OJ..nu går det visst bort en kattunge
oj..vad fort det kan gå
har idag märkt att värmen har tagit hårt på Chocko o ungarna.
Trodde i alla fall att det var orsaken
märke under eftermiddagen att nåt var på G
Chocko har tydligen väldigt svårt med värmen.
så hon ligger o flämtar. Var lite orolig för att det skulle vara nåt annat fel på henne…men jag märker att hon mår bättre nu på kvällen när det har blivit svalare.
hur som helst…trodde då att det var värmen som tog ungarna oxå..började mata…3 tog men nr 4 ville inte ha
ha fortsatt att försöka mata/vätska upp honom ikväll. Gjorde nu vätskeersättning o skulle ge honom…men han är halvdöd redan
nästan helt orörlig.
Tänk vad fort det kan gå. Men jag känner i alla fall att det inte helt beror på värmen utan nåt annat fel på honom
Nu har jag gjort vad jag kan o det hjälper inte. Han kommer att gå vidare.
Hoppas att de andra 3 ska klara sig…detta var unge nr 4
är det nån som har nåt bra förslag att få ner värmen i huset…

Det är svårt att skriva något i denna tråkiga stund, en tröst ,du har gjort vad du kan. Hoppas de andra mår bra och även mammakatt. Ang. värmen har jag inget bra tips, jag är lyckligt lottad vi har källare och det är skönt i denna värmen, mindre skönt på vintern.
Godnatt och sov gott // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
ändå en tröst att du skrev nåt
nu ska jag ta o lägg mig..han lever ff,
men troligtvis inte imorgon
tack ska du ha Karin o Godnatt

Jättetråkigt med den lille som inte mår bra!!
Skaffa en rejäl kallluftsfläkt och ställ på golvet, det hjälper djuren jättemycket!!
Kan man linda in kylklampar i en handduk lägga det nära honan? Bara man passar så att inte ungarna ligger på/vid dem.

Hej
Vad jättetråkigt men så är det ibland.
Har den klarat natten?
Fläktar är en lösning och att hålla persiennerna nerdragna
i det rum kattungarna finns, då värms det inte upp lika mycket.
Jag har fläktar på höga fötter som riktas lite uppåt så att inte katterna får drag åt ögonen. Och ingen kommer åt fläkten.
Takfläktar vispar runt på golvet
Har haft dessa i flera år.
Håller tummarna
Mona

Va ledsen jag blev av att läsa detta nu på morgonen, hur har allt gått Annki? Jag föreslår fläktar runt omkring i rummet, det finns billiga på jula, Rusta,ÖB mm att ha nu i denna värmen. Vi ska själva ut idag för införskaffa fler.
han levde när Lars gick upp i morse men nu när jag kom upp var han död
alla persienner är nerdragna…
igår köpte vi en stor fläkt i "homebutiken"..de var slut "överallt" annars….en stor som står på ett stativ..så jag har själva fläkten i maghöjd..o riktad lite över henne o ungarna som ni säger.
Takfläkt har jag oxå i det rummet men den sitter längre bort från där HON HAR VALT att lägga ungarna.
Ska ta o testa inlindade kylklampar o se om man får ner temperaturen där hon ligger.
Vi la en bädd o soffan (hon vill ha de lite högt) o så satte vi en böjt kompostgaller över bädden..o ett tunt lakan över så att hon får som ett bo. Har öppnat lite i andra ändan så att det blir cirkulation. ska testa att lägga kylklamparna utanför gallret..så kan hon inte lägga sig på dem.
Har precis vägt de andra 3 o de väger
164 (igår 149),
186 (igår 169)
147 (igår 140)
men även den som gick bort nu hade gått upp till 115 (109)
så jag ska hålla jättekoll på dem.
Chocko fick i alla fall i sig en jätte"portion" gimpet nyss.
tack för alla tips
kram på er alla

Det var jättetråkigt att höra!
Toppenvikte i alla fall
Lycka till i värmen
Något svalare idag pust
Mona
usch Annki vad tråkigt..
Kramis
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
testar en (1) kylklamp just nu.
har ca 26 grader i "boet"
ska lägga dit en till o se
vad kan vara lämpligt i temperatur där inne???
jag har inte sett Chocko flämta idag som hon gjorde igår

Så sorgligt!!!
Tyvärr går det inte bra trots att man gör allt som står i ens makt. Hoppas fläktarna och isklamparna hjälper snabbt så att Chocko piggar på sej! Skönt att de andra småttingarna mår bra och har gått upp så bra i vikt.
Kram Wiviann

Jag har läst det ska vara 24 grader för kattungar, men jag tror detta varierar. Tycker ju själv 24 grader är mkt då. Hoppas allt går väl nu med de andra Annki

Så sorgligt.Alltid lika svårt när det är någon som inte klarar sig.Du har ju gjort vad du kunnat.
Kram Sylvia

Usch va tråkigt vännen!!!!! Men du har ju gjort allt du kunde och då är det naturen som tar över tyvärr!!!!
Jag hör av mig senare,kom precis hem från Göteborg!!!
Kramisa Pia och Dex
oj..då
24 grader lär jag ju aldrig få ner de till
då får jag köpa aircondition
men jag får väl ha koll på dem bara
har inte sett Chocko "flämta" överhuvudtaget idag
so far so good
ska bli kul att höra hur det gick för dig i GBG Pia

