarna inte har för stor yta att röra sig på, de springer av sig massor av vikt, det räcker med ett rum för dem och sedan kan man utöka efter hand.
När en kattunge ska flytta så tycker jag att den ska väga minst 1kg, annars får den stanna kvar lite längre.
/Lotta
oj!! Mina är 3v och en dag och dom väger 359 -377g

Mer normal vikt! Sov gott Alla!
nattinatti nu ska ja me sova på jobbet!
nu skall ni inte tro att mina katter svälter eller något för det gör dom absolut inte jag lovar dom har fri tillgång till mat
jag kommer övervaka vikterna väldigt noga nu o min särbo fick en utskälning som heter duga i går kväll
jag kommer övervaka detta med maten till 100 nu
jag kommer nu på morgonen åka o ge dom nötfärs blandat med lite välling
sen vid 11.30 kommer dom få blötmat med grädfil
sen kommer dom till få fisk i eftermiddag
"15 Dina små blir nog sååå stora snart,jag vet alla är vi barn i början,men du klarar detta galant,Ha det gott.Lena.gif)
Hälsningar LENA
nu har jag fått upp hemme med välling o nötfärs blötlagd torrfoder till 465 gram
tror nog hon vill ha lite ensam tid vid maten så nu sitter jag med henne ensam o låter henne äta tills hon är mätt
så jag har fått upp henne 95 gram sen i går kväll
så detta skall ordna sig gissa om varm välling är god hehe

Men nä sluta nu! Inte 95gr sen igår kväll, då spricker hon snart Miapia, vad har du för en våg? Detta går inte!
#18 man ska eftersträva en jämn viktökning, du kan inte ge henne så mycket för att hon ska ta igen allt detta på en dag. 95 g sedan igår kväll är väl inte rimligt? Ta det lugnt med maten hon måste få ut det i andra änden också! Det måste vara lagom, ge små mål flera gånger per dag.
/Lotta
det låter som om de e fel på vågen faktiskt=) när jag var o hälsade på var de inte små, normalstora..införskaffa ny våg?=)
haha nej nej det va batterierna som va kass
hon har gått upp 55 gram sen i går kväll

Vet du hur mkt en kattunge brukar gå upp per dygn miapia?
424 väger hon direkt efter matet o vällingen
direkt efter maten är det missvisande resultat, precis som vi människor kan väga ngt kilo för mkt fulla med mat i magen
väg henne om någon timme lr två när hon smält maten så får du mer korrektt vikt!
# 23 Hur mycket ska en kattunge öka per dygn o vad beror det på om de väger ca hälften av vad de ska väga vid en viss ålder?

En kattunge ökar runt 10gr per dygn, kan vara lite mindre ibland o lite mer också. Men den ska iallafall inte gå ner.
Jag har följt den här tråden några dagar och funderat lite över det ni skriver, det är ingen kritik mot någon utan bara mina tankar.
Jag har haft perser i snart 30år och exotic i 15 år jag känner mig orolig för hur rasen har utvecklats. När jag läser att många kattungarna behöver tilllägsmatas . När kattungarna sen ska växa och bli stora behöver de vitaminpasta, nötfärs/ gräddfil, special vällning, utblandad Hill's a/d burkmat osv. blir jag orolig.
Har vi tappat den genetik suveräna mammorna som mjölkar bra länge, får kattungar som öka bra på mammas mjölk, knappast behöver några smakpotioner utan en dag bara står vid matfatet och äter.
Är inte grunden för en ras överlevnad att djuret föder lätt, mjölkar bra och får så livskraftiga ungar att de vid mogen ålder kastar sig över den maten som deras mamma visar dem?
Jag har haft raskattkull inne och bonniskull i stallet som var födda nästan samtidigt de matades upp på samma sätt och ökade i vikt som de skulle båda kullarna. I båda kullarna fanns det små och stora individer, de små kattungarna växte senare i kapp och vid leverans hade de mycket liknande vikt.
# 28 intressant fråga tycker jag. Om man kan se en ärftlighet i mödrarnas sätt att ta hand om sin avkomma (födslar,matning och skötseln) så priorterar man kanske annat i första hand då man väljer en avelshona, typ, färg före andra ärftliga, primära egenskaper…aveln selekteras ju utefter önskvärda egenskaper.

