Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1953 ggr
mallabralla
2

vilka utför tidig kastrering?

har ringt runt som en tok till olika veterinär kliniker och sjukhus, men ingen gör kastrering på kattungar under 6 månader, så nu undrar jag, vilka utför detta? någon som vet i stockholms området?

Sajtvärd på Perser iFokus

Solitaire
1

Varför vill du kastrera så tidigt?

mallabralla
2

för och nackdelar som med allt, men tycker att det är intressant att undersöka saken :)

i andra länder görs det med framgång så varför inte här?

MonicaLagerquist
0

Du får ta en sväng til Uppsala.

Stolt ägare till tre La permer

mallabralla
0

ah ok! tack Monica!

MonicaLagerquist
0

Jag har kastrerat ett par kissebabysar på

http://www.uppsalaveterinarmottagning.se/

De är otroligt bra och trygga att ha att göra med.Ligger bra till för er 08-or.

Stolt ägare till tre La permer

[MonEnil]
2

Har du kollat med Sjöstadens Veterinärpraktik?

Silvestris
0

Enligt denna diskussion:

Vikdalens Hemveterinär
Verkar i Stockholm 0768-65 36 70
http://www.vikdalenshemveterinar.se/index.html

Sjöstadens Veterinärpraktik
Lugnets allé 65
120 67 Stockholm
Telefon: 08-641 17 30
http://sjostadensvetpraktik.se/

Solitaire
0

Veterinärförbundet, via normgruppen inom Smådjurssektionen, rekommenderar fortfarande 6 månader som lägsta ålder för kastration. Att kastrera tidigare än så anser man kan göras om särskilda skäl föreligger. Se länk:

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-om-rekommenderad-kastrationsalder-for-katt/

A_KickEm
2

Vill bara rätta till en uppgift som förekommer i den diskussion du hänvisar till……Veterinärförbundets rekommendation är 6 månader som tidigaste ålder för kastration för både honor o hanar (inte 4 månader).

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-om-rekommenderad-kastrationsalder-for-katt/

Så vitt jag förstått från min veterinär så handlar det inte om svårigheter med själva ingreppet eller om dom i längden mår bäst av att kastreras vid den ena eller andra åldern - utan om svårigheten att dosera narkosen korrrekt med vidhängande risk att kattungen aldrig vaknar igen.

Nu skriver ju Veterinärförbundet så här också:

De veterinärer som har adekvat kompetens avseende kirurgi, anestesi och perioperativ vård och som utför ingreppet vid klinik som har lämplig utrustning för tidig kastration av katt kan fortfarande välja att, när särskilda skäl föreligger, kastrera katter tidigare än vid sex månaders ålder.

Vem avgör om veterinären har "adekvat kompetens" eller "lämplig utrustning"- veterinären själv antar jag…… och vad är "särskilda skäl". Om kattungen dör under ingreppet - betyder det då att veterinären haft för höga tankar om sig själv och inte har den efterfrågade kompetensen eller utrustningen??…. och kan man då ställa veterinären till svars och få ersättning för kattungen??….eller ska man betala för ingreppet och gå hem med en död kattunge - "shit happens"?!  Om ingreppet utförs utan "särskilda skäl" - kan veterinären och/eller ägaren(uppfödaren) på något sätt ställas till svars ur djurskyddsrättslig synvinkel??

En liten utvidgning av den från början enkla fråganCool

Silvestris
1

Veterinärförbundets rekommendationer betyder ju ultimat att det är upp till varje enskild veterinär att avgöra när de vill kastrera en given patient. Alldeles oavsett om vi diskuterar tidig kastrering, "sen" kastrering, att laga ett brutet ben, att göra en tarmbiopsi osv. måste ju veterinären bedöma sin egen kompetens och avgöra om de kan utgöra ingreppet på ett patientsäkert sätt. Om veterinären missbedömer sin förmåga och orsakar skada/död finns alltid risken att få en erinran från Veterinära ansvarsnämnden samt att bli skadeståndsskyldig.

