BARF
Hej alla nattsuddare,
Är det någon av er som har gett eller ger era katter/hundar BARF?
Har haft lite funderingar på om jag ska gå över till BARF men vill gärna ha lite synpunkter på nån som har provat eller håller på med det.
Är medveten om att det kostar både tid och pengar men jag vill gärna prova det som är bra för katterna.
Hoppas på MÅNGA svar :-)
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Har inte provat men satt faktiskt och funderade på om det kunde vara något att prova på här hemma.Fast då tror jag man måste läsa på ordentligt så att dom verkligen får allt i sig som dom behöver.Undrar om det finns någon bok med recept och så.Får googla och kolla.
Har funderat på det men jag tror att det är mycket arbete… Sen är jag lite rädd för salmonella och annat de kan få i sig från rått kött…

Näää, salmonella och sånt är jag inte rädd för därför att katterna har en annan magtarmflora som gör att dom tål det råa och inte vi människor. Vi skulle ju bli görsjuka om vi fick i oss av rå kyckling te,x medans mina katter får råa kycklingvingar utan problem.Dom är ju egentliget köttätare och äter gärna det som bjuds på därute för dom djur som går fritt och kan fånga.
Mina katter är tex galet förtjust i rå fläskfilé och nötkött och kyckling förstås, och magarna är det aldrig några problem med så jag tror att övergången från torrfoder till BARF inte skulle ta så värst lång tid eftersom dom får rått kött flera gånger i veckan.
Pratade med en tjej som ska köpa en ragdoll av mig om några veckor och hon gick över till BARF då hennes andra ragdoll visade tecken på nån tarminfektion som veterinärerna aldrig fick bukt med. Hon har hållit på med BARF i 3 år nu och det funkar så bra och katten är helt bra i magen sen dess, och det luktar nästan INGENTING då katterna går på lådan…..bara det är ju ett + :-))
Hon gör storkok och fryser in och handlar hem massor av fläskkött, nötkött, hjärta, och lever på x-tra priser för att få ner kostnaderna. Man måste bara vara noga med att man tillsätter kalk, jod och a-vitamin om man inte ger lever hjärta osv.
Det finns ju oändligt mycket att läsa på nätet om BARF och det finns t.o.m färdig BARF mat hos flera återförsäljare.
Värt att pröva kanske.
Ha en fantastisk dag i solen allesammans
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Vi ger också våra mycket rått kött, då nötkött. Kyckling i rå form avstår vi numera från då vi blivit varnade för detta av flera veterinärer just med risken för salomnella och andra bakterier som kan finnas i kyckling. I vinter har många katter insjuknat och till och med dött i salmonella, de flesta har dock blivit smittade ute av småfåglar.
GLÖM inte att tillsätta kalk om ni ger rent kött utan ben!
/Lotta