Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 804 ggr
Annkis54
0

kastrering av honor

har ju varit lite frågor kring kastrering av honor o hur olika vettar gör o hur honorna mår efteråt
jag är van att de ska ha penicillin i en vecka eller 10 dagar..men nu när Cleo kastrerades i tisdags så var det inte så.
Vissa ska ha tratt o andra inte
Emma kastrerade sin hona i måndags i fick pc i såret samt en pc-spruta i nacken men Cleo fick inte det..o skulle inte ha det enl hennes vet. Emmas fick ingen tratt..stygnen skulle gå bort av sig själv..Cleo fick tratt o samma stygn
Jag personligen har inte så stor erfarenhet av kastrering på katter. Hur lång tid är vanligt att de tar på sig innan de hämtar sig igen
vad är viktigt att tänka på tycker ni som har mer erfarenhet??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Detta har jag också märkt av att de gör olika. Det är väl så att de anser olika. Jag för min del anser de ska få pencillin som en säkerhet mot slippa infektion. Men detta köper inte alla veterinärer, jag ger dem ändå! Jag har alltid kastrerat härnere hos distriktsveterinären, men det gör jag aldrig mer, de lyssnar inte, och då jag sist skulle hämta så visste de inte vem katten va mm, tror jag berättade hela historien någonstans här.

När jag anlitade min veterinär på viskadalen för kastrering sist blev jag väldigt glad av all informationen jag fick. Fick med mig en broschyr med allt bra man kan behöva veta, smärtstillande att ge t kvällen o nästa dag. Däremot inte någon pencillin, men detta har jag hemma alltid.

Distriktsveterinären gav med mig tratt som vanligt,men jag sa åt dem ge den t någon mer behövande, de va sura på mig, men jag sa att jag har en kropps strumpa som släpper igenom luft, då slipper katten gå in i väggen.

Då jag anlitade min egen veterinär va det inte ens tal om tratt.

Båda har andvänt stygn som löser upp sig själv. Tror de flesta bara andvänder de andra stygnen vid kejsarsnitt idag.

Gällande återhämtning, jag har nu kastrerat 3 tjejer, det tog lite olika på dem med kastreringen. Ena tjejen va dålig 14 dagar, fick spruta in vatten i henne för vara säker hon fick vätska i sig, och mata .De andra har hämtat sig med äta osv på 3-4 dagar, men de är matta o slöa lite över 1 vecka.

För mig vad det viktigt ge dessa flickor en lugn vrå första dagarna utan en massa ljus, de hade egen låda då jag inte ville de skulle rota i sand andra varit på med tanke på såret. Egen mat mm. Jag satt mkt i rummet med katten men lät den vara. Kollade såret gjorde jag ofta för se så detta inte blev infekterat.

Det brukar gå bra! hade en som gjort kejsarsnitt i varma tider 2005, då blev såret infekterat. Jag anser ju de borde få pencillin åtminstone under sommarmånaderna.

jennyojohan
0

Hej hej

Det är jag som har Cleo idag. Jag är tyvärr inte så erfaren av det här.

Jag funderade på det där med med tratt och stygn som löste upp sig själv. Jag har nu blivit rekomenderad att använda tratt till de stygnen och att ta av tratten när hon äter om om inte vill äta med den på sig och detta i hela 10 dagar. Men använde du dig av kroppsstrumpa istället om jag förstår dig rätt? Eller lät du den vara utan den oxå?

Kroppsstrumpa körde jag oxå med över natten men det gillade hon ju inte heller sen fick jag inte den till att täcka såret ordentligt kändes det som.

Jag försöker sitta med henne ooh vakta så hon inte ska slicka på såret men det går sådär. Hon slickar där i alla fall och det går blixtsnabbt.

Sen en annan sak är att hon har kräkts ett par gånger sen hon kom hem. Vad kan detta bero på? Har analyserat det och det är mest vätska i gul och grön nyans. Har inte sett några spår av det stora besöket på lådan om hon istället kräks upp det hon äter.

Berätta gärna mer av erfarenheter efter som det verkar vara ett ganska vitt och brett ärende och synd eftersom inte veterinärerna verkar vara enade.

Nu ligger det en Cleo i tratt och blänger på mig.

Tack på förhand

/Johan

Summerwinds
0

Jag har kastrerat två honor. Jag har inte fått penicillin med mig hem till någon av dem men däremot har de fått smärtstillande hos veterinären. Jag har fått tratt med mig hem men inte använt dem så mycket eftersom vi haft katterna under uppsikt första tiden och att de inte har varit intresserade av såret. Men jag skulle nog rekommendera att använda tratt om man märker att honan är intresserad av såret och kolla så det inte blir infekterat. Har använt tratt vid ett annat tillfälle i ca 14 dagar och katten lärde sig att äta och dricka med tratten…jag fick dock klippa till den lite.

