Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1811 ggr
diana_
2007-06-03 15:45
0

päls som" lossnar"

Heej!

Jag satt igår och pillade på Percy,kolla som jag brukar att det är okej med honom,gör rent och annat. Så såg att på gropen mellan ögat och nosen:

(OBS. har inte fotat hur det ser ut,tog bara en bild jag hade)

Att han är rosa,alltså att pälsen har försvunnit. Det händer ungefär samma sak fast på övre delen av ögat. Hans ögon rinner väldigt kraftigt och jag vet inte om det försämrar/irritierar huden mer att jag gör rent så fort jag ser han är blöt runt ögonen. För att jag har tidigare märkt att när jag torkar hans ögon att pälsen faller av i små bitar,geggan som torkar ihop sig med pälsen lossnar sedan när man rör vid den.

Några goda förslag?Skulle inte se så gulligt om han förlorar all hår runt ögonen.

Sen undrar jag,snorar eran katter mkt? Percy har snor och torkad snor varje dag som jag får ta bort så att det inte täpper till näsborrarna.Han nyser någon gång om dagen och ibland nysser utan att kunna sluta riktigt.

Marita-L
2007-06-03 15:59
0

Det låter som att han har någon förkylning, kanske behöver han lite medicin " antibiotika " från farbro doktorn.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

diana_
2007-06-03 16:01
0

Hmm jaa alltså han har alltid varit så…och vad vi förstår så är det inte konstigt att perser har rinniga ögon och snuviga…men aa jag vet inte…Fundersamför att när vi fick honom hade han vart hos doktorn precis…

simzonites
2007-06-03 17:44
0

Vad är det för färg på snoret och det som rinner från ögonen? Att han får nysattacker kan bero på att han har en "snorbuse" som är på väg ut.
Att pälsen lossnar i inre ögonvrån ihop med lite gegg från ögat är inte ovanligt, om det inte är i stora mängder förstås.

/Lotta

Juden
2007-06-03 17:48
0

Jag har fått veta att katter som har rinnande ögon och/eller snoriga har Alltid en Luftvägsinfektion. Så något speciellt Perser symptom är det inte utan den har enligt veterinär en Övre luftvägsinfektion och behöver TEX Synulox.

simzonites
2007-06-03 17:58
0

#4 Att det alltid skulle handla om en luftvägsinfektion vid rinnande ögon är nog inte helt riktigt, tyvärr gör ögats form, samt att de inte ligger så djupt på perser/exotic att deras ögon ibland rinner utan att det för den skull behöver handla om en infektion.
Om katten är snorig behöver den däremot kollas upp hos veterinär.

/Lotta

Kittentotts
2007-06-03 20:05
0

Då jag läser det du skriver så får jag för mig att det är för det hinner torka som pälsen följer med. Kan du inte ta lite natusan barnolja på en tops utan att få in oljan i ögat då förstås. Pilla inte bort, låt det mjukna med oljan innan du sen tar o tvättar bort. Du kan ju ta annat än tops med för tvätta rent med. Att han rinner ur nosen är inte så bra då, han kan ju vara lite förskyld i så fall. Har du någon veterinär som kan kika på honom så han kan få lite droppar och ev en kur mot sin förskylning vore detta bra.

Annkis54
2007-06-03 22:12
0

Jag håller nog med Carina
det verkar som om pälsen lossar för att rinnet får ligga för länge o att det torkar.
för vissa katter torkar det på någon/några timmar….för andra tar det flera dagar innan det torkar till…o andra rinner inte alls.
o det är klart…om det hinner torka o blir liggande för länge där under ögat o vecket….så hinner huden bli irriterad o så lossnar pälsen. Kanske kan det vara så att han behöver en kur med ögondroppar.
det som du upplever som snor…KAN oxå vara rinn från ögonen..som rinner ner o lägger sig i näsan..
MEN visst kan det även vara så att han kanske är förkyld eller annat o behöver en penicillinkur eller liknande.
MEN är det så att han alltid har varit så här så är det ju troligtvis inget som kan medicineras bort.
Han kanske "är sån här"..o då är det nog så att du måste tvätta mer…eller torka mer
Hur ofta torkar/tvättar du hans ögon??
har du behandlat ögonen med ögondroppar eller liknande nån gång…??? i så fall ..när??
kanske behövs det en sån rengöring med såpa som nån har skrivit om…kanske är det svamp som har fått fäste??

de gånger här hos mig som jag har sett att pälsen lossnar..är när jag av någon anledning har "slarvat" med ögontvätten o det har fått ligga o irritera för länge…men det växer ju tillbaka om man bara gör rent o får slut på irritationen…

På de flesta av mina katter så rinner näsorna inte alls…ögonen..ja..men inte näsorna..
men Bettan..min äldstahona..hon får såna nysattacker ibland..o det tolkar jag som att hon är lite snorig o så nyser hon o så drar hon in vätska i näsan o så nyser hon ännu mer…20 gånger kanske..

#4 rinnande ögon o luftvägar?? hur hänger det ihop
eller missuppfattade jag??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
2007-06-03 22:55
0

torkar typ 4 ggr om dagen…tvättar 2 ggr i veckan…behövs det mer?

