Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1119 ggr
diana_
0

kurrar och lägger sig

Conchi kurrar inte så högt,men har gjort det sen jag kom hem..och lägger sig med rumpan lite uppåt…går igen och gör samma sak…

är det nu hon är könsmogen? eller snarare löper?

LarsiForshaga
0

Låter ju som mina honor. Men hur gammal är hon? Viker hon svansen åt sidan om du kliar ovanför svansroten?

diana_
0

7 månader…jaa det gör hon…hmm, hon är inte för ung?

hörde hennes syster har redan löpt…

LarsiForshaga
0

Ja från 7 månader så ska hon nog kunna börja löpa, lite tidigt men inte konstigt. Grattis….Skrattande

diana_
0

haha skojar du? :P…får vi se om hon "sjunger" mkt eller bara kurrar lite soom nu…skriker dem för dem är frusterade? *ingen koll på dettaGenerad*

LarsiForshaga
0

Ja jag skulle ju vara frustrerad om jag "löpte" bara ibland och då inte fick mig något…så känner nog dom med just under löpet. Men dom håller ju på runt en vecka sen ska dom lugna sig. Katten som jag har som Avatar löpte en vecka…hade uppehåll en vecka, sen så körde hon igång igen. DÅ BLEV DET P-PILLER. Alltså stå och skrika mitt i natten för att man vill…det är grymt, hehe, både för oss och henne.

diana_
0

Ja…vi hade tänkt kastrera henne i augusti-semptember…alla här har pratat om att det är bättre låta dem växa till sig lite…men alltså när det är över då är dem tysta helt?alltså normala

LarsiForshaga
0

Ja dom är normala sen, hehe. Så ska du kastrera henne sen så kan du faktiskt köra med PP fram till dess om hon gör omlöp hela tiden. Men det märker du. Löper hon 2 ggr i månaden blir det jobbigt även för katten.

diana_
0

Ja…det är sant…det kommer isåfall bli jobbigt att veta när hon ska kastreras =S….lr?

LarsiForshaga
0

Ja så kan det kanske vara ja. Har inte kastrerat mina honor än fast jag har en viril hane. Men men, den dagen kommer kanske här med. I alla fall för den äldsta honan, hon ska inte ha några bäsar.

Tindra-choklad
0

Hej!

Jag hade en hona som började löpa redan vid 7 månaders ålder.Sen en hane som började para vid 7 månader, fast det då inte blev nåt den gången.

Kittentotts
0

Mina tjejer Eliza & Olivia löpte vid 7 månaders ålder. Jag är nästan 100% säker på din tjej löper nuGlad

IdaJ
0

Tydligen ska man inte ge p-piller till unga honor.

Behandling av juvenila djur avrådes, då ingrepp i den naturliga hormonbalansen hos växande djur kan vara olämpligt.

Jag är jätterädd för biverkningarna så jag undviker p-piller om det går…

Kittentotts
0

Håller med dig Ida här. Jag har dragit mig för detta här med, nu måste jag snart hitta en hane till mina tjejer, de har båda löpt 2ggr nuFundersamMerlin är inte mogen.

diana_
0

Hmm jaaa då vet jag…men hm varför har hon en brun gegga just i den nedre hålen?

Sen så aa dem ser så "roliga" ut, Percy fattar inget, och hon trycker upp rumpan och han biter henne i hålet och hon skriker gaaaaanska hårt…vet inte..e d bra? hm… Generad

diana_
0

en annan fråga…när är man helt säker en hona är klar med att löpa? hur ofta löper dem? tänkte det kanske är jobbigt för henne om det nu var hon löper varje månad? att vänta tills september/oktober? Hon låter så bedrövad….

Summerwinds
0

#14 han biter väl inte henne i rumpan?! Är hanen också fertil?

Marita-L
0

Hade jag varit dig å skulle kastrera henne så skulle jag beställt en tid så du kan komma direkt efter detta löpet.

Å sedan han #16 ställa min fråga redanGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

diana_
0

Hej!

Nää han är inte fertil,han har vart kastrerad sen september(han är född i april). Så det är konstigt han gör så…eller det ser elakt ut..*inte van med kattbetéende*men antar det inget jag ska stoppa?…för som sagt han dominerar henne,håller henne runt nacken och biter den.Sen så går han och biter och slickar henne i rumpan(gissar att det kanske luktar ngt)

#17 du tkr det? eftersom jag har hört så mkt på forumet man inte ska kastrera dem när dem är så små..så vet jag inte vad det bästa är…

simzonites
0

#16 Percy, hanen är kastrat.

