Någon med erfarenhet av RC calm?
Har haft en jobbig helg. I fredags var jag hos veterinären och steriliserade lillkattan. Det gick jättebra och det är inga större problem med att hon måste ha tratt. Hon ser dock inte så glad ut men rör sig bra ändå. Men på lördagen såg jag att min räddningskatt, Blossom (chinchillaperser) såg lite sned ut i ansiktet. När jag tittade närmare så såg det ut som blod på kinden. Efter lite funderingar och samtal till djursjukhuset så packade jag in henne i transportväskan och åkte iväg. Det visade sig att hon hade en enorm böld på kinden och päls och skinn höll på att lossna. Det är en infektion i en tand som orsakat bölden. Fick tid till tandläkaren på tisdag och lite recept på medicin. Försökte ge henne medicin så gott jag kunde på kvällen men det är inte lätt med en räddningskatt som bara fräser och biter. Tabletten gick bra för de kunde jag rulla in i lite skinka så den tog hon ur handen på mig. Men den flytaden medicinen som skulle sprutas in i munnen gick bara inte. Jag tror jag fick i henne halva dosen. Imorse när jag vaknade och tittade på henne så var hon helt blodig. Bölden hade spruckit och hon gick och droppade blod ivar överallt. Jag begav mig igen till djursjukhuset. I nästan 4 timmar fick jag sitta och vänta. Men tillslut blev det vår tur. Jag hade precis gett upp hoppet och var på väg att säga att jag skulle åka hem och komma tillbaka imorgon. Jag kände mig väldigt stressad över att de andra djuren var ensamma och lillkattan som springer omkring med sin tratt att hon skulle fastna någonstans med tratten. Veterinären tyckte Blossom skulle stanna på djursjukhuset till tisdag då hon ändå hade tid hos tandläkaren. Eftersom jag är helt oförmögen att göra rent det enorma stora såret i ansiktet på henne. De kan ju ge henne lugnande när de håller på henne. Och de är ju experter. Det skär dock i mitt hjärta att veta att hon är där borta bland massa främlingar. När jag satt i väntrummet i så många timmar så pratade jag med en kvinna som tipsade om RC Calm. Att det kan vara bra för rädda katter. Någon som testat det? Jag har använt Feeliway här hemma utan några som helt resultat. Men om det äter det där fermon-grejen kan det funka bättre? Någon som vet?
åh stackars, en av mina honkatter fick för ett tag sedan böld på kinden, dock var det inte tanden utan min hane som varit lite för påstridig så hon fått sig ett riv där.
har inte provat det där faktiskt, men det kan ju hända att det innehåller medel som gör katten lugnare.
oralpastan du fått kan du gegga in i en bit leverpastej eller i lite blötmat som bara hon får tillgång till, ge då lite lite blötmat så hon äter upåp allt.
om du kommer åt kan du annars klicka ut det på hennes ena tass eller på nosen så slickar hon i sig det när hon tvättar sig.
lycka till!
Sajtvärd på Perser iFokus
Jo, igår kväll så tog jag resten av dosen som jag inte fick i Blossom och sprutade ut det på en skinbit och gav henne som hon mumsade i sig. Det står på instruktionerna på bipacksedeln att man hälla det på maten. Men när jag pratade med djursköterskan över telefonen så sa hon att det inte var bra utan att man måste spruta det direkt i munnen. Tyckte det var lite konstigt eftersom bipacksedeln sa något annat. Men nu är hon ju som sagt var på djursjukhuset så de kan ju ge henne medicinen bättre än jag. Men jag antar att jag måste ge henne sedan när hon kommer hem på tisdag.
Här är en bild på katt i tratt. Olyckliga lillkattan.
:(
mm, fast hon tnker nog att hela dosen ska komma säkert i munnen så katten inte lämnar maten och det ligger kvar
Hoppas att du fick rätt medicin anpasat till just tandinfektioner, som är svårare att få bukt med än andra. Det har att göra med att infektionen är inkapslad i tandroten eller käkbenet.
På sätt och vis var det bra att såret sprack upp och varet tömdes ut. Annars hade det legat och bubblat därinne.
