Schampo hjälp!
Hej!
Fick en långhårig perser efter svärmors katt och har lite bekymmer med allt som heter bad och schampo!
Min katt (Agust) gillar verkligen inte hårfönen och vi vet inte vad vi ska göra åt detta..
Nu har även allt vad heter rengöring blivit ett bekymmer.. Vet inte vad jag ska avfetta med, hur mycket, hur ofta, vilket schampo eller balsam man ska ha?
Tittade på Anju beautes produkter men dessa ska utgå så alla finns inte att få tag på?
Tack på förhand!
// Linda
De flesta avfettar med Yes:) Om du inte ska ställa ut eller så , så behöver du nog inte tvätta mer än varannan månad eller så. Själv använder jag espree schampoo och balsam, finns säkert många här som kan mer än jag:)
yes, två omgångar, espree shampoo är bra, skölj mycket noga till allt skum är borta sen skölj lite till.
om katten är ohanterlig vid föningen får du möjligen ta fraktlådan och föna genom den.
Sajtvärd på Perser iFokus
Espree schampoo och balsam använder vi, badandet går jättebra, men fönen är ingen direkt favorit. Då sätter jag honom "i ett hörn", blåser lite, berömmer och så gör vi så och avslutar när det går som bäst även om han inte är helt torr.
Att katter inte gillar fönen är rätt vanligt. De hatar även blåst ute, för då hör de inte som vanligt.
Om man tränar kattungarna vid bad och fön från de är små, och minst var 6e vecka, så brukar det inte vara några problem. Att plötsligt börja med sånt, eller alltför sällan, på en vuxen katt är ingen hit.
Man kan prova att sätta sig i sängen med katten i knät, efter att ha riggat upp fönen på kuddar vid fotänden, alt be en annan person att ställa sig lite längre bort med fönen.
Jag använder alltid YES 2 ggr och avslutar med ett bra kattschampo. Märket kan variera, men på mina ljusa katter använder jag # 1 All in one eller PCL vitamin silk.
Man brukar få prova sig fram.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Tack för alla snabba svar!
Yes har jag testat på svansen en gång då han lätt får en flåtig svans, sköljde väldigt noga men han började "fnatta" sig i pälsen och blev helt lustig i huden.. Inget annat avfettningssätt?
Espree it is! Men där finns ju många schampon, vilket fungerar bäst?
#5 Jag är inte helt säker på vilken sort vi har, något med silk har jag för mig.
Nu har jag beställt schampo och balsam! Blir bad på fredag!
Tack för alla snabba svar :)
PiF är bäst ;)
Använd inte YES som många rekommenderar! Många katter får utsöndringar från detta för det är riktigt giftigt nu för tiden.
Hade du själv vela tvätta ditt hår i yes? hur hade det kännts i hårbotten? Man blir ju förihelvete torr…..Köp isället ett bra kattschampo och avfettnings puder! men INTE yes!
Jag har själv perser två stycken, ena fettig på svansen och jag använder avfettnings puder! Skulle aldrig någonsin plåga mina katter med att använda disk medel!
Hoppas du lyssnar för kissens skull! :)
Ja, tydligen har man förändrat Yes. Jag har inte köpt det på många år, eftersom jag hade flera flaskor jag köpt billigt, men när jag nu skulle ha nytt att diska i fanns det hur många varianter som helst, men ingen som är samma som det gamla. På alla står det "Irriterar huden. Risk för allvarliga ögonskador." Förr stod det i reklamen något om att det var milt mot huden.
#9 Vad menar du med "utsöndringar"?
Jag använde den som är utan parfym o som e snällare mot huden. Jag har känslig hud o diskar m den varje dag, går utmärkt.
Min lille vän blev så fin!
Tog dock inte yes, vågade inte det..
Blev en extra schamponering..
Men visst finns det speciella avfettningsschampon? Vill inte ha en massa puder och sånt.
det här tycker jag är ett bra "avfettningsschampoo"
Espree Berry Delight är ett bra avfettande schampoo!