#14 Är du säker på att han biter henne? det är inte så att han tvättar henne och hon skriker för att hon blir ännu mer stimulerad när hon löper?
Angående den bruna geggan, hur mycket är det? är det bara som hon är slarvig på att tvätta sig? eller verkar det vara en flytning?

/Lotta

diana_
0

Ja som jag skrev nyss så biter han och slicker,satt ganska nära och titta påGenerad,ser så intressant ut*jag är INTE pervers ,men som sagt aldrig sett detta*

Det är i den nedre hålen,inte där bajset kommer utifrån. Det är ljus brun flytning…är det blod?

simzonites
0

Oj nu skrev vi precis samtidigt Skrattande 

Att Percy är kastrat gör inte att han helt tappar intresset för en hona som löper, precis som du säger så luktar hon mycket gott för honom just nu.

/Lotta

simzonites
0

#20 det låter inte som blod. Är hon jättekladdig? eller är det bara lite klistrigt i pälsen runt öppningen?

/Lotta

diana_
0

*haha den va bra! precis samma minut =,hihi vi kanske skulle va såna vänner som säger samma saker samtidigt IRL*

Nää det är lite runt öppningen…Fundersam

Ah..hm…men aa brukar kastrater försöka para sig med honor?han har inte gjort det ännu..tror inte han verkar veta hur…han har jätte liten penis…

Summerwinds
0

Men det är väl inte lämpligt att man låter honom hållas om han biter henne?

diana_
0

Ja det är det jag undrar,spelar det ngn roll? kan det skada henne? hon håller på nu ganska mkt och förföljer honom….och han går med på det…

simzonites
0

Om han biter henne så får du lyfta undan honom och säga nej till honom.

Ibland försöker även kastrater para men det är vanligare på hanar som har fått para och sedan kastrerats tror jag. Simzon har varit kastrat i lite mer än ett år men han parar honorna här hemma ibland när lusten faller på så att säga Skrattande

/Lotta

Marita-L
0

# 18 
Om hon nu löper så här tidigt så är det mitt råd.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

LarsiForshaga
0

#23…….han har jätte liten penis…

Hahahaha…sorry….men dom har en liten. Skulle nog se lite dumt ut med en i häststorlek….näää…driver bara med dig..förlåt.

Men dom är små…och äckliga…koniska eller hur man ska beskriva. Dom minskar nog inte för att man kastrerar dom. Och visst kan dom få sina ryck fast dom inte har några kulor kvar.

diana_
0

hm okaj….låter lite svårt att gissa när hon e helt klar med löpningen…?

#26 det lät lite kul det där med Simzon! =D

28# Generad jaa,alltså hade hört att kastrerade hanar inte får så stor penis….

Summerwinds
0

#29 du märker nog sen när hon slutar löpa, för då slutar hon jama, ligga med rumpan uppe, åla på golvet osv. Det blir tyst och lugnt igen Glad

Hade en hona en gång som parade en annan hona GeneradHonan som inte löpte blev så frustrerad och trött på den andra att hon bet tag i nacken, klev på och juckade lite, men jag tror inte det hjälpte frustrationen för någon Oskyldig

Annkis54
0

men..jag vet att det har varit diskussioner om tidig kastrering
men att kastrera en 7 månaders som har löpt…det räknas väl inte som tidigt eller.???
eftersom du inte ska ta några ungar efter henne så hade jag kastrerat henne nu…
o skriker gör hon ju för att hon ropar efter en hane…
hon kan ropa ännu högre nästa gång…det vet man inteFot i munnnen
både du o pojkvännen o grannarna kan få svårt att sova under nån vecka.
alla är olika

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#31 nej det är inte tidigt eftersom hon löpt också.

Så boka du tid hos veternären om 1-2 veckor kanske kan vara lagom.

/Lotta

diana_
0

Hm jaa hon höll nu på, 3-4 dagar bara…gick över fort..eller kanske inte var en ordentlig löpning?Fundersam

Jag vill så gärna hon ska växa till sig bra, eftersom minns inte vem som sa det till mig,att kastreringen gör att katten inte växer ut fullt ut, Percy är inte jätte stor (som många av eran katter jag har sett,sen är han inte lika hårig) …

men undrar fortfarande hur ofta löper dem?är det som kvinnornas mens 1 gång i månaden?