De första dagarna är de ju lite slöa efter operationen men mina har ätit och druckit så fort de fått (står ju i broschyren man får att de inte ska äta på en viss tid).

Min mamma är sjuksköterska och har hjälp mig att ta stygnen på dem hemma.

Temperamentsmässigt så var min ena hona redan innan kastreringen väldigt kelen och go, så på henne märker man inte så mycket skillnad, förutom att hon inte löper och härjar och att hon lagt på sig en del i vikt.

Den andra honan var lite stimmig och orolig, hon hade liksom ingen ro i kroppen innan kastrering och kom aldrig riktigt i päls under tiden som fertil. Nu när hon är kastrerad har hon verkligen blommat ut! Hon är hur lugn och kelen som helst (som en padda kan vaJ) och har i perioder riktigt mycket päls.

catchic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag katrerade min Ängel  i augusti. De gick inte enligt planerna. Först vägrade hon somna så ja blev utkörd. Allt gick bra sen och vi kom hem. Efter 1 dag va magen svullen. De är ju normalt men sen fortsatte den svälla så de blev iväg akut.  De visade sig att Ängel va överkänslig mot den tråd som ska försvinna av sej själv. Ny operation och mer nervös om de nu va möjligtGråter. De sydde ihop henne med metall tråd som va hemsk. Den stack och hon hade hemskt ont. Men denna gången läkte de iaf. Ingen pencillin eller nån tratt va de tal om.

Har feliway i väggen åxå…. suverän produkt…. rekomenderas vid all sorts störningar eller förändringar i hemmet!!!

Ängel är på den bifogade bilden

AnnicaK
0

Var och kastrerade huskatten som bor hos min dotter med flanksnitt, vilken grej :-)

Två små stygn, ingen tratt, ingen penicillin och katten var ute redan morgonen efter och fångade möss. Första gången jag kastrerat nån katt med flanksnitt men kommer aldrig välja nåt annat, att vi testade här berodde på att denna katt är van att gå ut och in som hon vill då de bor ute på landet, bara detta att stänga in henne ett dygn var att klassa som tortyr enligt Ditte som katten heter.

Kittentotts
0

#2 Om du vill ha en kropps strumpa att sitta, klipp hål i även andra ändan av en knästrumpa i nylon, strä på den, mät ut för bakbenen o klipp hål stora så det inte stramar åt, klipp även hål för svansen, och se till bajshålet är fritt, kissar gör hon ju genom strumpan, bästa jag haft! Hoppas allt går bra!

jennyojohan
0

#6 Jag har gjort precis så men hon beter sig som med tratten. Så nu kör vi med tratten och vi tar av den så hon kan äta lite. Sen är det på igen och vila…..

Annkis54
0

jag tror nog att det går bra Johan
du ser ju att det är väldigt olika från olika veterinärer o olika katter
Cleos stygn ska ju heller inte tas..utan absorberas
såret är fint o att hon mer eller mindre beter sig som vanligt utan tratt eller kroppsstrumpa visar ju att hon egentligen bara är "lite sur" på tratten o strumpan
men enligt ovanståendes erfarenheter så ser du att det kan ta olika lång tid att "läka"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

jennyojohan
0

Jo så är det säkert det är ju som jag berättade: det går ju väldigt lätt att göra saker utan tratt och strumpa :-)

Kittentotts
0

Instämmer i det du säger Annki!GladVilket ni än väljer så verkar tjejen ha ett bestämt humör, så va min Diva med. Det tog en dag innan hon gick efter jag tog på henne strumpan, efter några dagar brydde hon sig inte. Om hon verkar må bra o allt så går detta säkert bra. Min veterinär gav mig ju inte ens tratt.

jennyojohan
0

Det låter skönt tjejer. Börjar känna mig lite lugnare nu när hon ligger lugnt och stilla och kikar ut genom fönstret som hon brukar. Skrattande

Annkis54
0

ser du..det går framåt
o så kallar han oss tjejer CoolFot i munnnenOskyldig
till o med mig…som han har SETT hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

jennyojohan
0

HeheOskyldig

Cleo har varit på lådan inatt och varit och ätit så nu är det inga problem. Problemen uppstår bara när vi människor är vakna och ser henne. "Åh det är så synd om mig….."

Kittentotts
0

Men det är ju synd om henneGladHon behöver pussas på, få godis o annat med för få all uppmärksamhet hon vil ha nu.

Gott höra hon mår bra! Jag gillar bli kallad tjej vid min ålder, visst är det härligt Annki!

jennyojohan
0

Ja hon vill helt enkelt bli behandlad som tjejer i allmänhet, kan jag tänka migFlört

Annkis54
0

#13..#15..vi välkomnar ytterligare en skojfrisk kille hit till oss
visst är hon en typisk tjej…cleo hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se