Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2374 ggr
madaska
0

En liten sur-sture

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi brukar kalla vår stora perser för "sur-sture", eftersom hon gärna lägger sig till med det humöret.. tungan åker ut, ena ögat är stängt och hon visar bestämt att hon inte vill att man ska kela med henne om det inte passar henne..

Det är kanske hennes personlighet, hon verkar vilja vara händelsernas centrum, och sen spelar det ingen roll om vi kelar med den lilla katten, umgås med släkt och vänner eller om vi bara sover.. jag har egentligen aldrig funderat så mycket på det innan, men nu börjar man ju undra om det beror på något som jag gör eller har gjort.. När jag fick henne var det hon och jag och en dvärghamster. Sture var sur varje gång jag plockade ut hamstern, inte för att jag inte lät henne äta den, utan för att jag klappade den och inte henne.. Nu är vi dock fler, hamstern försvann efter ett tag, istället blev det en sambo och en till liten perserkatt (som är väldigt social av sig, vilket tycks störa sture)..

Iallafall, tycks sture ibland få för sig att vi är hennes, och inte hon vår, och jag vet inte, är alla perserkatter så? Förstår ni vad jag menar?
I grund och botten verkar hon vara lite sur, egoistisk och bitter, om vi inte enbart bryr oss om henne?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[silkesnosen]
0

Alla har ju sina personligheter, dock har jag aldrig sett ngn som använder en "min" på det sättet som din gör, Katter är ju solitära av naturen och alla vill inte ha en "flock", utan vill vara ensamma med matte, vilket är typiskt kattlikt. Sedan äger en katt alltid ägarna, vad vi än vill tro…

madaska
0

jo det är ju klart att de gör, men ibland känns det liksom som om hon går med överdrift med det också, hon kan liksom gå fram och slå till den man pratar med med sin tass och sen vända häcken till och ska bli klappad av mig eller min sambo.. utan att egentligen vilja oss något, mer än att vi inte får prata eller umgås med någon annan. :)

Den minen hon gör här, är inte ens hälften så "blängig" som den hon gör när hon är riktigt sur på en.. Det är väl både charmigt och sött, samtidigt som jag itne vet hur jag ska hantera det.. får lite dåligt samvete när hon blir grinig liksom för hon inte får som hon vill..

mallabralla
0

hon är padda, de är lite egensinnade och PMSiga ;) hahahah

är så på alla raser av den färgen. inget som har med perser att göra.

jag hade en padda som kissade överallt om jag stängde sovrumsdörren på natten, de vill gärna regera och ha all uppmärksamhet för sig själva ;)

har en padda nu också som spöar alla så fort de tittar på henne eller om de leker lite för intensivt när hon ska sova. men hon själv, hon får göra precis vad hon vill…hahahha

Sajtvärd på Perser iFokus

[MonEnil]
0

Jag tycker inte hon ser sur ut på bilden, snarare att hon myser. Tungan brukar kunna åka ut när de är extra gosiga.

Man behöver inte kela med en i taget, utan även innesluta henne när du kelar med den andra katten eller pratar med andra människor. Här är det naturligt att det kommer några till när de andra hör att jag pratar och kelar med en katt, och då blir det kel med flera samtidigt och alla tycker det är jättemysigt.

madaska
0

ja, där på bilden är hon lite halvmysig, det var nog när hon surat och jag fick börja klappa henne igen, finns dock andra bilder där hon ser riktigt pissesur ut… haha :)

hon blir ju kelad med hela tiden i princip, när hon vill, när den lilla katten är där, när andra människor är här, så vill de kela med henne typ hela tiden…
och kelar man inte med henne, så ligger hon ju alltid i närheten och har koll..

för en som inte är så insatt.. vad är en padda? Nog för att hon låter som en när hon sover.. haha ;-)

[silkesnosen]
0

Tre olika färger i pälsen, hoppas jag sa rätt :s

madaska
0

jaha, ja det vettefan, vilken är den tredje? jag har bara urskilt svart (i två nyanser visserligen) och sen den rödbruna.. den lilla är likadan i färgen, men hon en ren motsats i både utseende och beteende, stora vidöppna ögon och social, hänger alltid den stora i svansen.. typ.. haha fick en jätterolig bild på Lilla Bu innan när hon satt här och uggla… :)

madaska
0

det där med att ha tungan ute, har hon börjat med nu senaste tiden, vet inte om hon försöker efterlikna den stora..? :)

[silkesnosen]
0

Om tungean sticker ut, så kan det ju vara för att hon är trång i gommen.

madaska
0

De är väl mer inne än de är ute om jag ska vara ärlig, den stora har bara ute sin när hon upplevs som tvär, och den lilla, den sticker fram ibland, har funderat på det med gommen med, är det ett vanligt "problem" för perserkatter att de är trånga i gommen?