Enligt de amerikanska veterinärer jag har pratat med om tidig kastrering är ingreppet inte alls svårare på kattungar under 12 veckor. Könskörtlarna är mindre, ja men kattungen har mindre underhudsfett och blöder mindre vilket innebär att det är lättare att hitta och plocka ut det som ska plockas ut. Narkosen är enligt dem inte svårare heller. Enligt dem sköter en bra narkossköterska/narkosveterinär narkosen lika bra på kattungar som på vuxna kattungar.

Risken för komplikationer vid narkos ökar faktiskt med stigande ålder och är som lägst hos kattungar (enligt en studie jag läste bara förra veckan). I den forskning som har gjorts har det ju även visat sig att varken mortalitet eller morbiditet i samband med kastrering är högre hos tidigt kastrerade katter. Men självklart ska veterinärer som inte anser sig kunna kastrera tidigt säkert göra det.

En stor bidragande orsak till Veterinärförbundets rekommendation är ju att de tror att vi raskattuppfödare kommer börja kastrera kattungar på löpande band och sätta oss i situationen att vi har för lite avelsmaterial. En farhåga som avfärdades i en svensk studie gjord vid SLU för ett par år sedan.

Solitaire
0

#10 Jag vet inte vilken studie vid SLU du hänvisar till, eller på vilken grund man kom fram till att farhågan om en smalare avelsbas kunde "avfärdas". Om du har någon länk eller referens till studien ifråga vore det intressant att ta del av den.

Själv känner jag mig inte riktigt lika övertygad. Tidig kastration är något som urpsrungligen lanserades som ett sätt att motverka överpopulation av oönskade huskatter och förvildade katter. Använt på det sättet tycker jag att man kan förorda tidig kastration, och att det är skäl nog för att utföra ingreppet.

Däremot har jag litet svårt att se motivet till att använda det inom raskattaveln. I vissa fall kan det vara på sin plats, exempelvis inom raser som blir tidigt könsmogna. Men perser, som vi diskuterar här, blir sällan så tidigt könsmogna att man behöver kastrera innan 6 månaders ålder. Så vad är då anledningen till att man vill göra det?

Silvestris
3

Det finns ett flertal studier som visar på hälsofördelar med tidig kastrering samt bara det faktum att kattungar återhämtar sig snabbare efter ingreppet. För många uppfödare är det skäl nog till att kastrera tidigt. För mig är det det.

Studien vid SLU är denna. Jag känner ganska många uppfödare som kastrerar tidigt (och gör det själv också) och min uppfattning är densamma som slutsatsen som nås i studien, på det sätt som tidig kastrering praktiseras idag löper vi ingen risk att kastrera bort en skadligt stor andel katter från avel.

Kopierar min sammanfattning från en annan site av de effekter man dokumenterat vid tidig kastrering:

Positiva effekter av tidig kastrering:

• Katterna blir mindre aggressiva och mer sällskapliga
  • Färre ägare rapporterar hälso- och beteendeproblem med tidigt (<24 veckor) kastrerade katter från katthem
  • Tidigt kastrerade katter (<24 veckor) har lägre frekvens av urinvägsproblem
  • Hankatter som kastrerats före 3,5 månaders ålder är mer sällan hyperaktiva än katter kastrerade efter 5,5 månaders ålder
  • Katter kastrerade före 3,5 månaders ålder löper lägre risk att utveckla gingivit
  • Katter kastrerade före 3,5 månaders ålder löper lägre risk att utveckla astma
  • Hankatter kastrerade före 3,5 månaders ålder uppvisar mer sällan oönskade sexuella beteenden som tex. urinmarkering
  • Kattungar blöder mindre under ingreppet
  • De inre organen syns bättre pga. lite underhudsfett
  • En följd av ovan nämnda faktor är att ingreppet görs snabbare
  • Kattungarna återhämtar sig snabbare
  • Tidigt kastrerade honkatter löper lägre risk att utveckla juvertumörer
  • Kattungar kastrerade före 12 veckors ålder drabbas mer sällan av post-operativa komplikationer än katter kastrerade efter 24 veckors ålder

Sedan finns det några studier som visar på en "neutral" effekt dvs. inga skillnader:

