vikt fråga på kattungarna .. ??
Hittills har kattungarna vägt relativt lika alla tre men nu skiljer det massor .. är det normalt? Dom är 6 veckor nu och väger 640g, 580, 535g hmm det är ju mer än 100g skillnad på minstingen och den största .. (som för övrigt var minst när han föddes..)
När börjar dom äta torrisar? Just nu vill dom bara äta nötfärs/gräddfil men bara lite annars är ju mjölkbaren öppen så dom är inte så benägna att prova annan mat.
/Cattis
Ja det finns alltid något matvrak i kullen som väger mer än andra..haha
Jag tycker deras vikter låter helt okej.
Å söta små troll är dom också.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Tycker oxå att det oftast finns ett matvrak i kullarna,torrisar har mina börjat äta när de varit runt 6 veckor.
Mina kattungar är 7v och igår vägde de: 761g, 781g och 909g (!) Jag har som synes också ett matvrak som äter allt han kommer över. En av de normalviktiga äter inte torrfoder ännu, men jag antar att det bara är att vänta ut dem, så sitter de där och en dag och knaprar. Jag vet inte om det finns några knep att få en kräsen kattunge att äta? Man ger ju dem det de vill ha, så att de inte behöver vara hungriga…

Jag hade väl önskat den minste där vägde lite mer, men man får se hur de ser ut, har de hull, mår de bra så okej! Det kan skifta mkt på dem i vikterna ibland
jag tycker att det är helt ok vikter..o att de är olika är helt normalt
här hos mig så är de flesta ungar "lite små" i den åldern
det är först när de börjar med nötfärsen…o börjar äta "mycket" nötfärs, som vikten drar iväg
om du bara låter de har fri tillgång till torrfodret så börjar de snart…låt de själva bestämma.
jag brukar börja ge ungar nötfärs vid 5 veckor. o nån vecka senare så äter de kanske 2 ggr per dag o sen KAN jag öka ut till 3 ggr per dag…o hela tiden har de fri tillgång till torrfodret.
o de har ju oxå mammans mjölk under hela denna tiden..OM mamman minskar ner mjölken o du ger nötfärs 2 eller 3 ggr per dag..eller hur du nu gör…o ungen känner sig hungrig..då kommer den att gå på torrfodret…(under förutsättning att de är friska)
de är så roliga här hos mig…när de har ätit nötfärs,…så sköljer de ner det med lite mjölk hos mamman…o har hon inte lust med det..så fortsätter de måltiden i torrfoderskålen
Tack för alla svar! Jag har försökt sitta med lite mer när dom äter och "peta" i dom lite av nötfärsen… Mellis hehe som faktiskt har mellanvikten (passande namn då … :) hon bara älskar att jag matar och har gått upp och väger nästan lika mycket som hanen nu men lilla Nilla hon vägrar .. hon är inte förtjust i mat och sen är hon livligast och far runt som ett torrt skinn hela dagarna så kanske är det en kombination av de båda att hon är så liten … men visst blir man lite orolig…

Du behöver inte vara orolig Kusin, detta kommer rätta sig med tiden. Har du provat Gourmet kalkon med lite tillägg i? hade en som bara vägrade äta för många årsen, jag gjorde en pure av detta, den slickade i sig efter att jag visat den med fingret ett par ggr. Kanske gillar hon inte gräddfil, prova utan. Alla våra små är olika. Jag såg ju Nilla då jag va hemma hos dig, hon tog ju sig ur o in o upp hur lätt som helst redan då, en mycket aktiv tjej som du berättar. Det du ska titta på är, mår hon bra, ökar hon något varje dag? i så fall mår ju hon bra.
#6 Det kommer..helt plötsligt står hon där vid skålen runt 7-8 veckor å smaskar för fullt..hon är nog just nu nöjd med mammas tutte å köttfärs..det är ju så gott..
Jag har haft någon som har varit precis som denna lilla å hon började äta torrisar lite senare bara men vad gjorde det..inget..
Det löser sig ska du se.
Kram Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus