Perser iFokus

Perser

Etikett: 12-pälsvård
Läst 2846 ggr
Mrs Pirate
0

Mjäll i pälsen :(Mjäll i pälsen!

Hej alla :)

Nu har min perserhane på snart 1 år fällt klart..
MEN! Han kliar/slickar sig så frenetiskt hela tiden och nu har jag börjat se en massa mjäll i hela pälsen.. Rynkar på näsan ska tilläggas att han är svart, så allt syns väl.

Badade honom för två veckor sedan och det blev något bättre just då med kliandet, men efter några dagar var det samma visa igen.

Ska man bada med något schampo eller har ni något annat tips?
Det måste ju vara mjäll eftersom det är stora vita flagor i hela pälsen och just att han kliar o slickar sig så..
Vet ju själv hur det är när man har det Tungan ute

Så tacksam för svar!

mallabralla
0

hmmm, ibland blir det mjäll vid fällning och det brukar försvinna av sig själv. dock att det kliar så frenetiskt…vad använder du för shampoo?

det låter som han är irriterad i huden och behöver något mildare, kanske hoppa över avfettningen en gång.

det finns ju mjällshampoo, jag skulle pröva esprees hypoallergenic eller den som heter teatree and aloe shampoo, avsluta med ett återfuktande balsam.

Sajtvärd på Perser iFokus

Mrs Pirate
0

Okej så det kanske går över av sig själv..? 
han har hållt på i typ två veckor och jag tycker bara det blir värre.
jag använder ett schampo jag fick av uppfödaren, men vet inte vad det heter då jag fick det i en vanlig flaska.
Men hon använde det till sina utställningsmisar iallafall.

Okej.. det ska jag testa något av dem då. 
Vet du någon bra sida man kan beställa online?
Utbudet är dåligt i Hässleholm :/

mallabralla
0

ja att det blir mjäll är inte ovanligt, däremot om det kliar och blir värre bör man försöka åtgärda det.

det finns många bra shampoon, men om katten fått en rubbad ph balans i huden kan man få gå över till något milt ett tag och sedan byta tillbaka om man känner för det. de är alla olika och ett shampoo som funkar toppen på en katt kan vara förödande på en annan.

animail.se har dessa shampoon.

jag skulle rekommendera dig detta:

http://animail.se/espree-aloe-oat-bath-shampoo-355ml.html

Sajtvärd på Perser iFokus

A_KickEm
1

För lite fett i maten?

Stress?

Mjällkvalster?

Shamporester kvar efter bad?

Mrs Pirate
0

Har kollat upp en vända med mor min.. hennes hushåll har varit utsatt för det mesta genom åren haha.
tydligen är det mjällkvalster :/ inte undra på att jag o sambon fått små röda prickar som kliat då o då Förvånad usch vad äckligt säger jag bara.

Så jag har varit o inhandlat Frontline (mamma körde med detta enligt henns vet) och jag ska på och sanera här hemma!

Men hur i hela friden gör jag med mattorna o sånt som inte går att tvätta?
mamma tyckte dock inte det behövdes… men jag tycker inte det känns okej att strunta i det. Tips?

A_KickEm
0

Du bör behandla 2-3 gr m Frontline så att behandlingen totalt omfattar minst tre månader. Kläder o sängklaäder ska tvättas så ofta som möjligt - och jag skulle nog lämna in alla mattor på tvätt o inte lägga ut dom igen förrän hela behandlingen slutförts. Spraya stoppade möbler m frontline  i sprayform o var noga i alla skrymsler. Mjällkvalster kan vara svårt att bli av med om man inte är noggrann. Ägg kan finnas lite överallt och så blir katten återinfekterad gång på gång.