Vad är konsekvenserna av att vänta tills hon är ett år om hon löper några ggr där emellan? livmoderinflamation?

Annkis54
0

#33..nä…det är inte som kvinnors mens
katter har ju ingen ägglossning som vi har…
det är parningen som sätter igång ägglossningen hos katter.
o jag undrar om det finns nåt "vanligt" tidsperspektiv.
jag tycker ofta det verkar vara som så: vill man att de ska löpa…så kan det ta hur lång tid som helst…innan de löper
vill man det inte så löper de en gång per vecka hehe
vissa katter har "så mycket ursprungskatt" i sig så att de följer ljuset…o kör igång o börjar löpa när dagarna blir längre..o lägger av när dagarna blir kortare..framemot hösten
såna har mina aldrig varit. Mina har löpt året om. Men å andra sidan så har jag alltid haft  en fertil hane. Ända tills nu…o nu har ingen av mina honor kört igång o löpt igen. tack o lov.
Så här hos mig verkar det vara väldigt bundet till om det finns fertil hane eller inte.

jag har oxå läst nånstans att kastrering skulle ha med tillväxten på katten att göra..men tänk på att perser/exotic inte är färdigväxt förrän runt 3 år…
så kanske gäller detta bara vid väldigt tidigt kastrering…det som diskuteras nu…vid 12 veckors ålder.
jag vet inte…
men jag tror inte att du behöver tänka på det…att hon ska bli mindre för att du kastrerar henne nu
o hur stor Percy är när han är färdigväxt vet du inte heller.
Vissa katter är bautastora…men andra tar lite tid på sig innan de blir stora..om det blir det

Vet att Marita..tror jag…säger att nån av hennes honor lägger av helt med löpet under hösten vintern..o sen kommer igång igen när dagarna blir ljusare

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

aaah..okej då förstår jag lite bättre det där…trodde dem hade en mer regelbunden löpning…

Är det så? oj…jaa det enda jag har förstått var att pälsen tar på sig 3 år att växa/byta klart…från den bomullsmjuka till den glansiga…Percy fäller nu som jag vet inte vad :P..kamma honom i en kvart men det kom mer och mer….

Hihi jaaa…då vet jag =) ser så fint med en stoor perser =) så nalligSkrattande

Annkis54
0

#35…pälsen…den kommer å går den
om dem "följer reglerna" så fäller de på våren sommaren…o pälsar på sig på hösten vintern…o det verkar ju som om Percy följer det…
och det kan mycket väl vara så att han tappar varje vår/sommar o sen pälsar på sig till hösten/vintern.
det blir troligtvis mycket mindre tapp av päls när de är kastrerade men vissa fällperioder lär de nog ändå ha.
jag har som vanligt en som är tvärtom…Min gamla Bettan..hon pälsar på sig på sommaren…hon är nog nästan aldrig så snygg som hon är nuCool
Hon vet inte om att man ska fälla päls på sommaren.

jag tror att din Percy kommer att vara både mycket större o ha MYCKET päls om 1år.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

hehe jaa han kanske följer det =) fast aa han har kvar den där baby pälsen som den kallas..det är bara hans svans och lite på ryggen det börjar lite lite….annorlunda..glansiga och inte lika bommullsaktig-päls…

Hehe jaa din Bettan är såååå fin hon!!Kyss

=) hoppas det, lovar berätta hihihi..men är hanar större än honor i regel? eller tvärtom?

Annkis54
0

OM man kunde "beställa en perser" hehe
så ska de har mycket ull…det fina ulliga underpälsen…den ska de ha kvar hela tiden (jag tror att det är det som du kallar bomullsaktigt)ullen ska vara i botten om man säger så

sen ska de få lite grövre päls som lägger sig över denna ullen..o den är oftast glansig…o lägger sig som en kappa eller mantel över ullen…

ja hanar är nästan alltid större än honor.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

Jaa det är den =D…aah okej dem har en sådan under…men som sagt han är hela ullig ovanpå fortfarande…lite glansiga som sagt..men inte mkt..svansen har mest glansig päls…tar ett tag antar jag

Ahaa =D trodde det var tvärtom,att honor va störreFundersam