Kan enbart torrfoder ge diarré?
Har bytt torrfoder till Taste of the wilde. Och alla mina katter tycker mycket om det. Men min chinchilla perser som nyligen fick dra ut nästan alla sina tänder har stått på våtfoder i ca tre veckor. Sedan började jag ge henne torrfoder varannan gång och våtfoder varannan gång. Nu i ca en vecka har hon bara fått torrfoder. Hon har inte något problem med att äta det men jag tycker det verkar som om hon blir sämre i magen av att bara äta torrfoder. Kan det vara så att vissa katter blir lösare i magen av att bara få torrfoder. Innan detta akuta med tänderna hände så var hon ibland lös i magen och då fick hon nästan bara torrfoder. Men jag tycker hon verkade bättre i magen när hon bara fick våtfoder. Idag var det lite blod i bajset också. Kan torrfoder liksom vara för starkt för hennes mage?

Jag tror att du låtit bytet gått för fort.
Törs man fråga varför du byter bort våtfodret till ett sämre artanpassat foder.
Stolt ägare till tre La permer
självklart kan dom få diarre av vilket foder som helst som dom inte tål så bra - och det är individuellt. det är viktigt att vara uppmärksam på sådant och aldrig låta dom gå med dålig mage - blod i avföringen visar att tarmen är höggradigt irriterad så gu bör genast gå tillbaka till det som var bättre. Katter som får gå med dålig mage längre tid kan lätt få kroniska problem - hundar klarar det bättre.
Om din önskan är att ge torrfoder så bör du använda ett foder som är mycket lättsmält om du har en katt som är "känslig" - och dessvärre så är de bästa fodren i sådana fall de som är minst "naturliga". Proteinerna i de "naturliga" torrfodren som t ex Taste of the Wild (som är ett mycket bra foder - om dom inte är för känsliga) är svårsmälta jämfört med färskt kött. Även burkmaten kan vara för svårsmält för en känslig mage.
Torrfoder är onaturligt i sig och betydligt mer svårsmält än färsk mat - har man en känslig katt kan det vara bättre att välja något av de mer "onaturliga" torrfodren som RC, Pro Plan eller Advance som ju är väldigt artificiella men också tillrättalagda och lättsmälta. De innehåller proteiner som knappast kan kallas naturliga men de är lättsmälta och de fungerar även på mkt känsliga magar ….jag använder själv Advance sensitive eftersom en av katterna får dålig mage av det mesta annat - men jag ger också rått kött eller fisk (tillagad) var o varannan dag. Burkmat funkar inte på den här katten!….och då får dom andra samma mat för jag håller inte på med olika foder till var o en!
Alltså - till en mycket känslig katt rekommenderar jag i första hand färsk mat o gärna rått kött - i andra hand supertillrättalagda torrfoder av den mer "artificiella" typen med majsgluten, hydrolyserade proteiner etc.
Sen kan ju Monica ha rätt i att du kanske haft för bråttom med övergångarna mellan olika typer av foder - men enligt min erfarenhet så finns det två huvudsakliga grupper - de som tål snabba ombyten och de som inte tål annat än superlättsmälta foder hur man än bär sig åt. Däremellan finns en o annan individ som kanske fixar ett foderbyte om man låter det ta väldigt lång tid.
Jag tycker inte att du ska byta tillbaka till nått spannmåls foder utan håll dig till Taste of the wild. Jag rekomenderar istället detta blodmjöl som man strör på maten. Jag fick ordning på en katts mage med detta 
Jag testar Taste of the wild för jag har läst här på forumet att många tycker det är bra. Har även inskaffat Acana som de fått smakat på. Och Sportmans pride. Alla tre sorterna verkade falla dem i smaken. Att Taste of the wild inte funkar bra för perser/exotic har inte jag förstått. Men den lilla kissen som jag nu oroar mig för pga att hennes mage verkar spöka med henne har bara varit hos uppfödaren innan hon kom till mig. Där fick hon korv och köttbullar vilket i min öron inte låter som en bra föda. Att hon dessutom fick dra ut nästan alla tänderna för hon hade så mycket rotspetsinfektioner tycker jag också tyder på att korv och köttbullar inte funkar så bra. Problemet är att hon älskar sådana saker. HOn vill jättegärna äta det jag äter. Det som jag är nyfiken på är detta med kött. Skall man inte göra något med den innan jag ger det till katten? Skall jag bara ge henne den rå? Eftersom hon bara har tre små bissar kvar så undrar jag om jag kan ge henne köttfärs? Bitar med kött kan hon nog inte hantera.
