Förberedelser/förlossningskit
Hej alla!
Jag tänkte att vi kunde dela med oss om vad vi har för förberedelser innan förlossning, kanske våra nya uppfödare av rasen kan snappa upp nått . Och även bra för oss andra att få lite olika tips 
Mitt förlossningskit består av :
Handsprit
Spruta med glidmedel, ifall mamma katt har svårt att få ut bebisen
Sax för att klippa navelsträng
Piang för att klämma åt navelsträng innan man klipper den
Slemsug, sug rent i bebisens mun och nos
Nutridrops för trötta bebisar och mammakatt .
Köksvåg för att se att bebisarna diar och går upp i vikt.
"Kökshandukar" tips, köp secondhand billigt och är oftast nya som gamla tanter sparat
Till för att massera och torka rent bebisarna med. Är mammakatt långhår se till att raka magen och tvätta bort vaxproppar på tuttarna. Jag ger även laktosfri mjölk till mammakatt före och efter förlossning .
Har man ingen peang kan man ta bomullsgarn och vid något tillfälle fick det bli tandtråd när jag blev lite överraskad av att förlossningen började när den gjorde. Det är dock ganska hårt så inget jag rekommenderar, men nöden har ingen lag :D
Jättebra tråd så hoppas på flera svar
Jag klipper inte navelsträngen. Jag klämmer åt med fingrarna en liten stund och sedan nyper jag av den med naglarna. Det tillvägagångssättet sitter kvar sedan jag hade hunduppfödning.
Givetvis tvättar jag händerna med tvål o vatten och spritar dom mellan varje kattunge.
Numera har jag även glidmedel bland mina förlossningsgrejjer. Utan det hade jag inte klarat mina 2 senaste kullar. Tack Sussie "Headturners" för det tipset 
Digitalvåg, små handdukar, toapapper (det är bra att ta en bit att hålla runt kattungen om den sitter fast o man måste hjälpa till o dra. Blir alltså inte så halt som det blir utan) handsprit, klocka, förlossningsboken där jag skriver upp förloppet & vikter & kön & färger, kaffetermos
och gräddfil till mamma katt har jag vid förlossning. 
Jag rakar aldrig magen på mina honor. Jag har gjort det en gång och upplevde att kattungarna tappade tutten oftare då. De hade lixom ingen päls att hålla sig fast i. 

Vet ju inte om jag törs skriva eftersom att jag inte har perser.
Telefon nummer till veterinären
Godis och vatten till mig själv.Det kan bli jobbigt att sitta vaken många timmar om det är förlossning på natten och honan inte vill vara ensam.
Papper och penna.
Nagelack eller märkpenna för att märka kattungar.
En bok eller dator för att fördriva tiden om det blir långdraget.
Kamera och telefon.
Dubbla svarta plastpåsar för att kunna göra det som ingen vill göra.Dvs avliva kattungar som behöver omedlebar avlivning.
Klippta gamla lakansbitar för att torka kattungar med.
soppåsar för att kasta smutsiga trasor i.
Mjölkersättning och sprutor.
Stolt ägare till tre La permer
Skräppåse har jag oxå
Men ingen märkpenna lr dylikt för jag får aldrig två lr fler kattungar som är så lika varandra 
jätte bra tråd mvh jenay.
ha en bra dag. kram
Jag brukar använda en gammal o liten slö tandad kniv som jag liksom krafsar av navelsträngen med (i brist på naglar som duger för uppgiften). Om man klipper ökar risk för blödning - om man skrapar/krossar vävnaderna så efterliknar man mer effekten av moderns gnagande och kärlen sluter sig snabbare. Jag väntar som regel ett tag innan jag tar navelsträngen - dels för att ge mamman en chans att göra sitt jobb o dels för att blodflödet genom strängen ska upphöra innan jag gör det. För säkerhets skull nyper jag av med peang i alla fall.
Tips på nappflaska är denna i glas, när man väl lärt sig hantera den så är den kanon http://www.tassalogen.com/shop/details.php?productid=510&display=3&umenuid=83
Välling kör jag Farmfood No.1 getmjölksbaserad, superbra http://se.puppymilk.com/
Om jag måste tilläggsmata använder jag RCs modersmjölksersättning som jag också ger till mamman under den första tiden.
jätte bra tips och råd, ställningsbar värmedyna till kattungarna om mamman skulle få för sig att inte ta hand om dem. på så sätt kan man hålla dem varma och goa:)
använder den här kattoalätten som bolåda.
den är perfekt för första fasen i kattungarnas liv, höga kanter och mycket utrymme med uppfällbar top (hälften).
Sajtvärd på Perser iFokus
peang vaart finns de toch köpa?? jag h aköpt hem kmr mjölkersättnig hoppas den är lika bra???.
ha en bra dag. kram
#11 KMR funkar bra 
Här hittar du piang http://www.swecat.com/produkter-for-kattuppfodning
Peanger brukar också finnas i zoobutikerna.

