Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 376 ggr
simzonites
0

Värme och dåliga magar?

Är det någon mer som märker på katterna att de blir lite lösa i magen nu när det är så varmt? Jag vet att människor kan reagera så…

/Lotta

Annkis54
0

den kattunges som dog idag…var lös i magen igår
det var när jag kollade de på em..som jag noterade att det var "bajs överallt"..som tur var så var det färskt..
så det var bara att tvätta de..så var de lika vita o fina igen
men efter de så såg jag att unge nr 4 inte mådde bra..o det var den som hade bajs över hela sig..
förutom det så kan jag inte säga att jag har noterat detta på de vuxna katterna

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Lösa magar och värme, kan vara vätskebrist! kroppen är så "smart" att den reagerar med diarre då den blir uttorkad. Så kolla bara så att det inte är fööör varmt hos kissarna.

Men sedan tror jag också att det kan vara så att mammakatten får i sig lite väl mkt övergödda bakterier som blir av kattungeavföringen. Bakterierna ökar garanterat mkt fortare nu då det är varmt och fuktigt, än då det är mera normal inomhustemp + luftfuktighet. Skulle tro att hon smittar bäbisarna med det hon får i sig….eller att de får i sig själva av det också.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Harlibries
0

Byt vatten ofta, ofta, ofta…
I värmen växer bakterier fort & då missarna dricker tillsätter d en hel del i vattnet!!!

Jag minimerar allt som bakterier har snabb tillväxt i; så som blötfoder etc…
Torrfodren som finns är utmärkta men se till att förvara dessa rätt i sommarvärmen…
…släng ut alla "fina" plåttunnor & införskaffa tunnor med tätförslutande lock! Köp inte för stora påsar/säckar!

Kokar ni fisk så kyl den omedelbart etc. Frys i i lagom´a portionsförpackningar  (tina i kylskåp) & låt inte "blöt" mat stå framme… 

Så gör jag iaf…

Mvh!

Tina