Pewter perser?
Stötte på varianten Pewter perser igår, har aldrig hört talas om den och den är tydligen super ovanlig.
vad jag förstod är det en silver katt som skall vara ytterligare färgad än shaded men med kopparfärgade ögon.
någon som vet mer om detta och är färgen godkänd i FIFe?
länk till bild
Sajtvärd på Perser iFokus
Erna är bättre på det där, det är nog inte så ovanligt, blir ju lätt "fel" ögonfärg om du parar silver med någon annan färg, inte godkända i FIFe men tror de är godkända i WCF?
Pewter är inte godkända i FIFe, konstigt nog.
Jag har faktiskt jobbat hårt för att få dem godkända, men det är som det brukar med FIFe, kalla handen.
Det räknas inte som ett naturligt utfall!! Då måste man samla ihop ett antal och tävla dem på samma utställning, där flera domare ska godkänna dem.
Vem kan behålla 15 st katter eller sälja till folk mot en tveksam försäkran att de ev kan bli godkända någongång, och då kan de tävla dem?
I min uppfödning är det ett naturligt utfall. Parar man en solid med chinchilla eller shaded silver så kan man få Pewter. Det är iaf inom rasen, så jag undrar varför FIFe konstrar?
De är däremot godkända i WCF och GCCF (Storbritannien). GCCF förvånar mig, eftersom Pewter blev godkända före shaded sivler med gröna ögon. Inte likt de konservativa britterna.
Jag har redan varit med om att shaded silver och golden inte var godkända i FIFe. De allra första tävlade jag utan certrätt, men man tröttnar snart. Då kan de inte heller nomineras, även om de skulle vara bättre än de som kan det.
Golden blev godkända i FIFe 1984 och min första golden var född 1979.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
tack snälla Erna för denna förklaring.
det är ju mycket underligt hur förbunden tänker och resonerar. skulle vara mycket läckert att få se dessa skönheter mer inom FIFe..man får hoppas att det finns dem som orkar och vill driva på för att få dem godkända!
Sajtvärd på Perser iFokus