#28 Jo visst ska de små klara gå upp i vikt bra på mammans mat som de får. Ibland kan det dock vara så att en mamma som förstföderska inte riktigt vet om hur det hela går till, hon kanske är orolig, eller hon kanske rent utav inte är en hona att ha i en avel. Jag har matat någongång, då det varit många små och fler bebbar än tuttar, eller de slåss om 1 el 2 tuttisar och de är 5, oftast brukar de då komma igång med fler tuttar om man hjälper dem på traven, även hjälpa dem få igång fler tuttar genom ta den starkaste att suga igång fler tex.Jag har aldrig behövt ge vitaminpasta mer än om det varit en unge som varit svag, men detta är sällan man behöver ta till. Nötfärs o gräddfil är som mjukmat, lätt att slurpa i sig helt enkelt. Välling är bra i början med då de inte äter torrfoder så lätt.Hill´s är det många som har med som mjukmat. Inte börjar du mata en mäninskobebis med vuxenmat direkt heller, du måste ju starta med sådant som små klarar av pure o annat.Vad är det som är konstigt??? I regel så kastar väl sig man inte på nyheter? mammas mat smakar ju bäst, likaväl som våra mäninskobebisar gillar mammas tutte bäst, men man måste ju börja äta vanlig föda med. I början visar man dem helt enkelt maten med fingret, de får fort smak för födan som är ny. Jag har också haft huskattskull innan jag hade uppfödning, jag gjorde samma med dem.
#28 Att vänja kattungarna vid fast föda genom att bjuda dem på kattmat blandat med gräddfil har väl knappast att göra med att de inte skulle vara efter bra avelsdjur??? Vad det gäller mjölktillgång finns det mycket som spelar in precis som kittentotts beskriver i #30.
#29 Att dra slutsatsen att de uppfödare som månar om sina kattungar väljer dåliga avelsdjur och enbart avlar på utseendet är väl inte riktigt rätt?
Naturligtvis vill jag ha honor som klarar sig så mycket på egen hand som möjligt, men om det behövs är det bra att veta vad man kan göra för att hjälpa till, det är levande individer vi har att göra med, alla är olika, både mammorna och ungarna.
Och vad det gäller stödmatning är perser/exotic långt ifrån den enda rasen där man ibland behöver göra det.
/Lotta
#31 Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag absolut inte drar någon slutsats. Inlägg #28 väckte en fråga.

#32 Jag tycker man kan läsa du också ifrågasätter Detsamma som #28. Men en uppfödare har många kullar genom sina år.Det händer naturligtvis saker på vägen för alla som har uppfödningar, även andra djur. Att man ser det skrivs mkt om detta på forumet är ju för det är här vi pratar om det, man frågar varandra om saker. Men tack o lov så brukar det gå bra fler ggr än dåligt. Man delar ändå med sig av det man har erfarenhet utav genom åren. Det kan ju då låta som man alltid har problem, men så är det inte! Jag har en del kattungar nu som fötts, och har väl mist några, men många fler överlever ju. Mata har jag sällan behövt göra, dock är jag med då de föder, och oftast hämtar honan mig då det är dags, med andra ord så vill hon ha med mig också. Man får ju inte ta alla problem här på forumet som vanliga.Vi hjälper varandra här på forumet och tro inte att det alltid är problem. Denna tråden startades pga en som ville ha hjälp med få upp vikt på kattunge, det visar sig att uppfödaren som är ny inte har så stor erfarenhet, ungarna väger alldeles för lite, mamman har säkert haft bra med mjölk innan, men de små behöver mat de klarar äta för gå upp, de hänger kanske efter pga de inte fått rätt fr början. Bara för en ber om råd o andra ger, inte betyder detta alla har problem.
#33 Det intressanta med inlägg 28 (för min del)det var en input från någon som fött upp i 30 år. Som jag då frågade mig själv då jag läst inlägget var att om något ändrats generellt i perspektiv av flera års avelsarbete hos en ras vad då gäller tex födslar hos honor, förmågan att ta hand om avkommer och ge dem di m.m. Mer än så var det inte…
# 28
Jag vet att det kan hända i alla raser oavsett raskatter eller huskatter att man någon gång kan behöva stöd mata en liten bebis och det kan också ha många olika orsaker till att det blir så.
Hade det varit ute i det vilda hade kanske dessa kattungar dött.
Det kanske inte är svaga kattungar.
Så många vilkatter eller " ladugårdskatter " har det nog så men de ser vi ju aldrig eller hur?
Att ge mat i olika former sedan när kattungarna börja vija äta det är ju så olika hur vi gör å vad vi tycker är den bästa maten.
I bland av någon andledning så kan mammans mjölk sina..tidigt löp eller p-piller å då kanske dom små behöver lite extra.
Detta händer ju inte alla mammor många har mycket mjölk för det..så det är ju så olika.
Sedan finns det nog i bland så kallade dåliga mammor i alla raser men då är det ju upp till oss som har dessa att stoppa det å dom får bli goa kastrater istället. För det är ju dom bra å duktiga mammorna som ska få vara i avel..men först födeskan kanske är en toppen mamma men vet inte riktigt hur första gången å då kan mycket bli fel om vi inte sträcker ut en hjälpande hand.
Den kullen kanske dör i det vilda å det vet ju ingen eller hur?
Att inte förglömma att vi en gång var nybörjare å kanske vi också gjorde något som vi sa att..Så ska jag aldrig göra mer å detta får jag tänka på nästa gång osv..
Så vi ska inte prata ner just denna rasen, men allt detta vet ju nästan alla redan.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#29 Det är mycket som man ska tänka på när man köper in sina avels djur första gången för det är dom som kommer vara grunden till ditt avelsarbete.
Och det är är viktigt att ta ett ansvar för sin uppfödning om man ser att något är fel eller blir fel.
Men detta vet nog alla också.
Ha en fortsatt trevlig prat stund på denna tråden för nu ska jag jag hitta på något kul med min man ..för vi är barn lediga…man älskar sina barn men ibland är det riktigt skönt när dom hälsar på farmor å farfar..lugn å ro.men det får ju inte vara för länge för då börjar man längta å sakna dom istället..
Hej då så länge.
Ps. Jag hoppas det går bra för dina småttisar MiaPia för detta är ju din tråd.
Kramis Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

