Kroppsvärme
Min rädda katt som jag inte får klappa eller ta i lägger sig ofta på mina kläder när jag tagit av mig dem eller lägger sig på de ställen jag suttit. Och ganska ofta lägger hon sig väldigt nära mig. Söker hon min kroppsvärme? En natt så låg hon mellan mina ben vid knäna och snusa. Men ta på henne med handen får jag inte. Då flyr hon. Är det min kroppsvärme som hon är ute efter eller kan det vara så att hon faktiskt tycker om mig litegrann?
jag tror hon känner sig trygg av din doft 
Sajtvärd på Perser iFokus
Som #1 säger, det handlar ofta om trygghet. Vissa rädda katter gömmer sig i kattlådan (!) för att verkligen omhulda sig i sin egen doft, dvs, en doft de känner igen och är trygga med.
Att katten gör det på dig innebär att katten inte är riktigt lika rädd för dig som den utger sig för att vara ;). Eller snarare, den är osäker på dig men du är fortfarande ett trygghetselement i dess liv.
Sen kan det ju även vara att den söker värme, men inte som främsta anledning skulle jag tro. Värme kan man söka vid ett element..
Min skyggis vande sig vid sambons händer först efter kanske två månader, och då var det ändå en kattunge. Vad är det för katt det rör sig om? Hittekatt? Katt som togs dåligt om hand av sin förra ägare?
Min rädda katt är en av de avlivningshotade chinchillaperserna som det har varit diskussion om tidigare här på perser i fokus. En uppfödare som hade alldeles för många katter och som sedan olyckligtvis gick bort och alla katterna (50?!) blev lämnade kvar. Jag tror inte min katt haft det så jättebra. Kvinnan på KKS sa att de levde i ett rum, flera katter. Att det var som "förvaring". Har också förstått av andra som tagit hand om en del av de här katterna att de också varit rädda och skygga.
Min katt satt faktiskt ett tag och gömde sig i en kattlåda. Jag kör med PeeWee och de lådorna är ju ganska höga. Trodde att det var för att hon inte skulle synas som hon gömde sig där. Tänkte aldrig på lukten.