• Ingen skillnad i fysisk eller psykisk utveckling mellan katter kastrerade vid 7 veckors respektive 7 månaders ålder
  • Ingen skillnad i förekomst av luftvägsinfektioner
  • Ingen skillnad i förekomst av sjukdomar i integumentära, gastrointestinala, muskoloskeletala eller i det kardiopulmonella systemet
  • Ingen skillnad i förekomst av fetma
  • Ingen skillnad i förekomst av oönskat klösande
  • Ingen skillnad i förekomst av urinvägsproblem
  • Ingen skillnad i dödlighet
  • Ingen skillnad i förekomst av epifysfrakturer
  • Ingen skillnad i förekomst av allvarliga beteendeproblem
  • Ingen skillnad i förekomst av morbiditet eller mortalitet i samband med ingreppet
  • Ingen skillnad i förekomst av kastreringskomplikationer

Sedan finns det några dokumenterade negativa effekter:

• Hankattungar kastrerade före 3,5 månaders ålder blir i högre omfattning blygare gentemot främlingar
  • Hankattungar kastrerade före 3,5 månaders ålder gömmer sig i högre omfattning än hankatter kastrerade efter 5,5 månaders ålder (ingen skillnad om man jämförde allvarliga beteendeproblem eftersom ägarna ej ansåg att det handlade om ett allvarligt problem)
  • Kastrerade honkattungar som har fri tillgång till mat blir tjockare än sina syskon

Referenser

Alexander, L. G., C. Salt, G. Thomas & R. Butterwick (2011). Effects of Neutering on Food Intake, Body Weight and

Body Composition in growing Female Kittens. British Journal of Nutrition 106: 19-23

Kustritz, M. V. (2007). Determining the Optimal Age For Gonadectomy of Dogs and Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 231(11): 1665-1675

Little, S. (2008). Early Age Altering of Kittens. CVC in Kansas City Proceedings

Howe, L. M. (1997). Short-Term Results and Complications of Prepubertal Gonadectomy in Cats and Dogs. Journal of

American Veterinary Medical Association 211(1): 57-63

Howe, L. M., M. R. Slater, H. W. Boothe, H. P. Hobson, T. W. Fossum, A. C. Spann & W. S. Wilkie (2000). Long-Term Outcome of Gonadectomy Performed at an Early Age or Traditional Age in Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 217(11): 1661-1665

Reichler, I. M. (2009). Gonadectomy in Cats and Dogs: A Review of Risks and Benefits. Reproduction in Domestic Animals 44: 29-35

Spain, C. V., J. M. Scarlett & K. A. Houpt (2004). Long-Term Risks and Benefits of Early-Age Gonadectomy in Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 224(3): 372-379

Stubbs, W. P. & M. S. Bloomberg (1995). Implications of Early Neutering in the Dog and Cat. Seminars in Veterinary Medicine & Surgery (Small Animal) 10(1): 8-12

Stubbs, W. P., M. S. Bloomberg, S. L. Scruggs, V. M. Shille & T. J. Lane (1996). Effects of Prepubertal Gonadectomy on Physical and Behavioral Development in Cats. Journal of American Veterinary Medical Association 209(11): 1864-1871

Jag läste på ordentligt innan jag bestämde mig för att börja kastrera tidigt (för 7 år sedan) och följer forskningen löpande. Jag är alltid beredd att omvärdera min ståndpunkt (vilket jag gjorde efter att ha läst forskningen, jag var stark motståndare till tidig kastrering innan jag hade tagit del av forskningen som fanns då).

mallabralla
2

jag är för en stark avelsbas, men jag är inte för att sälja kattungar som går till BYB och dyligt, det kan inte gynna rasen på något sätt.

just också för att denna ras vi har är populär att använda i BYB.

utöver detta, de positiva effekter tidig kastrering har som tidigare nämnts, jag anser det är bra att ta reda på all fakta och sedan bilda en åsikt.

jag var osäker i början men har mer och mer blivit övertygad om att detta är något positivt.

Talar man med uppfödare utomlands är det inget konstigt.

och detta med narkos, man kastrerar marsvin, hamstrar och gud vet allt nu, då borde man väl ändå kunna kastrera en kattunge under 6 månader?

mallabralla
0

tack förresten för alla tips på kliniker!

