Kliande öron
Har en 12-årig exotichona som den sista tiden har börjat klia sig väldigt mycket bakom öronen/kring huvudet. Det verkar gå i perioder och kan testas genom att man rätt och slätt lägger ett finger på huvudet på henne. Vissa gånger reagerar hon inte alls medans hon ibland automatiskt sätter sig, viker ner huvudet och börjar slå med baktassen. Med andra ord kliar det rejält de gånger det väl kliar, så att säga. Har ibland hittat henne liggande på golvet samtidigt som hon har försökt nå fram till öronen med både fram- och baktassar på samma gång. Andra gånger sitter hon bara och skakar lätt otydligt på huvudet.
Har haft funderingar på öronskabb (är ärligt talat väldigt dålig på kattsjukdomar.. skäms) men jag tycker ändå att det känns osannolikt eftersom hon är innekatt. De gånger hon är ute går hon aldrig längre än att hon ligger och solar en stund på altanen. Hon har heller inget brunt klet i öronen, annat än det hon har haft där sedan hon föddes. Inget ovanligt på den fronten alltså. Antar att det också är möjligt att det rör sig om någon annan form av öroninfektion.
Hon verkar inte må dåligt på något annat sätt, mer än att det antagligen är jobbigt för henne att det kliar kring huvudet. Är rädd att hon ska ge sig själv sår pga för mycket kliande. Drar mig också lite för att gå till veterinären direkt med henne med tanke på att hon är så pass gammal. Låter antagligen puckat men känner lite att om man får problem med en äldre katt är det sällan några godartade problem..
Någon som har en idé?
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Öronen kan vara känsliga för solande, särskilt om det är en ljus katt. Kan hon ha solat för mycket? Men eftersom hon även skakar på huvudet låter det snarare som det kan vara något längre in. Katter kliar mot öronen även om det gör ont, inte bara om det kliar.
Man ska absolut inte dra sig för att gå till veterinär. De är ju till för att hjälpa.
Så gammal är hon inte.
Sök veterinär genast! Det är just sånt som dom är bäst på. Det kan vara en infektion av olika ursprung. Vanligast är svamp, bakterier, skabb eller allergi. Behandlingen är oftast örondroppar som brukar hjälpa.
Låter man det vara obehandlat, så kan det gå på djupet och förorsaka en infektion i innerörat vilket är mycket smärtsamt och svårare att få bukt med.
Skulle du själv vilja ha sån klåda i örat?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
För att förtydliga så är det väl självklart att jag kommer ta henne till en veterinär om det här fortsätter! Jag älskar min katt högre än något annat på denna jord och skulle aldrig medvetet låta henne gå runt och må dåligt för min egen skull, herregud.
#2 Hon är blå och vistas inte jättemycket i solen så jag tror inte det. Tycker också att det känns som om det isåfall är något längre in.
Det har inte hållit på speciellt länge och kommer som sagt i perioder, vilket jag tycker är mest konstigt. Vissa dagar kliar hon inget alls, vilket lurar en att tro att det har gått över. Det är därför jag frågar om tips, för jag vet inte om det finns öronproblem som kan gå över av sig själva eller inte.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Nej, det finns inga öronproblem som går över av sig självt. Som Erna antyder kan det bara bli värre.
har du badat henne nyligen så hon fått in vatten i örat? kan irritera
en annan tanke som slår mig, kan ju vara vaxproppar också. det finns i djurbutik att köpa öronrengöring (vaxlösande) ännu starkare på apotek.
jag skulle testa detta om örat inte är irriterat/sårigt/luktar illa.
Sajtvärd på Perser iFokus
Jag ringde till veterinären igår och hon rekommenderade mig att köpa Epi-Otic på apoteket och använda i några dagar för att se om det hjälper, så det har jag gjort nu, började med det igår. Och om det inte hjälper ska jag åka in med henne.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Brukar de inte klia sig av foderallergi?De brukar väl bli som små krustor lite här o där.
Hoppas att hon blir hjälpt av det.