Hej Annki!!
Åhhh, va tråkigt med kattungen..det är sååå jobbigt när de går bort så där fort..Jag förlorade 3 st förra sommaren i denna typ av värmen.Så jag VET hur fort det kan gå
Lycka till med de andra bebbarna…Kram Sanna
Åh så synd, tyvärr kan jag inte bra tips =( hoppas det löser sig!
kollade de andra 3 för nån timme sen..vägde de o så
o alla 3 är pigga o har gått upp under dagen
så just nu…peppar peppar
Men jag får inte Chocko till att äta nåt som jag testar hehe
ok..hon kan ju äta vanligt torrfoder när jag inte ser det
hon är ingen "katastrof" ännu
Va tråkigt med den lille. Men som sagt det beror nog inte enbart på värmen, det kan ha varit något som var fel från början.
Lakan är väl det som är svalast att ha som underlag i boet, och försök ha det öppet utan tak över så att säga.
Ungarna far nog inte så illa i värmen det är nog Choko som har det värst då hon redan blir varm av att ge di till de små.
En fläkt i rummet som inte blåser direkt i boet utan gör att luften cirkulerar i rummet är bra.
/Lotta
Bra du håller koll på deras vikt, jag hade ju en kull i värmeböljan i fjol som jag fick nappa upp då honan sinade på mjölk då hon varken åt eller drack tillräckligt för att hålla mjölkproduktionen igång.
Trist med den lille som gick bort men kanske det hade en förklaring av naturens lagar och regler.
#19..jag tycker oxå att det verkar som ungarna är ganska opåverkade
en fläkt har jag som blåser över dem
men jag får inte ner värmen under 27-28 idag
trots isklampar.
o jag kan nog inte ta bort taket…(tunnt bomullslakan) men jag har öppet i andra ändan..så att det luftar igenom
Chocko verkar ha väldigt "mycket ursprung" i sig…tror att hon redan letar efter ett nytt ställe till dem
detta ställe som hon har nu…"lurade" vi henne att välja
hon skulle ha de i ett bo halvvägs upp i en klöspelare…så vi fixade ett litet "bo i soffan. Dög ju naturligtvis inte…så hon flyttade de ett par gånger…
så då la vi en bädd i andra änden av soffan o hängde ett lakan över…tunt o fint med …o nästa gång hon flyttade på dem så flyttade hon dem dit hehe
Men jag ser nu att hon letar…
det gamla stället…i fåtöljen…står kvar så hon kan flytta tillbaka dem dit om hon vill..bara rengjort..
dessa katter hehe
#20 usch..ja..det är ju det att tänka på oxå..när jag inte TROR att Chocko äter tillräckligt..
men vad ska man göra..??
kan ju inte trolla
fick reda på att hon har ätit RC sensitive..oxå..hos sin uppfödare så jag ska köpa det imorgon

Kan du inte ge henne lite svalkande och aptitretande mat? Som tonfisk på burk, yogurt, sval välling? Strömming, skinka. Bara så att hon börjar äta? Ge henne vatten i stor skål med isbitar i. Det brukar vara poppis. Hoppas att allt ordnar sig med henne och ungarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
jag håller på att testa en massa olika godsaker…en i taget
men hittills så har hon max tagit några slick o gått därifrån
har faktiskt aldrig haft en kräsen katt förut
hoppas bara inte att hon är sjuk
får avvakta några dagar till o se hur hon beter sig
det ska väl bli lite svalare nu..så då kan jag ju se om detta beror på värmen eller om det är nåt annat som inte är bra
ska testa dina tips oxå

Ytterligare ett tips, detta tackar vi för! Jag har med gett lite tips gällande kyldynor, men…är det bra lägga detta under kattungarna?hmmm tror inte det!

Näe förmodligen inte för dom små, det har du helt rätt i men dom stora pälsbollarna vi har 
hittar dem inte
när jag kollar på anicare…o katt.bädar-dynoar
eller hund-bäddar-dynor
så finns den inte där
kan du guida till rätt ställe??

Annki jag hittade, gå in på http://www.anicare.se/
sök ovan till höger på Kyldyna
tack
nu hittade jag
men de måste väl funka jättebra..
om man lägger ytterligare nåt emellan
kan väl tänka mig att de är som att använda värmedynor på vintern.. dom är bra men inte i direkt kontakt med ungarna.. beklagar sorgen annki och håller tummarna för resterande 3, kram på dig
Jag avråder från att lägga kyldynor i kattungeboet, försök istället sänka temperaturen i rummet. Så små kattungar är väldigt känsliga för nedkylning, blir de nedkylda så försvinner sugreflexen till slut.
Som bäddunderlag kan man välja slitna lakan de håller sig ganska svala…
/Lotta

Mörkläggningsrullgardiner gör att det blir svalare i ett rum. Vi köpte till kidsens rum och har sänkt temperaturen något enormt. Även i hall och kök har vi satt upp rullgardiner och vi har det svalt och skönt. Nu ligger de flesta av våra katter i köket och sover. Om man köper rullgardiner ska man se till att det är mörkläggningsrullgardiner då de har en skyddsfilm som gör att solen inte kommer in.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
många råd att lyssna på
just nu så mår de bra…är 9 dagar idag o börjar öppna ögonen.
har inga nytagna kort..men jag tog ett på hela kullen när de var en vecka gamla..
jag misstänker att den "svarte" är en mörk choklad..jippiii