Solitaire
1

#12 Tack för länken till examensarbetet. Det är en intressant och gedgen studie, som samlar ihop många aspekter av tidig kastrering. Att utifrån detta material dra slutsatsen att det inte föreligger något hot mot avelsbasen tycker jag däremot är att dra för höga växlar på det hela. Tidig kastrerring används än så länge i begränsad utsträckning, mycket på grund av att veterinärer känner sig tveksamma till det. I takt med att ingreppet får en ökad acceptans kan det tänkas att fler och fler uppfödare väljer tidig kastrering, och då har man en annan situation att ta ställning till.

Hälsoaspekterna behöver vi inte diskutera. Det finns en mängd studier som i princip kommit fram till att det inte är någon fara att kastrera tidigt. Rent medicinskt invänder jag inte mot tidig kastrering. För min del handlar det om det som skiljer den ena gruppen uppfödare från den andra i studien: att det är kattens köpare som ska avgöra om den ska kastreras, inte uppfödaren.

"Oönskad avel", vad är det? Blandrasavel, BYB, säger man då. Javisst, det är vi överens om att vi inte vill ha. Men handen på hjärtat, tror vi verkligen att det bara är det som uppfödare som kastrerar tidigt är ute efter? Jag kanske är cynisk, men jag tror faktiskt inte att det i första hand är bakgårdskorsningar de här uppfödarna vill undvika. Snarare vill de hindra andra människor från att börja med avel inom den egna rasen, för att begränsa konkurrensen.

Silvestris
0

Jag känner ganska många uppfödare som kastrerar tidigt och ingen gör det för att minska konkurrensen. De är helt enkelt inte sådana, giriga människor. De gör det av en eller två anledningar 1) av hälsoskäl 2) för att förhindra oönskad avel. Oönskad avel kan ju vara allt ifrån BYB, men kanske främst renrasig avel som man helt enkelt inte vill stödja tex. matadoravel eller bara massproduktion av medelmåttiga katter. Det finns idag uppfödare som föder upp helt regelenligt men som tillskanskar sig avelskatter via bulvaner eftersom uppfödare (ofta pga. dålig avel eller dålig katthållning) inte säljer katter direkt till dem. Det finns ett flertal uppfödare jag aldrig skulle sälja katt till, inte för att jag är rädd för konkurrens utan för att jag anser att de har undermålig katthållning eller helt enkelt avlar på ett sätt som på kort sikt kan sabba mitt eget avelsarbete men som på lång sikt kan orsaka inavelsproblematik i hela rasen.

I min värld är det kattens ägare som bestämmer vad som ska med katten och fram tills jag har sålt mina kattungar är de mina dvs. jag bestämmer om de ska kastreras eller inte. Jag kastrerar av hälsoskäl om det inte finns goda skäl att avstå tex. om en uppfödare jag sympatiserar med är intresserad av att köpa en kattunge. Ska köpare bestämma om kattungar ska ID-märkas, vaccineras, registreras, få ett navelbråck åtgärdad osv. också? Varför är det specifikt kastrering de ska få bestämma över? Hos mig är det inte köparna som dikterar villkoren utan jag erbjuder en "produkt" och om vi klickar och allt känns bra får de köpa den. Vill de ha en okastrerad sällskapskatt får de helt enkelt vända sig till någon annan (men än så länge har ingen låtit bli att köpa pga. tidig kastrering).

Om tidig kastrering fortsätter praktiseras på det sätt som sker idag finns ingen anledning att tro att våra avelsbaser skulle hotas. Detta för att uppfödare försäkrar sig om att katter går vidare i avel antingen i det egna katteriet eller hos andra uppfödare man litar på. Det är helt enkelt sällskapskatter som kastreras. Katter som i 99 fall av 100 skulle kastreras vid 6 månaders ålder ändå.

