Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 2323 ggr
vist
2012-07-11 00:36
0

verktyg

Hej!

vad använder ni för sax för att klippa päls runt ögonen på en exotic?

vad som är bäst och smidigast att använda tycker ni som har erfarenhet?

och var kan jag köpa saxen? (helst på nätet - jag bor i en liten stad och här finns det inte så mkt att välja påObestämd)

mvh

heliotropes
2012-07-11 01:00
0

Jag använder en enkel effilersax med tätt mellan tänderna, här en direktlänk till ett bra köpställe. http://www.haromi.se/palsvardsaxar-c-5_59.html

Eva // medarbetare på Perser

vist
2012-07-11 01:26
0

#1 tack för länken! vilken av saxar - det är så många att välja på på den sidanFörvånad den minsta i storleken antar jagObestämd?

mallabralla
2012-07-11 03:04
0

just för att klippa runt ögonen använder jag en liten trubbig tass sax, sedan för att trimma pannan en effilerings sax

Sajtvärd på Perser iFokus

[silkesnosen]
2012-07-11 09:16
0

Eh va??? Varför i hela friden ska man klippa runt ögonen???? Ser inte behovet alls….

heliotropes
2012-07-11 10:36
0

Det är nog en smaksak vad man föredrar, den jag har heter BETA 1425-07 INOX 6. Den har jag haft i många år och den är jag nöjd med.

En av mina har definitivt behov av vardaglig trimmning av ögonfransarna,hon får så långa och täta franshår så när hon tvättar sig så blir det som om hon drar ner en "rullgardin" över ögonen och då blir det svårt för henne att själv hålla sig fin. Sedan trimmar man ju en perser och exot i ansiktet som tävlar,allt för att få effekten av ett så runt och jämt ansikte som möjligt,samt så öppet uttryck som möjligt.

[silkesnosen]
2012-07-11 10:57
1

# 5 Där ser man. Jag visste att man klippte av "känselspröten" över ögonen, då min saknade dem, när han kom till mig, med ett antal incidenter som följd, så nu har han långa fina och skadar sig inte mer. Kan ju tycka att det är lite sorgligt att de inte kan vara som de är, men tja jag är väl tramsig.

heliotropes
2012-07-11 11:27
0

Jag har då inte märkt av någon skillnad vare som om de har eller inte haft dessa övre känselspröt,men nu har jag ju mina katter i en van inomhusmiljö.

Var har din råkat ut för då??

Erna
2012-07-11 12:17
0

Jag använder en vanlig frisörsax utan tänder och håller spetsarna vinklade uppåt ovanför ögat när jag klipper. Det går snabbt och är effektivt.

Egentligen är denna trimning bara till för domaren, för katten behöver sina fransar för att skydda ögonen mot damm och annat. Samma sak gäller känselspröten. Till slut har även jag fallit till föga och trimmar bort dem vid utställning. De växer ut ganska snabbt.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
2012-07-11 13:09
1

frågan var ju vilka redskap man använder, inte varför man vill göra det. kan ju finnas flera anledningar än av estetiska skäl.

[MonEnil]
2012-07-11 13:38
0

Jag brukar försöka spara känselspröten, tycker inte det är snyggt när de försvinner (och tror att vår ras med sina framträdande ögon behöver dem). Jag använder en förbandssax från apoteket, som är liten och kort med trubbiga ändar, samma som jag har till navelsträngar. Kanske finns det ännu bättre alternativ. Är det någon som har prövat "babysax"?

