Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1159 ggr
Erna
0

NYTT: DNA test för HCM

Idag fick jag ett nyhetsmail om att man nu kan göra DNA test på katter för HCM.

Jag vet inget mer om testet, utan vidarebefordrar detta, så att de intresserade kan läsa mer.

www.animalsdna.com

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Headturners
0

Det gäller väl bara Maine Coon och Ragdoll !!!!!

Solitaire
0

#1 Ja, dessvärre gäller det bara de två raserna.

MonicaLagerquist
0

Och en av generna.

Stolt ägare till tre La permer

Headturners
0

#3 Monica har du koll på hur många gener det finns?

MonicaLagerquist
0

#4 Nej tyvärr så har varken jag eller veterinärerna det.

Hos människan är det ca 100 olika gener som kan ge HCM.Hos MCO har ca 50 % av de katter som diagnostiserats för HCM haft mutationen HCM1.Alltså finns det minst en till troligen betydligt fler.De katter har då via obduktionen fått diagnos HCM.

Tyvärr får vi nog fortsätta att scanna regelbundet och på så sätt dra vårt strå till stacken för att på lång sikt hitta fler gener som ger HCM.

Ju fler som scannar och obducerar scannade katter desto större chans har vi ju för att forskarna ska komma så långt de kan.

Razzmatazz
0

Det gäller fortfarande bara MCO och Ragdoll, man kan få göra testet på andra raser också då de letar en speciell gen som kanske kan vara rätt gen men de skriver att de inte kan garantera att det stämmer. Ytterligare ett sätt för de att tjäna pengar på kattägareRynkar på näsan

//Rita

Solitaire
0

Det pågår forskning för att se om man kan använda DNA microarray, en teknik där det är möjligt att analysera flera hundra gener på en gång. Hur långt detta arbete har kommit vet jag inte, men det kommer sannolikt att dröja länge innan det finns något tillförlitligt test på marknaden. I väntan på det är ultraljud den enda tillgängliga metoden för screening av HCM.

Headturners
0

Visst ska vi bidra till forskningen och odubcera katter som har diagnos hcm, det finns ju så otroligt många frågetecken och forskare och vetrinärer säger olika . Sen väljer man ju själv vilken utav dom man tror på. Men nått som förbryllar mig är att vissa hcm katter dör unga platt fall och vissa kan leva i 15-20 år utan någon som helst sjukhetstecken av hcm:en !!!!!!

MonicaLagerquist
0

#8 Det beror säkert på att det finns fler former av HCM.Vissa mer aggresiva än andra.

Headturners
0

#9 Då kankse inte alla former är genetiska heller !!!!

A_KickEm
2

Alla former är inte genetiska men som det ser ut nu så går det ju inte skilja dem åt och alltså måste man ur avelshygienisk synpunkt räkna med att det är ärftligt om en katt har HCM (i brist på annan kunskap)

En annan anledning till att sjukdomen kan se olika ut hos skilda individer kan ju också vara att det finns andra gener eller omständigheter som påverkar hur den tar sig uttryck och när de märkbara symptomen debuterar.