Jag har även kontakt med uppfödare i USA och "trots" tidig kastrering har de inga problem med sin avelsbas (får begränsa detta till min egen ras).

mallabralla
3

kan ju bara tala för mig själv och i mitt fall handlar det defenitivt inte om att minska avelsbasen så konkurrensen minskar, det vet alla som känner mig att det är det sista jag vill göra.

min ståndpunkt är, om katten säljs till sälskap och endast sälskap finns ingen anledning att katten skall vara okastrerad.

om det däremot är en annan uppfödare som vill köpa kattungen, då säljs kattungen med avelsrättigheter till en registrerad uppfödare.

ett annat fall skulle vara om kattunge köparen är privatperson och är ärlig från första början och säger att de kanske vill ta en kull på katten, då kan jag ha mörlighet att hjälpa dem med lämplig partner, planering och allt som rör runtomkring. som sagt allt handlar om öppenhet och ärlighet, inte om att snäva till avelsbasen.

men sen kan jag ju inte svara för andra men det är min orsak iaf.

A_KickEm
2

Tack för all info, synpunkter mm.

Känner mig dock tveksam till jämförelsen tidig kastrering kontra andra ingrepp/åtgärder som veterinärer utför. Till skillnad från andra ingrepp utförs tidig kastrering MOT gällande rekommendationer utom när det finns "särskilda skäl" -  och det lär ju inte vara så vanligt.

Så länge Veterinärförbundet rekommenderar tidigast 6 månader så följer jag det. Jag misstänker att man inte funnit utförda studier tillräckliga vad gäller utförande, säkerhet eller ngt annat och istället anser sig ha goda skäl att hålla fast vid sin rekommendation. Det ligger bortom min kompetens att avgöra vilka veterinära rekommendationer som ska följas och vilka jag kan strunta i.

Man gör mycket med djur i andra länder som vi i Sverige vanligtvis inte uppfattar som särskilt positivt så jag ser inte utbredd tidig kastrering i USA eller någon annanstans som bevis för att det är vare sig lämpligt eller ofarligt. Jag litar mer på Svenska veterinärförbundet - men den dag dom ändrar sig så kanske jag gör det också Skrattande

Silvestris
0

Det skäl Veterinärförbundet huvudsakligen anger är att de är rädda för att vi uppfödare ska bli kastreringsgalna och orsaka inavelsdepressioner. Det är inte brist på forskning som anges. Det skulle dessutom se rätt illa ut om de angav brist på forskning på området eftersom någon sådan inte råder.

Shahis
0

#18 Jag tycker att man ska göra som man själv tycker är bäst för sina kattungar. Det är inte fel att vänta och inte heller att använda tidig kastrering.

När jag började för 25 år sen så var rekommendationen för kastrering 12 månader. Senare sa man 10 månader men har nu sjunkit till 6 mån.

A_KickEm
2

Jag har kastrerat katter vid olika åldrar och aldrig upplevt några problem med vare sig återhämtning eller något annat så jag ser ingen anledning att INTE följa veterinärförbundets rekommendation. Som du säger så var det 12 månader tidigare och det gick bra….nu är det 6 månader och det går också bra. Varför denna brådska med att kastrera ännu tidigare??

Alla jag pratat med IRL som tillämpat tidig kastrering gör det för att förhindra avel - INGEN har nämnt hälsofördelar! ……..så jag delar nog Solitaires funderingar på den punkten.

A_KickEm
1

Veterinärförundet hänvisa till kattens säkerhet som skäl för att behålla 6 månader som rekommenderad lägsta ålder. Vilken text har du läst?

Kastrering vid 4 eller 6 månaders ålder torde ju knappast ha någon betydelse för rasaveln på annat sätt än att köpare förhindras att avla på den inköpta katten om den är kastrerad vid köpet. En variant på detta är ju att uppfödare som absolut vill sälja kastrerade katter behåller kattungarna till dom är 6 månader.

Shahis
2

Det här är en intressant diskussion! Men den borde föras på annat ställe eftersom frågan var "vilka som utför tidig kastrering".

Då tror jag att fler skulle diskutera så även jag faktiskt har ett 3:e skäl Skrattande till tidig kastrerring.

