Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 3796 ggr
Erna
0

Yamacatos höstbebbar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hittat sladden till kameran så att jag kunde ladda in bilderna i datorn.

Den bästa kullen är efter tyska importen Diehl´s Jet-Setter, PER ns 11 (shaded silver) samt min hona New Dawn´s Susanna.

På de nyaste bilderna är de 7 veckor.

Jag tänker behålla chinchillahanen Jetsetter.

Se bifogat foto.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

Den andra hanen, en shaded silver döpt till Jetson.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
1

Chinchilla honan Jazzy, som är mest kortnost.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

QueenOfShivas
0

Vilka söta små snöbollar Glad

Erna
0

Den 4e och sista i kullen, en shaded silver hona, Jive.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

Den andra kullen är ett "enebarn", och världens gulligaste tjej, döpt till Ivory Ice, en chinchilla hona efter EC Yamacatos Zoom Zoccer of Delroba, shaded silver, och CH Yamacatos Lady Luck, chinchilla.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
1

Den sista kullen är en shaded silver hona, Silver Kayo, efter Zoom och tyska importen Lionstone´s Indiana, EXO ny 11 (shaded golden).

Hon är urtrevlig och blir pussad på minst 1000 gånger om dagen.

Det var lite jobbigt att samtidigt flytta och sköta 3 kullar. Tack och lov så var det inga problem, utan alla diade som de skulle och ökade i vikt.

Nu kutar dom omkring som jehun och kräver mat hela dagarna.

Fler bilder på min hemsida för de nyfikna.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

stort grattis Erna till dina superfina ungar
bra gjort

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JOEL-JAHUEL
0

Underbara kattungar!!

GRATTIS ERNA!

kram

Allan & Rein

JessicaN
0

#2 Min drömkatt!! Förvånad Men jag har redan 5 huskatter så det blir tyvärr inga fler Gråter Helt underbara var dom iallafall!

JOEL-JAHUEL
0

Chinchilla honan Jazzy ÄR KLASS I SIG!!!Oskyldig

SUPER CHICHILLATJEJ!!!!KyssKyss

FANTASTISK!

kram

Marcellinos1
0

Grattis Erna!

Jag bara ÄLSKAR chinchilla/shaded :) så söööööööööööööööta!

/Monica

SofiaJ
0

Sååå vackra katter.. stort grattis till dem. tyckte att honorna var något alldeles extra!

Livandas
0

Jättesöta bebisar!

//Susanne

Erna
0

Haj alla!

Tack för alla positiva svar!

Det var en lyckad kombination, särskilt mellan Jet-Setter och Susanna. Stort tack till Yvonne Frid, som lånade ut honom till mig.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

JessicaN
0

Erna - Jag är inte så insatt i perservärlden men lyckas du ofta få typade chinchillor i dina kullar? Om inte, ska du använda samma kombination igen? Längre fram så skulle jag verkligen vilja ha en typad chinchilla.

Erna
0

Hej Jessica!

Egentligen skulle detta svar vara privat, men jag väljer att skriva offentligt, eftersom så många frågar samma sak.

Efter 33 år av avel på chinchilla, shaded silver & golden med många solidkorsningar, får jag vältypade ungar i nästan varje kull numera. Jag var den första som korsade in solider i silveraveln och det har varit motigt i många år, för det sågs inte med blida ögon. Man tyckte att jag "förstörde" silverperserna, som borde vara renavlade. Idag jobbar alla framgångsrika silveruppfödare över hela världen med solidkorsningar, så mina kritiker hade grundligt fel.

Jag har planerat att upprepa samma parning med Susanna, men allt är bokat.

Jag har planerat att gå i pension som uppfödare om 4 år, då jag fyller 70. En av anledningarna är att jag har sån värk i händerna (artros) att det blir allt svårare att kamma och borsta mina katter. Dessutom vill jag göra annat än skotta kattskit.

Under tiden har jag lovat några uppfödare i Sverige att se till att de får mina linjer att fortsätta att jobba med. Jag tycker att det är hela meningen med mitt arbete efter alla dessa år, att mitt stamnamn inte snabbt försvinner.

Dessutom är kölistan från utlandet på just typade chinchillor jättelåång, så jag kan inte lova att jag hinner med att leverera till alla, så länge jag håller på. Alla  vältypade chinchillor och golden är bokade för flera år framåt. Det är något lättare att få köpa shaded silver som det finns lite fler av.

Efter att jag har fyllt 70 planerar jag att behålla 2 avelshanar (Wampiro och nya Jetsetter) och några få av mina bästa honor, ifall jag skulle få kattungeabstinens. Så nån enstaka kull blir det väl. Allt under förutsättning att jag får vara någorlunda frisk.

Jag räknar med naturlig avgång för övriga katter. Några av dem börjar bli rätt gamla. Min svarta avelshane Tyson fyller 15 i år, fast han parar fortfarande.

Hör av dig privat till mig, så kan jag sätta upp dig på kölista. Jag vill gärna veta lite mer om dig och dina planer. 

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

GabrielStar
0

Jag vet att den tråd är gammal.. men den sissta kattungen var perfekt precis va jag letar efter..

mallabralla
1

men vad bra! då finns det ju kattungar som föds i sverige i vanliga kullar, då ska du se att du kommer hitta din pärla tillslut!

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
0

Eftersom denna tråd aktiverats nyligen, kan jag meddela att jag behållt Jazzy (bild ovan) som fått så otroligt snygga avkommor.

Av dem har jag behållt Yamacatos Only Oprah, shaded silver PER hona och Yamacatos Rolls Rose, shaded silver EXO hona. Rosa har redan tävlat och blivit BIS. Hennes kullsyster Rolls Rose, samma färg EXO, bor i Belgien och har också blivit BIS.

Oprahs kullbror Ozzy, finns nu i Australien och har fått fina kullar.

I den första kullen efter Susanna och Diehl´s Jet Setter, finns en chinchilla PER hane, CH Yamacatos Jewel Jetsetter, ägd av Sara Vinnardag, han blev BOB nyligen.

Jag har fått en andra kull efter Susanna och Diehl´s Jet Setter, med lysande resultat. Där behöll jag en hane själv,
Yamacatos Made In Sweden, chinchilla PER, som blivit far till sin första kull, där jag behöll Yamacatos Wild Wicca, chinchilla EXO hona.

Väldigt lyckade parningar som jag är jättenöjd med. Hög andel vältypade i kullarna. Ibland har man tur!

Det låter inte som om jag ska trappa ner, men det är planerat så.

Jag behåller 2 avelshanar Y. Made In Sweden och Y. Qute Qarate, shaded golden EXO, (hans far finns nu i USA, där han lämnat fina kullar) samt de yngsta och bästa honorna.

Några kullar kommer jag att producera, men inte i samma omfattning som tidigare.

Några av de äldre ska omplaceras och några är redan gamla så det blir naturlig avgång.

Den som är nyfiken kan titta in på min hemsida, http://www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se