Jag menade inte att Taste of the Wild generellt sett inte funkar för perser/exotic. Det ÄR ett bra foder om man ser till innehåll och näringsvärden - men oavsett hur bra ett foder är jämfört med andra foder så är våra katter individer och de reagerar som individer. En enskild katt kan ha mer eller mindre känslig mage eller vara allergisk eller känslig för vissa födoämnen eller för fibrer osv.
Korv och köttbullar är direkt olämplig mat till katt och hund. För mycket salt och otillräcklig näring. Katten (och hunden) behöver avsevärt mer protein än vad sådana livsmedel innehåller. Om det räcker för att förklara rotspetsinfektionerna vet jag inte.
Lös mage som inte beror på tillfällig "magsjuka" betyder att kattens mage på något sätt, av någon anledning inte kan hantera maten på rätt sätt och för en katt är det viktigt att få stopp på detta så fort som möjligt. Blod i avföringen betyder att tarmen är höggradigt irriterad och sårig, förmodligen inflammerad. I det läget skulle jag omedelbart upphöra med den mat som förmodligen orsakat tillståndet - oavsett om det beror på för snabb förändring eller något annat.
Jag menar att rätt sak att göra är att sätta katten på skonsammare kost och kanske i framtiden sakta försöka byta till något som kan betraktas som "bättre". Skonsammare kost kan vara ett väldigt lättsmält torrfoder eller färsk mat och man får räkna med att det tar lång tid för tarmen att läka. Är katten kroniskt känslig kanske man alltid måste tänka på vad man ger.
Nu är ju färsk mat inte bara det skonsammaste - det är också det naturligaste, men man måste ju veta vad man gör om man enbart utfodrar med färsk mat. Särskilt att tänka på är då att tillsätta mineraler som kalcium mm och att variera maten så att katten även får i sig vitaminer, enzymer, rätt sorts fibrer osv. Är du intresserad av detta så kan du kika runt på forumet BARF i Fokus.
En enklare väg att gå om man är osäker på färskmatsutfodring är att ge ett torrfoder som huvudsaklig föda och sedan komplettera med färskt kött eller fisk. Ge lite rå nötfärs, eller skär kyckling i små bitar, kokt fisk kan ges - egentligen lite vad som helst som kan kallas kött eller fisk och som inte är kryddat. Till en känslig mage kan det vara en bra id'e att komplettera med Petbac som Headturners föreslår eller något annat liknande. Man kan ju börja så och om man vill sakta utöka andelen färsk mat allteftersom man känner sig säkrare och lär sig mer. Om katten gillar grönt kan man också ge lite sallad, gurka osv. Surkål är jättebra om dom äter det. Färsk mat bidrar med naturliga vitaminer och enzymer som hjälper tarmen att ta hand om maten.
Om man bor i mälardalsområdet så finns det färsk djupfryst mat att köpa från Jipotimas i Vallentuna m återförsäljare, Enköpings Barf eller Mälarö färskfoder som regelbundet kör fasta rutter och levererar på olika orter. Mälarö har t ex en "korv" som innehåller 20 % lammvom, 20 % Kycklinglever/hjärta,20 % viltkött, 20 % lammkött och 20 % kycklingmage. Färdiga "korvar" som också innehåller malda skrov/ben/brosk innehåller också de mineraler som behövs.