Silvestris
0

Jag har läst deras utlåtande vilket antagligen är samma som du har läst. Att hänvisa till kattens säkerhet när man i samma utlåtande anger att kattungar kastrerade före 6 månaders ålder inte löper någon större risk för sjukdom/skada/död funkar inte särskilt bra.

De enda nackdelar som anges är alltså "den enskilda kattens säkerhet" (och samtidigt anger man som sagt att tidigt kastrerade kattungar inte löper högre risk för sjukdom/skada/död). Därefter anges nackdelen att det tar längre tid för epifysplattorna att slutas (och samtidigt skriver man att studier visar att risken för frakturer inte ökar på tidigt kastrerade katter).

Det enda argumentet de faktiskt inte säger emot i sitt utlåtande, det enda som står för sig självt helt oemotsagt (tills examensarbetet vid SLU gjordes) är just att uppfödares önskan om att begränsa avelsmaterialet kan öka risken för inavelsrelaterade problem. Dvs. de tror inte att vi uppfödare kan planera vår avel.

A_KickEm
1

#24 Håller med om att dom bitvis talar med kluven tunga i sitt utlåtande men håller fast vid att jag mer tror på att säkerhetsaspekterna varit avgörande.

I varje fall ser jag ingen stark anledning att kastrera tidigare än vad som rekommenderas.

mallabralla
0

då det var jag som startade tråden så ger jag mitt "tillåtande" att diskutera detta, jag vill jätte gärna höra vad shahis har för tredje anledning :)

mallabralla
1

det jag inte kan hålla med om är att man skulle göra det för att snäva till avelsbasen.

tycker man gärna säljer katter till andra uppfödare, samarbetar osv.

de katter som man väljer att kastrera tidigt är ju ändå de som säljs som sälskapskatter och som man inte senare vill få veta har tagits en blandras kull eller liknande på.

Ingen har ju sagt något om att kastrera alla katter man föder upp så att ingen annan ska ha tillgång till materialet. om man nu skulle vara så som uppfödare så skulle man ju redan nu endast sälja sina katter till sälskap och aldrig till andra uppfödare.

jag säljer gladeligen katter till andra uppfödare eller säljer en katt till en privatperson som är ärlig från början och säjer de vill ta en kull, då kan man ju hjälpa till.

men att sälja kattungar och sedan få veta att de avlas hej vilt för att producera blandraser etc, det tjänar inte perser aveln på i vilket fall som hälst och är nogot alla uppfödare vill förhindra. det är det iaf jag vill förhindra, att katter som inte skall gå i avel utnyttjas och avlas på iaf.

som sagt vill man inte dela med sig av sina linjer till andra uppfödare kan man gå till väga på andra sätt redan nu. tycker inte det är många som är sådana, de flesta är mycket öppna och säljer gärna till andra uppfödare.

för mig handlar det enbart om ifall katten far illa eller ej av en tidig kastrering, om jag anser att riskerna är så pass små gentemot senare kastrering ser jag endast detta som ett sätt att komma till rätta med blandras aveln och de köpare som köper katt med "falska" intentioner.

det är helt enkelt för att skydda katten från att bli exploaterad.

Solitaire
3

#27 Mallabralla, jag vet att du är en uppfödare som har en sund, vettig och juste inställning till avel, och att sälja kattungar till andra uppfödare, samarbeta osv. Det jag skrev om uppfödare som har en annan agenda var absolut inte riktat till dig, det hoppas jag att du förstår Glad.

Däremot måste jag säga emot dig på några punkter. "Man" säljer inte gärna till andra uppfödare, samarbetar mm. Några gör det; all heder till dem!! Tyvärr finns det andra som bara ser till sitt eget, och exempelvis belägger sålda katter med kraftiga restriktioner vad gäller avel. Nog känner du till det?

Tidig kastration är för den här kategorin uppfödare ytterligare ett verktyg de kan använda för att förhindra att deras avelslinjer sprids vidare. De har ju också det behändiga argumentet med risken för bakgårdsavel att gömma sig bakom. Därmed inte sagt att det inte finns de som är seriösa och verkligen vill skydda katterna från att exploateras, som du. Men majoriteten drivs nog snarare av andra faktorer, som att begränsa konkurrensen och se om sitt eget hus.