Det gäller att vara kvick när man ska spruta in medicin i munnen och hålla katten rätt. Kan du inte be dem att visa på djursjukhuset?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jodå, de har visat mig. Jag har en katt till som har ett blåljud på hjärtat. Hon får en halv tablett hjärtmedicin varje kväll. Jag ger henne den med tablettingivare. Det går hur smidigt som helst. Men Blossom är som sagt var en räddningskatt och hon är något mentalt störd. Jag skojar inte nu men hon mår faktiskt inte bra i psyket. Därför är det jättesvårt. Vi har kommit varandra närmare på de 9 månaderna jag har haft henne men det är mycket mycket långt kvar. Hon litar inte på mig så mycket att hon låter mig göra en sådan sak med henne som att ge henne medicin.
Hon är fortfarande kvar på djursjukhuset. De ringde kl 9.30 och sa att hon skulle till tandläkaren och att de skulle höra av sig när jag kan hämta henne. Jag ringde själv vid kl 14 men då var hon fortfarande kvar hos tandläkaren. Nu är kl snart 16 och ingen har ringt. Jag är så orolig. Om ett djur dör på operationsbordet så borde de väl meddela det med en gång. Eller hur?
Dom menade säkert kindtänderna, molarer. Det gör inget att tänderna försvinner, för katter tuggar sällan maten utan den slinker ner lika bra utan tänder.
Huggtänderna är till för att fånga bytet, coh det är det ju inte tal om. Kindtänderna är som saxar som skär av kött från bytet och det är inte heller aktuellt.
Alla katter sväljer torrfoder helt utan att tugga.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Mina katter tuggar sin mat. Vi har en katt som blivit lite tandlös på ålderns höst och hon har det jättejobbigt att äta torrisar. Så jag tycker att du har lite fel där Erna när du skriver att ALLA katter sväljer torrfodret utan att tugga.
Mina katter tuggar också torrfodret… så det stämmer inte att alla katter sväljer all mat utan att tugga.. även blötfodret jag ger tuggas (nu är det dock crx, men tror inte rasen har någon betydelse)
Jag har aldrig sett att någon av mina katter (PER och EXO) under mer än 30 år, så länge det funnits torrisar, har tuggat torrfodret. Dom greppar en munfull, tappar hälften utanför och sväljer resten.
Sen är det jag som får städa upp alla utspillda torrisar, blöta eller torra, ibland blandade med hår. Mycket svinn blir det. På sistone har jag skaffat brickor till alla skålar och då håller de sig någorlunda på plats.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ja, mina knastrar faktiskt också kulorna, Erna du verkar ha lyckats få in en latmans gen i dina katter, hahahahaha

Mina tuggar oxå torrfodret liksom delar på dom så andra hälften trillar ur mun, men ibland så sväljer dom ju bara allt helt oxå.
Tina
Coolgrimes Perser
Samma här har både och, men jag kan ju säga att inte tuggar å tuggar dom. In i munnen ett tug för att dela biten och sen sväljer
Hade en 14- åring som inte hade så många tänder kvar, hon åt som en häst och tjock var hon 
En rolig jämförelse var ju att hon var uppfödd på blötmat och sen hade jag en som var jämngammal som endast åt torrfoder, hon hade alla tänder kvar.
Enligt veterinären så skall min katt kunna äta torrfoder fastän hon bara har tre tänder kvar. Fast de 14 första dagarna skall jag bara ge henne blötfoder. Hon är ganska pigg. Jag har utnyttjat situationen och borstat henne, klappat och burit omkring henne lite. Vanligtvis kan jag inte det. Och baske mig! Börjar hon inte spinna litegrann. Inte så högt som mina andra två men ändå. 
Det som är lite synd är att när natten har gått så känns det som om hon har glömt av att jag ficka göra de här sakerna med henne och så är hon rädd igen.
Försäkringsbolaget gick in med 0:- fastän de på måndagen (dagen innan operationen) sa att det var helt ok och att jag hade 39000:- att röra mig med. Jag är inte glad på dem just nu. 
..