Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3490 ggr
BARFmycat
1

Grader av brachycefali

När man läser om perser och brachycefali så tas ofta upp i vilken kategori av brachycefali som katten infaller, från 1 till 4 om jag inte missminner mig. Jag vet att jag har sett en illustration av dessa kategorier någonstans, både en med tecknade och fotografier på huvuden på perserkatter och jämte dem en tecknad bild på hur man kan förvänta sig att kraniumet ser ut om katten har just den huvudformen.

Till min fråga; vart kan man hitta någon slags mall eller illustration för att bättre förstå hur man avgör i vilket steg av brachycefali katten befinner sig i?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mallabralla
1

För att fastställa vilken grad en katt ligger på så krävs att man scannar kraniet, det går inte att se med blotta ögat.

om katten har riktigt illa (gradering 4) brukar detta synas genom att underkäken är så kraftigt roterad uppåt att katten får som att underkäken sticker ut med huggtänderna upp över överkäken, väldigt väldigt ovanligt på katter, jag har aldrig sett detta, på bulldoggar däremot kan man se det,underkäken sticker ut, är ju inte eftertraktat på någon ras.

men som sagt väldigt svårt att gradera med blotta ögat

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
3

kan tillägga att det är grad 3 och 4 som anses gravt på en katt, 1 och 2 är mildare och skall inte orsaka några problem för katten, men självklart är ju 0 önskvärt, det är en balansakt när det gäller perser och exotic, att avla efter standard men samtidigt tänka på kraniets formation, jag tror ingen vill föda upp katter med sådan kraftig rotation att underkäken sticker ut och tänderna står ut, tror inte den uppfödaren skulle bli långlivad på marknaden :)

men visst är det många inom kategori 1 som har underbett, men detta blir allt bättre och bättre då de flesta uppfödare är mycket noga med att inte avla på underbett då detta anse som ett fel.

hoppas du fick lite svar på dina frågor iaf, även om det är svårt att förklara, vet att Anna-Lena kan detta med brachysephali bättre än mig, hon har även skrivit en väldigt bra artikel där hon bland annat tar upp ämnet.

du kan läsa artikeln på http://spexus.se/halsa.html

BARFmycat
1

Fast nu var det ju inte det jag frågade, eller hur? Jag är inte intresserad av att skapa en diskussion om vad som anses vara önskvärt eller vad som är etiskt, mitt inlägg är helt opartiskt på den fronten.

Nej, jag fick inte svar på min fråga, för jag frågade efter en graderingskarta (som jag vet finns och används), inte hur man avgör huruvuda katten har brachycefali rent praktiskt. Jag tror föga på att alla katter som graderas fått en kraniumscanning.

Jag upprepar min fråga igen om det var otydligt innan;

Vart kan jag hitta en graderingsskala där man visar exempel på de fyra olika kategorierna av brachycefali?

mallabralla
1

tråkigt att du skall använda en tråkig ton tillbaka när man enbart försöker svara på din fråga, detta är ju ändå ett diskussions forum om perser så man kanske ändå får förvänta sig att det blir en diskussion?

mitt svar handlade inte om etik eller moral utan jag försökte svara på din fråga utifrån vad jag själv sett och hört.

Jag ber så hemskt mycket om ursekt om du inte gillade mitt svar

AgnetaB
0

#4 Reagerade också på ett snäsigt svar.

BARFmycat
0

Jag är inte otrevlig, jag är sakenlig. Faktiskt just för att inte missuppfattas.

Mallabralla, det du tog upp var inte det jag frågade efter, och det är ju onödigt att föra en diskussion om något som jag inte har för avsikt att diskutera, så då förklarade jag att vi inte behöver bemöda oss med det. Sedan ställde du en fråga till mig (om jag fick svar på min fråga) och då svarade jag att jag inte fick det. Var vänlig och tala om för mig vad jag sagt som är otrevligt och hur jag hade kunnat säga det annorlunda?

Tack!

Solitaire
3

#7 Graderingsskalan som används av författarna till den tyska artikeln, som du har fått länk till, är baserad på diverse specialundersökningar av skallen, bland annat via datortomografi. Såvitt jag vet förekommer ingen gradering av brachyfecali hos katt utan att man gör dessa speciella mätningar, vilket Mallabralla så riktigt påpekade i #1. Viss ledning kan man få av underkäkens rotation och vinklingen av hörntänderna i överkäken, men det ger bara en grov uppfattning.

Beträffande hur man uttrycker sig i inlägg så bör man tänka på att det alltid ser hårdare ut i skrift jämfört om du skulle träffa personen ifråga öga mot öga och prata. Detta på grund av att man i den här typen av diskussion på internetforum inte kan uppfatta den andres ansiktsuttryck och kroppsspråk. Det är därför en god idé att svara artigt och vänligt (såvida man inte är arg över något, förstås).