#21, 22, 25 KickEm, du är inne på helt rätt tankegångar vad gäller säkerheten. Många veterinärer känner sig tveksamma till att kastrera unga djur, vilket ju även framgår av examensarbetet som Silvestris länkade till. Man har inte samma vana vid att söva mycket unga kattungar, som väger mindre och vars förmåga att metabolisera (bryta ner) läkemedel är annorlunga (sämre) än en vuxens. Veterinärer ifrågasätter varför man ska göra det här ingreppet före 6 månader, inte bara på grund av farhågan om genetisk utarmning utan också av säkerhetsskäl.

Solitaire
4

#16 "Ska köpare bestämma om kattungar ska ID-märkas, vaccineras, registreras, få ett navelbråck åtgärdad osv. också? Varför är det specifikt kastrering de ska få bestämma över? Hos mig är det inte köparna som dikterar villkoren utan jag erbjuder en "produkt" och om vi klickar och allt känns bra får de köpa den."

Förstår inte hur du kan likställa vaccinering och ID-märkning med ett kirurgiskt ingrepp som fråntar katten fertiliteten. Det är verkligen att jämföra äpplen och päron. Men om du lyckas hitta köpare som är nöjda med att du bestämmer åt dem hur de ska använda katten i framtiden så är väl allt frid och fröjd, antar jag. Själv skulle jag aldrig köpa katt under sådana premisser.

mallabralla
1

ja jag förstod du inte riktade specifikt till mi, och självklart finns det ju massvis av uppfödare som är "snikna". men jag tänker, att en sådan uppfödare inte vill sälja sina avkommor vidare till avel, och därmed säljer alla sina kattungar till endast sälskap med ett kontrakt om att katten skall kastreras efter 6 månader. då har ju uppfödaren sålt kattungen med avelsförbud i vilket fall som hälst, och om denne nu är så noga med att avkommor ej skall gå i avel så kommer ju denne vara noga med att inte sälja till andra uppfödare, varvid om det nu skulle vara så att en annan uppfödare som är registrerad köper kattunge av denna uppfödare, måste ju denne ljuga då för att kunna köpa kattungen, plus bryta mot kontraktet, och förr eller senare uppdagas detta för den som sålde kattungen.

det jag menar är, att om man låter kattungen vara okastrerad hamnar den

A) hos en familj som följer det kontrakt ni skrivit

B) hos en annan uppfödare som lurat till sig kattungen och då bryter mot det kontrakt ni skrivit

C) hos en privat person som tycker det är roligt att ta en kull på sin söta katt och därmed bryter mot kontraktet ni skrivit

så för mig, egentligen det man hindrar är ju att katten inte hamnar i olämplig avel, för jag tror inte (säkert att det sker) att det är registrerade uppfödare som köper kattungar med sällskapskontrakt och använder i sin avel mot uppfödarens ovilja, utan just dessa privat personer som vill ta en kull på sin söta katt, därför ser jag inte på vilket sett tidig kastration skulle sabba avelsbasen.

de kattungar som kastreras är dem som inte skall avlas på, de som skall avlas på kastreras inte och säljs med avelskontrakt.

och dem som aldrig vill sälja katter till andra uppfödare, ja jag tror de får sin vilja igenom vare sig med kastration eller utan på ett eller annat sätt, har aldrig varit med om någon som inte säljer avkommor till andra uppfödare, men absolut de som säljer med restriktioner.

ibland kan jag sympatisera med vissa restriktioner, tex att inte sälja avkommor i samma land, inte för att man vill hålla på linjerna utan för att den genetiska mångfalden inte ska bli för snäv.

tex inom min färg som är choklad och lila är utbudet mycket litet och jag ser inte gärna att alla har samma avelsbas i sverige, utan att så många som möjligt försöker importera och bredda, och istället samarbeta och låna hanar sinsemellan.

sedan måste varje uppfödare använda sitt sunda förnuft för att bredda avelsbasen, min väg är att blanda synliga choklad med icke choklad för att få chokladbärare med nytt blod in i choklad aveln.

tror man målar in sig själv i ett hörn om man sluter sitt katteri och inte vill låna ut, byta, hjälpa, sälja eller vad det kan vara.

till slut när man själv behöver det så finns det ingen som vill hjälpa en tillbaka.