Nej han får baara en hund/kattsögon rengörings medel som jagköpte på djurbutiken…men den gör inte så stor skillnad…

geggan är grå..men själva vätskan är orange..så att när jag tvättar i gropen brukar bomullstussen bli orange…

Kittentotts
2007-06-03 23:17
0

Detta jag säger med natusan barnolja kommer hjälpa honom om du tar detta. har fått lära mig detta av en äldre uppfödare, det är bra mot acne o annat med på katter. Det som är bra är det lossnar då det är olja, det fastnar ju inte igen, den är läkande med, den tar bort missfärgning också. Då du tvättar så gör det bara med oljan ca 1 vecka. Ta inte bort oljan under denna veckan. Sen kan du om han har förmågan just få detta i vecket lägga lite fett just på det området alltid. Det blir svamp med tiden av att man har svårt få bort jut i dessa veck. Ta en tops med olja i så ska du få se hur mkt som lossnar som sitter i botten.Det är ju inte trevligt få in det i ögat men inget farligt kan hända,men gör man det försiktigt så får de inte in detta i ögat. Såpa har jag liksom aldrig hört, men det kan ju också vara något prova kanske. jag är så glad få nya tips. Men jag tror också han hade mått bra av lite ögondroppar. Nosens rinnande kan ju vara som Annki säger, han kanske rinner så, mina gör det inte här, om de gör det då är de förkylda.

Marita-L
2007-06-04 00:21
0

torkar typ 4 ggr om dagen…tvättar 2 ggr i veckan…behövs det mer?Nej han får baara en hund/kattsögon rengörings medel som jagköpte på djurbutiken…men den gör inte så stor skillnad…geggan är grå..men själva vätskan är orange..så att när jag tvättar i gropen brukar bomullstussen bli orange…

Jag tycker att du ska ta han till veterinären å få lite medicin utskrivet. Inte bara ögon droppar utan antibiotika för invärtes också. Synulox vet som anges ovan.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-06-04 01:14
0

#8…när 4 gånger om dagen…herregud
ja…det behövs nog en behandling där Diana

sen när han har fått sin behandling..så kanske du får ta till såna "trix" som barnolja…eller såpatvätten…eller nåt annat
jag har aldrig behövt att torka/tvätta nån av mina 4 ggr per dag
om det blir så "illa" så att det inte räcker med 2 ggr per dag…så kör jag en kur ögondroppar…eller kanske testar jag att skölja med Bausch & Lomb först…som inte är nån "medicin"

nä…så illa ska ni inte behöva ha det…..varken du eller han

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2007-06-04 01:58
0

Prova eye envy puder under ögat, det skyddar päls och hud från fukten och motverkar även bakterier. Men kolla först upp hos veterinären så att det inte behövs antibiotika.

diana_
2007-06-04 11:05
0

Hej!

Ja här låter det som många bra tips för att ta hand om honom. Tack för alla förstås! ska då ringa veterinären och sen vad vi kan göra åt hans hälsa. Nä det är klart,inte kul han mår så,mig gör det ledsen och han vet jag inte hur han mår förstås.Han visar ingen symtom som vi när vi är förskylda,jätte trötta och så.Han är som alltid,bara han blir anfodd*stavning* lätt när han springer att han låter lite…hes eller något…

#9 , det kan innehålla lukt babyoljan? vet inte om det säljs utan perfym?eller kanske inte spelar roll?

#11 Vart köper man Bausch & Lombs?

#12 eye envy puder vart köps det? webben?apoteket?

Tack alla ni!Kyss

IdaJ
2007-06-04 11:21
0

Eye envy finns på webben och vissa djuraffärer

diana_
2007-06-04 12:05
0

hm..kollade på swecatt men dem hade inte den..vart köper du den?Skrattande

Annkis54
2007-06-04 17:07
0

#13..bausch&Lomb sensitive…är en linsvätska för oss människor som du köper på apoteket…ca 30 kr för en flaska
hoppas allt går bra nu för er

troligtvis så är babyoljan mer eller mindre parfymfri eftersom den är för bebisar…den finns ju i vilken mataffär som helst
ska ta o köpa den själv o testa
jag har lite liknande problem med Flisan ibland..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Friida
2007-06-04 17:24
0

Jag har en liten ide för nysattacker… dammig kattsand? När jag köpte billig kattsande en gäng så blev min lilla hona smutsig i näsan ( och fötter..  En tanke bara.

Annkis54
2007-06-04 19:57
0

#17…hos mig stämmer det inte ..har Everclean
men vet inte vad Diana har för sand

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

feiner
2007-06-04 20:51
0

Jag beställde eyes envy produkter från en mycket trevlig kvinna som heter Birgitta, inte speciellt kostsamt men funkat bra. Se hennes hemsida. http://www.angelfire.com/stars3/catroyale/indexsv.htm

diana_
2007-06-04 21:03
0

Jag har haft Ever Clean men på grund av att det kändes det tog slut jätte fort trots de sa den räcker länge…så har vi Kitty eller vad den hette…Båda dammar…

Fundersam

Kittentotts
2007-06-04 22:44
0

Vill bara säga att Natusan barnolja finn smed både parfym och oparfymerad. Man ska naturligtvis ha den utan parfym då. Hoppas du löser detta Diii med alla tips man fårGladMen håller med om du bör ta honom t veterinär, det är inte normalt behöva torka så ofta. Jag torkar mina max 1 gång dag, har bara en jag behöver torka varje dag, de andra tar jag var 3 e dag el någongång i veckan.