hmm ja jag själv är orolig då min ena exoticunge ej går upp lika mycke som den andra o då var han störst vid födseln!!!!!
Hur gamla är de? Hur mycket väger de? Vad ger du dem att äta? Berätta lite mer 

Att alla katter inte är de bästa mammor r ingen nyhet utan händaer allt som oftast och inom alla raser tror jag. vår underbara bondkatt Blunder är född som "vildkatt" men han och hans två syskon belv övergivna av mamma och är således uppfödda på nappflaska, precis som ett antal andra kattungekullar som vi har fått rädda nr man hittat dem och en eller flera har dött eller uppenbart varit sjuka. Så en hel del bondkatter har stödmatats fram hemma hos oss. Tror inte att det är ett speciellt ovanligt problem hos katter och absolut inte vanligare hos perserkatter. Dremot kanske vi griper in lite tidigare och gör lite mer än vad som behövs då man är väldigt mån om att alla bebbar ska klara sig, dels kanske för att de är värda en slant men framförallt för att det är omöjligt att fästa sig vid dem då man har fått se och vara med från allra första början.
#37…jag skulle vilja säga lite som så…att man ska inte bry sig så mycket om ifall de går upp lika mycket …eller om nån växer om den andre
de är ju individer precis som vi är
en del människor blir 160 långa en del 180
en del väger 50 kg en del det dubbla
vi är alla olika o även katterna
se på att de går upp i vikt…o att de är pigga o verkar må bra
sen naturligtvis som #38 skriver..hur gamla är de

De är idag 3 veckor och 2 dar, arwen väger 376 och aragon 245 bara!!!!!! Ger honom royal canins tillägg men han tycks ej vilja gå upp ändå!!!!!!
Hur mycket ger du honom? Han får inte för lite mat om han inte går upp?
en del ungar e mindre än alla andra,finns alltid någon "mini" tycker inte de e såå farligt med 245 g vid 3 veckors ålder, han växer nog till sig ska du se huvudsaken e att han går upp och inte ner i vikt!

Jag ger han ungefär 10-20 ml var 3-4 timme!!!! borde väl vara tillräckligt eller?

Det verkarsom arwen får all mammas mjölk hmmm typiskt tjej o ta för sig
man kan väl inte ge för mycket om man ger 10-20ml var tredje till fjärde timme eller?
Finns det ingen bruksanvisning på ersättningen hur mycket kattungen ska ha?
#44…tycker att den mängden som du ger är fullt tillräckligt
för hans ålder.
om han bara går upp i vikt…alltså ökar från dag till dag..så var inte orolig
vid 4 veckors ålder kan du börja med nötfärs..o då kanske det vänder…
det är först då, som mina kattungar börjar växa ordentligt

okey såman kan ge de rå nätfärs vid 4veckors ålder eller?
ja..normalt sett så kanske man börjar runt 5 veckor
men man KAN börja vid 4
ge pyttelite första gångerna
o du får öppna munnen o stoppa in det
sen så brukar de få smak på det o äter ganska snabbt själva sen

Va skoj jag vill att de ska växa o bli stora mina små bebbor