Jag har PCL vitamin silk, dock kör jag bara "vattenduschningar" ibland, och riktig massage under tiden. Det fungerar bra tycker jag.. har nog aldrig behövt "avfetta" min katt sen jag började med det.. dock var det värre när jag använde shampoo/balsam vid varje duschning..
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Har alltid använt Yes på mina katter utan några som hälst problem och kommer fortsätta göra det till den dag jag ser att det skulle ta skada av det. dessutom kan man inte jämföra människo hår/hud med kattens då vi har helt olika ph värden, du skulle väl knappast tvätta håret med kattshampoo heller.
skulle någon katt visa minsta irritation i huden skulle jag sluta tvärt men har aldrig varit med om det.
har häller inte ännu hittat något som fungerar lika bra som avfettning, kommer det något så är det alltid värt att testa
Jag har tvättat mitt hår med kattschampo! Hade massor med utslag i hårbotten och alla schampon gjorde ont ( kändes som om det brann i hårbotten) Tvättade då med Esprees Aloe Oatbath Medicated Shampoo och blev efter nån vecka bra! Något utslag har inte kommit tillbaka heller 
Det finns katter som får problem av Yes. Vissa ganska direkt medan andra får det långt senare.
Jag har tvättat mitt hår i All system, inga problem. Tror det är bättre än shampoon fulla av plast som man köper på ICA 
Min sambo har avfettat med Yes diskmedel i 24 år och aldrig har katterna haft problem eller reaktioner av det …..
Jag tror att man inte får använda "milt för huden" i reklam. Dessutom kan ju någon få en allergisk reaktion (människa eller djur) och då stämma både skjorta o byxor av tillverkaren. Det är ju ett internationellt bolag…
Jag har också använt Yes i 25 år utan problem.
Jag har även tvättat mitt hår med Jobos De-Greasing Shampo under en längre period! Inga problem med det heller. Enda perioden jag haft så dyrt shampo till mig själv 
OCH som #14 säger F1R2 Super Scrub Shampoo är fantastiskt!!!
Jag använder YES som rengöring 2 ggr och därefter avslutar jag med ett bra kattschampo. jag skulle aldrig komma på tanken att enbart använda YES till katterna. Jag diskar också varje dag, minst 3 ggr/dgl i YES och det är inga problem.
Alla människor och djur kan vara överkänsliga mot schampon och då är det bara att ta nåt annat.
Att avfetta svansen med YES är ingen bra idé. Man ska använda ett avfettningsmedel, det finns många märken. Jag använder en klick GOOP innan jag badar med YES + schampo.
Inför utställningar brukar jag göra en inpackning i ca 5 min med GOOP, sedan 2 ggr YES citron (eftersom ajg ahr ljusa pälsar på nästan alla katter) och sist ett bra schampo, lite olika beroende på kvalitet och pälsfärg. Kattschampot återställer pH-värdet och innehåller lite sköljmedel.
Jag använder aldrig balsam, som bara gör pälsen tung och inte fluffig. Bättre att använda ett antistatspray vid behov, om pälsen ändå är flygig.
På vintern om det är väldigt kallt och torr luft, eller golvvärme så kan pälsarna bli väldigt torra och statiska. Golvvärme är skönt men absolut inte bra för katternas pälsar.
Är det någon här som provat det senaste, takvärmeplatta, som reflekterar värmen neråt?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Erna, spelar det nån roll vilket Yes man använder? Finns tydligen en sort som är "mildare". På den flaskan finns inte Xet där det står irriterande under.
Späder du ut Yes i vatten först? I så fall hur mycket?
#22 du frågar Erna… jag svarar. För mig själv och inte för Erna :)
Jag späder. Grönt späder jag 2 ggr och blått (Fairy som är tunnare) 1gång. Det gör jag mest för att det för det första går in i hårstråna lättare och för det andra för att det är lättare att skölja ur. Det gröna är så tjockt att det "aldrig" går att skölja ur…
Själv har jag slutat med det gröna till katt och använder bara Fairy (köps på Ö&B) för att jag inbillar mig att det blå ser renare ut. Saliga äro de enfaldiga… hahaha.
Tack för svaret Shahis.