Varför ha peanger som bara är i vägen?
Oftast är peangen större än kattungen och ska den hänga o dingla och orsaka ett navelbrock då 
Jag använder mej av mina egna fingrar eller av tråd som jag knyter runt när cirkulationen är borta fr navelsträngen.
Man kan väl fan inte ha en peang hängandes om man skall slunga kattungen???????
Använder mej själv av slemsug och inga hängade peanger om det skulle vara nödvändigt med slungning.
Man har inte så mkt tid för att hålla på med sådant trams.
Hellre en levande kattunge än en död pga en massa skit.
//Lena
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se
# 14 Lena jag använder peang och tycker det är bra 
Alla måste ju hitta sitt sett som man tycker funkar bäst, jag naglade av innan men det har jag slutat med.
Slungar gör jag när jag är färdig med peangen, den ska ju inte sitta där speciellt länge.
Kram på dig 

# 15 Du ser :) Vi har alla vårt eget sätt att sätta de
små liven till världen :)
Jag har några peanger som jag införskaffade under de 15 åren som hunduppfödare men de användes inte då heller.
På den tiden använde jag järnkolridsten för att stoppa ev blodflöde.
Tyvärr så finns inte den formulan kvar, bara pulver o det vill jag inte ha.
Kram på ej oxå Sussi
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se

Jag använder varken peang eller knyter av.Mina honor gnager av navelsträngen när de ätit upp moderkakan och då går det blodet som finns i miderkakan i kattungen och lagon tills dess att honan kommit till navelstängen har den vitnat och är blodlös.
En enda gång har jag behövt stasa en navelsträng och det var den gången navelstängen var så kort att den gick av när kattungen krystades fram och navelstängen gick av direkt vid kattungens mage.Det hade inte gått att använda peang eller knyta för stumpen var för kort.Jag räddade kattungens liv genom att stasa med tummen och pekfingret.Blodet stod som en fontän ut ur stumpen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har fått lära mig att aldrig slunga en kattunge.
Någon sade till mig vid något tillfälle att tänk på hjärnan som en äggula, vad händer om den börjar roteras, jo den går sönder och flyter ut !
Jag har lärt mig att slemsug är det bästa.
Alla sätt är bra utom dom dåliga säjer man också, det stämmer säkert.
//Rita
Nej, slungning ska man vara väldigt försiktig med. En jämförelse med Shaken Baby Syndrome är säkert inte orimlig.
http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Nyfodd-och-forsta-aret/Skakade-barn/
Jag slungar inte heller jag torkar med frottèhanduk runt mun och näsa
Slungning har visat sig ge hjärn- och nackskador så det avråder man ju från idag - i varje fall slentrianmässig slungning.
http://stud.epsilon.slu.se/193/1/wester_s_090527.pdf
Jag har hittills haft upp mot trettio valpkullar och två kattkullar och aldrig slungat - jag håller dom stadigt i ena handen med huvudet snett neråt och tar några rejäla tag med en frottehanduk bakifrån o framåt över ryggen - då fnyser o spottar dom ut eventuell vätska/slem i luftvägarna. Det har gått lika bra med kattungarna som det alltid har gjort med valparna.
# 21 Tack för en super intressant länk