[silkesnosen]
2012-07-11 16:36
0

# 7 Ja, han skadade ögonen ett flertal gånger i början. Sedan de växte ut, så har han klarat sig.

# 8 Lite sorgligt om normal pälsbeklädnad kan göra att man inte kan tävla.

# 10 Jo, det är min bestämda erfarenhet, då minn katt fått ett antal ögonskador. Min kattklumpeduns i kombination med inga känselspröt, ja det var en farlig kombination..

mallabralla
2012-07-11 16:44
0

man kan tävla med normal pälsbeklädnad, absolut, finns inget hinder.

alla som ställer ut katt, oavsätt ras, försöker ju göra sin katt så fin det bara går, vad gäller persern och exotic så brukar man trimma svans så den blir rundad, panna och top så det ser jämt och fint ut, och om det behövs klippa runt ögonen så att ögonen ser större ut. samma som när man trimmar hundar etc. det är en skönhetstävling så det gäller att presentera katten och framhäva de bra sidorna så mycket som möjligt.

vist
2012-07-11 23:19
0

är det inte så att det är även lättare att hålla rent runt ögonen om man trimmar? (det är min första exotic därav massa frågorObestämd och funderingar)

heliotropes
2012-07-12 00:41
0

På vissa katter är det så..helt klart.

[silkesnosen]
2012-07-12 05:50
0

# 13 Alltså jag vet inte huruvida du ska ställa ut och så, men jag har haft min älskade exotic länge och har kontakt med andra och det går alldeles utmärkt att hålla rent, så länge man har rätt produkter och inte överarbetar.

vist
2012-07-12 08:29
0

#15 jag tänker ställa ut:) Vad menar du med överarbetar?

sötsigne
2012-07-12 09:06
0

Jag tror hon menar att man inte ska trimma ner för mycket, så att det syns för tydligt att man klippt. Det ska se naturligt ut ändå lixom, om du förstår.

Headturners
2012-07-12 09:28
1

Enligt mig är det precis som på hundar med lång päls i ansiktet, det ska hållas borta från ögonen för det kan irritera.

Det är vackert med en vältrimmad perser/exotic Glad

Tänk om vi människor skulle sluta klippa och raka oss blurk Flört

mallabralla
2012-07-12 14:39
0

jag tycker var och en skall göra som dem tycker, om man vill ha sin katt au naturell eller om man vill trimma, jag ser inte att katten far illa av att man klipper håret runt ögonen och jämnar till pannan, har aldrig varit med om att någon av mina katter, eller hört för den delen att de får sämre balans eller motorik för att man trimmat dem.

däremot vet jag katter som har problem med att ögonfransarna växer in i ögonen, eller som på en av mina katter, två av morrhåren växer upp i ögat och irriterar så jag klipper av dem en liten bit för att förhindra det. inget som katten lider av.

faktum är att katter har dessa "känselspröt", korrekt betecknat sinneshår, över hela kroppen, mest framträdande vid armbågar och ögonbryn.

så med andra ord borde det vara till nackdel för dem att bli kammade och rakade också och så är ju inte fallet. och för att inte tala om naken katter, de borde famla i blindo.

Däremot är själva morrhåret känsligt, inte för att man klipper av det, utan om man rycker ut det.

Katten behöver sina morrhår för att kunna orientera i mörkret, äta..ja de behöver dem helt enkelt.

men ögonbrynen klarar de sig utan, liksom håren på armbågarna.

heliotropes
2012-07-12 15:18
0

Morrhåren tror jag med att de har stor nytta av och givetvis ska vara kvar,men faktum är ju att endel kattungar kan få sina avbitna av både mammakatt och syskon. Jag har haft några "offer" och de har inte farit illa,de har inte varit sämre med motoriken än sina syskon. Jag tror att dessa spröt har en "viktigare" användning för katter som lever ute och tar byten. Morrhåren hör till charmen,en katt med långa och lite uppåtböjda "morrisas" som busar med en vippa är en härlig syn.Cool

mallabralla
2012-07-12 16:10
0

ja visst är det bara för underbart sött Kyss

[silkesnosen]
2012-07-12 17:26
0

# 15 menar väl oxå att jag vet en del nyblivna förstagångsägare, som tvättar ögon in absurdum, så att ögonen blir irriterade och därför börjar rinna kraftfullt.

mallabralla
2012-07-12 17:40
0

det har du alderles rätt i, håller man på för mycket retar man upp ögat, torkar ut och då rinner det mer.

de flesta här hemma tvättar jag bara av när jag badar, dvs en gång i månaden, de rinner ingenting, men vet att innan jag lärde mig deras ögon så torkade jag oftare och då rann det också mer.