[silkesnosen]
0

nej, inte om det är "bra avel" men det kan ju ske, min har inga problem alls med tungan.. men visst föds det sneda kattungar. Det är viktigt att välja en uppfödare som har koll, då det kan bli fel på mkt och en del visar sig senare, när de växer.

mallabralla
0

en padda är en sköldpadds färgad katt, endast honkatter kan ha denna färg, dock enstaka hanar men dessa har visat sig vara infertila.

sköldpadda finns i många varianter men vanligaste är svartsköldpadda (vilken din är) dessa är bruna och svarta blandat, alltså två färgade.

sedan finns blåsköldpadda och då är det blå och creme som är blandat.

för att de ska vara trefärgade krävs att de har vitt på sig ockå och då är de tex svartsköldpadd van osv.

så din är tvåfärgad svartsköldpadda :)

madaska
0

ja, mina katter vet jag faktiskt inte hur de är avlade, den storas första ägare flyttade ifrån den och vägrade hämta den.. (jävla sätt), så hon fick jag av min mors kompis när hon inte kunde ta hand om henne..

Den lilla tror jag är köpt av en uppfödare, dock vet jag inte hur pass seriös denna varit i sin avel, fått henne av en bekant som köpt henne, men inte kunde ha kvar henne.. hon har ett litet snett ben under magen, men det är veterinärbesiktigat så det var ingen fara, men vet inte varför hon blivit så, om det beror på avel, eller bara "blivit"..
De ska iallafall snart in till veterinären igen för vaccinationer, så det blir väl att kolla igen så att den lilla mår bra och inget förändrats.. :)

var egentligen inte ens meningen jag skulle ha katter, men tja, vem kan säga nej till en tvär och en liten pip liksom som behöver någonstans att bo? Inte jag inte :)

Sköldpaddskatter.. haha, ja det var något nytt. Det ska jag komma ihåg. :) Den stora är visserligen grå i underullen, men det är väl knappast det som räknas som vitt. :)

mallabralla
1

ja vem kan säga nej till en trulig perser dam hihi. se upp, de är beroendeframkallande! (inte de sura alltså utan perser ;))

att benet var fel kan bero på dålig avel eller också bara en missbildning som dykt upp, precis som på oss människor uppkommer missbildningar ibland på katter.

men det var ju underbart att de hamnade hos dig då som kan rå om dem :)

nä det gråa i underullen är oftast just underullen som har en lite dassigare färg :) är ju inte önskvärt i utställningssammanhang men jag antar att sur sture får stanna hemma från sådana äventyr;)

jag lägger in två bilder här på svartsköldpadda respektive svartsköldpadd och vit så du får se skillnaden :)

bilderna är på Ixidixi´s Mixed kiss (svartsköldpadd exotic)

och på Maryland's sweet tooth (svartsköldpadd harlequin perser)

bilderna upplagda med ägaren respektive uppfödarens tillåtelse

mallabralla
1

sweet tooth

mallabralla
0

angående detta med tunga och gom osv, de katter som har en utåt stickande tunga brukar man ofta kunna se att ansiktet är "innåtliggande", alltså nos, panna och haka bildar inte en rak linje som sig bör och nosen blir insjunken så den ej syns i profil, man kan också ofta se fåror i dessa katters ansikten, detta medför att svalget blir för kort och tungan hänger ut. Var vanligare förr än nu, men förekommer självklart fortfarande.

mallabralla
1

lägger upp ett par bilder på hur en perser profil skall se ut och inte enligt WCF s bok Allgemeiner Standard Perser (min bibel på 350 sidor bara perser standard, på tyska men ändock)

första bilden på en önskväd profil

mallabralla
0

andra bilden är också godkänd men lite fel vinkel

mallabralla
0

sista bilden inte ok, vinkeln blir mer än 180 grader

[silkesnosen]
3

# 17 Så bra och pedagogiskt, nu har jag lärt mig en massa oxå :))

mallabralla
0

#20 underbart :)

madaska
0

ja, sture är en riktig hemmafis hon, brukade ha henne i långt koppel förr om somrarna när jag bodde i lägenhet med tillgång till trädgård, men hon sprang alltid in och satte sig utanför ytterdörren i trapphuset…
likadant om man var hos veterinär eller hon varit på semester hos min mor, så fort man tog ut henne ur bilen, så slet hon sig och sprang in.. (den lilla är dock en sådan som bara vill springa ut…) :D

men jag vet inte om det är något sture gör eftersom hon blev ifrånflyttad och levde ute ett tag innan hon blev omhändertagen, såg ut som en riktigt liten tuss…

Lilla bu skulle jag tro är någonstans mellan bild 2 och 3, när man kollar på henne i profil.. tack för all information, ska läsa den igen sen när jag vaknat efter nattens arbetspass! :)