I det här fallet försökte Mallabralla besvara din ursprungliga fråga med att hänvisa till en artikel som hon länkade till (på Spexus hemsida), där den tyska graderingsskalan står omnämnd, men du tackade henne inte för detta utan skrev bara att hon inte hade besvarat din fråga. Det hade varit litet trevligare om du svarat något i stil med: "Tack för info och länk, jättebra, men jag är specifikt intresserad av den här skalan som jag hört talas om. Finns det någon som vet mer om den och hur den används?"

BARFmycat
0

Fast nu var det ju inte hur pass exakt kartan är som jag frågade efter, utan jag frågade efter själva kartan. Inte hur man tolkar den eller hur graderingarna avgörs. Säkert intressant läsning i sig, men det var inte det jag frågade efter. Det jag frågade efter fick jag svar på i inlägg #7
Min ton är medvetet neutral (dvs varken positiv eller negativ) just för att undvika konflikter.

Ett tips till er tillbaka, är ju i alla fall att utgå ifrån att det andra personer skriver, i brist på bättre vetande, är med gott uppsåt.

Solitaire
2

#9 Du frågade på vilket sätt du varit otrevlig, och hur du hade kunnat säga det annorlunda. Jag har försökt förklara det nu. Det är upp till dig om du vill ta till dig det eller ej.

BARFmycat
1

Absolut, vilket jag gör, men det är inte bara jag som behöver ändra mitt sätt att uttrycka mig på, ni kan även påverka hur ni uppfattar det jag skriver genom att tänka på eran egen inställningFlört

Annars så har jag ju fått det jag letat efter.

Erna
2

Är det semestertristessen som sätter in nu eller har ni för lite att göra när ni anmärker på inläggen?

BARFmycat har ju uttryckligen bett om specifika uppgifter. Man kanske ändå vill dela med sig av sitt kunnande i just denna fråga, bara tacka och ta emot.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Headturners
2

TS det finns ingen sådan mall att du själv kan avgöra vilken grad katten befinner sig i ……

Solitaire
0

#12 Vad menar du, Erna? BARFmycat bad själv att få veta på vilket sätt hon kunde ha uttryckt sig annorlunda. Det framgår ju även av hennes signatur (längst ner i meddelandet menar jag) att hon har vissa svårigheter med kommunikation. Av ren vänlighet försökte jag hjälpa till. Men visst kan jag ägna mig åt annat än att hänga här, det lovar jag.

BARFmycat
0

Jo det finns det, och jag har precis fått den. Så jag tackar för mitt iom det.

Headturners
1

#15 Okej då är du vetrinär och forskare Flört så bra då att du fann vad du sökte Cool

BARFmycat
0

Nej det är jag inte, citerar mitt inlägg #9;
"Fast nu var det ju inte hur pass exakt kartan är som jag frågade efter, utan jag frågade efter själva kartan. Inte hur man tolkar den eller hur graderingarna avgörs"

Solitaire
2

#17 Men om man ska kunna ha någon användning av en karta bör man väl kunna läsa den också? Själva kartan, om vi nu fortsätter med den metaforen, är ju i sig inte intressant om man inte har förmågan att tolka den.

Är det av något särskilt skäl du intresserar dig för gradering av brachycefali? Har du perser/exotic själv?

BARFmycat
0

Jag har enda sedan början av den här tråden varit väldigt tydlig med vad jag vill; jag ville få tag i den där kartan (som jag vet finns), för att jag lyckades inte hitta den själv när jag googlade. Tänkte att på detta forum kanske folk vet vart man ska leta, har även för mig att jag sett den här förut.

Vad jag ska med den till är inte relevant för tråden och jag har även varit tydlig med att jag inte tänker diskutera det, just för att undvika dispyter.

Naturligtvis har jag ett skäl och syfte.
Nej det har jag inte.

Jag frågade efter kartan, efter 4 inlägg fick jag den, så nu är jag nöjd. Tack.

Solitaire
5

#19 Okay. Du gör naturligtvis som du vill, men om du funderar över något i artikeln och känner att du skulle vilja diskutera det är du välkommen tillbaka. På det här forumet finns många erfarna uppfödare av perser och exotic, som har en stor samlad kunskap om dessa raser och gärna delar med sig av sitt kunnande.

En sak kan vara bra att tänka på: "kartan" som används i artikeln är inte någon allmänt vedertagen gradering av brachycefali, utan avspeglar enbart vad just den här specifika forskargruppen kommit fram till.

BARFmycat
1

Tack för ditt erbjudande, har jag fler frågor återkommer jag gärna!