Silvestris
1

De extremt få uppfödare jag känner till som inte släpper några djur till avel gjorde inte det innan det fanns veterinärer som kastrerade tidigt heller. De (färre än en handfull) behöll sina kattungar till 6 månaders ålder och kastrerade dem då. De väldigt få som inte vill släppa något vidare till avel gör inte det, tidig kastrering eller inte.

Jag har mycket svårt att förstå skillnaden. Varför ska köpare tillåtatas ställa villkor i en fråga men inte i andra? En del människor är starkt övertygade om att vaccinationer är oerhört skadligt mot kroppen, varför ska inte de tillåtas diktera villkoren vad gäller vaccination av den katt de tänker köpa?

Om jag, som väldigt påläst och kunnig uppfödare (och till vida etolog som arbetar med katter), har bestämt att det bästa för mina katter är att kastreras om de inte ska gå i avel, varför ska jag böja mig för köpare eventuella tveksamheter? Det handlar om exakt samma fråga som vaccinationsfrågan. Vissa människor tror att vaccin förstör kroppen. Vetenskapen säger annat (och jag arbetar evidensbaserat). Vissa tror att tidig kastrering är skadlig på olika plan, jag följer evidensen och håller igång mitt eget avelsarbete (så nej, jag kastrerar inte bort mina linjer).

Det är fullt jämförbart med vaccinationsfrågan eller chip-frågan. Vissa anser att det är skadliga ingrepp på katterna. Evidensen säger annat. Men som sagt, vill man köpa en okastrerad sällskapskatt kan man vända sig till någon annan. Alla mina köpare är nöjda. Jag är nöjd. Katterna mår bra. "Mina" linjer lever. Det räcker för min del.

Solitaire
0

#30 Visst finns det många andra metoder, förutom tidig kastrering, att ta till för uppfödare som vill hindra att deras kattungar går vidare i avel. Det enda jag säger är att tidig kastrering kan vara en av dessa metoder, och en väldigt effektiv sådan dessutom. Ett kontrakt kan alltid brytas, speciellt om det är med en privatperson. Är katten kastrerad när den säljs har du 100% garanti för att den inte går vidare i avel.

Jag ser med förundran på hela den här diskussionen, faktiskt. När jag höll på med uppfödning på 80-talet var det aldrig tal om att styra aveln på det här sättet. Man sålde sina kattungar, till "vanligt" folk likväl som andra uppfödare, och när katten var betald så var den din och du var fri att använda den i avel eller inte, precis efter eget tycke. Dessutom lånade vi hanar av varandra och samarbetade. Att säga att det är annorlunda nu är ett understatement.

#31 Bra. Du har din filosofi, och jag har min. Det är skönt att höra att dina köpare är nöjda. Var och en blir salig på sin egen fason.

mallabralla
1

hmm, vet inte, kanske det blivit så att allt är så lättillgängligt nu, man ser annons efter annons på blocket, man matas med bilder på misskötta katter och det är många "otrevliga" skojare i omlopp just nu. kan ju bli så att rädslan att det ska hända ens egen katt är större när man ser det varje dag och man då vill göra allt i sin makt för att skydda katterna.

Silvestris
0

Jag tror att utvecklingen är en av den tråkiga sidorna med att raskatten ökar i popularitet. Ju mer populära de blir, ju fler är det som får tag i raskatter och börjar föda upp… mer eller mindre seriöst. En del försöker tjäna lite lätta och snabba pengar genom att rida på vågen, även om de bara föder upp oreggat eller blandraser. Det innebär ju att vi uppfödare får en annan realitet att förhålla oss till.

Inom min ras är det dock fortfarande så att vi delar med oss av hanarna. Det är inte ens ovanligt att hanar samägs av 2-3 uppfödare. Hanarna är dock fler och får färre kullar var vilket innebär att en hane inte lånas ut till 10 uppfödare utan han kanske bara paras inom katteriet och får en eller två kullar utanför.