Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1001 ggr
Jina
2012-07-07 22:00
0

Könsbestämning

Var och tittade på två 6-veckors troll idag och jag kunde tamejtusan inte säga könen! Brukar vara bra på könsbestämning, men inget syns ju för pälsen är i vägen? Hur gör ni?

Såg dem även när de var två veckor och då var jag skapligt säker på en hane och en hona.

Erna
2012-07-08 13:40
3

Det du såg vid 2 veckor är säkert rätt. Det är lättare att se när de är nyfödda. Jag har aldrig tagit miste under 35 år och könsbestämmer när jag torkat och vägt dem.

Annat var det minsann när jag köpte min allra första perser 1972. Jag ville ha en hona men uppfödaren gav mig en blå hane som hade en rosa tjejstamtavla, så hon hade inte gissat rätt. Jag insåg inget förrän efter flera månader då jag badade honom och han började markera revir i alla skor vid dörren.

Då blev han kastrat omgående och blev kallad för hennom ett tag. Han flickaktiga namn Cherie var han tvungen att behålla.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
2012-07-08 14:44
0

#1 hahahahaha

Sajtvärd på Perser iFokus

IdaJ
2012-07-08 18:40
0

Skrattande

Jina
2012-07-08 18:58
0

Nyfödda tycker jag kan vara svårt då de gärna ser lite svullna ut då. Dag 1 är det ultimata i min bok!

Men som sagt, allt detta fluff… I ansiktet skulle jag vilja säga en ser mer maskulin ut och en mer feminin, även om det ju inte är min ras.