Köpte nötfärs i dag. Togs emot på olika sätt. En av mina katter vägrade äta det. Hon såg äcklad ut och jag trodde hon skulle börja kräkas. Kattungen och katten med magproblem glufsade i sig med glädje. Men nu har kattens mage varit bra i ca tre dagar. Inget blod och för att uttrycka mig lite äckligt fina fasta korvar som man skulle kunna knyta en rosett om. Och så här brukar det vara. Jättebra en längre tid (veckor, en månad) och så börjar det spöka igen. Denna gången tycktes det komma bara någon dag efter försöket med Taste of the wild. Förra gången jag köpte foder så köpte jag Bozita. Har ett minne att det var lite strul då men jag tycker alla tre blev lite lösa i magen då. Men det försvann efter en vecka. Jag köpte då på mig stor mängd av Bozita blötfoder. Fick slänga ca 2 tredjedelar. Inte för att hon inte åt det. Åt väl och smakade men inte med någon jättestor förtjusning. Därför känns det dumt att köpa massa blötfoder som hon inte vill ha. Skinka som jag har på smörgåsen älskar hon. Och som sagt var så rå nötfärs verkade passa som handen i handsken. Så jag tänker försöka med att nu blanda lite. Torrfoder ibland. Skall inhandla någon av de sorter som ni tipsat om. Och så lite BARF ibland. Skall även skaffa blodmjöl. Men jag vet inte om jag skall ta det på maten nu eller om jag skall vänta om jag märker att hennes mage verkar bli orolig igen. Någon som vet hur man skall göra?
Du kan strö blodmjölet på maten redan nu. Men försök håll dig till ett foder istället föra att laborera med en massa olika , det är inte bra för en känslig kattmage.
Instämmer med Headhunters ang blodmjölet - och du ska inte ge torrfoder"ibland"….då drar du igång alltihop igen och igen. Om du ska ge torrfoder så ska du ge det dagligen men du kan blanda med färsk mat eller ge ett särskilt mål färsk mat dagligen. Viss variation kan stärka magen - man kan variera olika torrfoder om man håller sig till samma typ av foder och man kan variera vad man ger för färsk mat - men man kan inte ge enbart det ena eller det andra i perioder eftersom tarmfloran ställer in sig på den typ av mat man ger.
Smörgåsskinka är inte lämplig kattmat - inga charkuterier överhuvudtaget är lämpliga. Möjligen en smakbit någon gång i veckan.
Beställde blodmjöl igår. Hoppas det kommer på måndag.
Men hur vet jag vilka torrfoder som är samma typ av torrfoder? Jag har köpt en 2 kg Taste of the wilde och en 2 kg påse Acana. För jag ville se vad katterna tyckte. Jag hade också tiggt till mig provpåsar av Sportsmans pride vilket de bara älskade och belv helt galna i. Och jag känner att det lutar mot att det blir Sportsmans pride som jag skall hålla dem på nu hade jag tänkt.
Tidigare har jag bara gett dem RC för perserkatter. Men efter ha läst mycket här att de bara innehåller massa spannmål så ville jag testa något annat. Å andra sidan verkade inte någon av dem må direkt dåligt av RC så det kanske var dumt att överhuvudtaget fundera på att byta.
Läs innehållsförteckningarna! Taste of the Wild och Acana är exempel på två foder som liknar varandra - de innehåller flera olika sgs kött/fisk och i stället för spannmål har dom diverse rotfrukter o grönsaker.
RC, Pro Plan och Advance är exempel på foder som innehåller mer konstlade - processade, tillrättalagda råvaror dvs hydrolyserade proteiner eller koncentrerade vegetabiliska proteiner som t ex majsgluten. Har en katt utfodrats med ett sådant foder en längre tid måste man var försiktig vid övergång till sådana foder som Sportsman Pride eller Taste of the Wild för de är så totalt annorlunda uppbyggda och magen har inga verktyg till att hantera maten - därav gaser och diarré. Det är som om vi skulle leva på formfranska och kycklingfärs i 20 år för att sedan plötsligt gå över till grovt fullkorn och bönor.
När det gäller känsliga magar är det oftast kolhydraterna som ställer till det - vid allergier är det proteinerna. Har man hittat ett foder som fungerar så kan det vara klokt att hålla sig till liknande foder vad gäller kolhydraterna - men det kan vara klokt att variera proteinerna för att undvika allergier.
Sportsmans pride innehåller främst kycklingmjöl och majs (som kan vara svårsmält). Tycker du att det fungerar bra så kan du variera med andra foder som innehåller majs men andra slags proteiner….om du vill - men det går lika bra eller rättare sagt - det är bättre att komplettera med färsk mat.