Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 3371 ggr
madaska
2012-04-28 11:04
0

foder till kräsen katt...

Hej,vet inte om det redan finns en tråd här om det här,

men det är så att jag har två perserkatter (hittekatter), en lite äldre, som är sur och tvär, och en liten som är pipig och social.
Just nu äter de torrfoder från Royal Canin, skiftar mellan Persian och Hair & Skin då den äldre katten inte vill ha samma mat alltid utan slutar äta om den får samma för länge. Den lilla äter allt och passar man sig inte så kan man bli av med pålägget på frukosten..

Men jag funderar på att byta från RC och skulle då vilja ha tips på vad som kan vara bra. Den lille har en känslig mage och det känns som den sitter på lådan alldeles mycket mer än den stora katten..

Har funderat lite på blötfoder (har testat med den store ibland att ge gourmets mousser) men hon vägrar och den lille blir alldeles för kass av det så det blev snabbt uteslutet som "tilltugg" till torrfodret.

När jag fick den första katten sa veterinären att det bästa vore att hålla sig till torrfoder och vatten, vilket eftersom hon inte vill ha något annat, har fungerat bra, men den lille äter ju som sagt verkligen allt..

Det får ju inte vara för stora bitar heller, har fått tag i någon sort som var persermat en gång, men min katt fick inte in det i munnen bara för de var alldeles för tjocka så hon kunde inte tugga det bra..

vad har ni för något och vad rekommenderar ni?

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

[spinn]
2012-04-29 08:28
0

När jag frågade runt på iFokus till vår nyinköpta perserhane på 3,5 år tyckte jag att Acana torrfoder lät klart bäst, så det äter vår katt nu. Varierar mellan de tre olika smakerna Pacifica, Grassland och Wild prarie.

Blötmat får han lite mer olika, men det finns givetvis bättre och sämre där också.

madaska
2012-04-29 08:43
0

var hittar man lättast acana? tror inte de har det i vår djuraffär, men kanske kan be dem plocka in den om jag blinkar lite sött med ögonen förstås..

[spinn]
2012-04-29 09:24
0

Jag vet inte var du bor, jag köper på ett ställe i Göteborg. Det kan vara svårt att hitta i butik, men någon annan här inne kanske har svar på fler ställen. Det går att beställa via Foderbilen/Animail också.

madaska
2012-04-29 16:35
0

oki, tack, jag  bor i skåne, så det mest ultimata är kanske foderbilen, men ska ner till djuraffären imorgon eller på tisdag och höra om de har något eller kan ta hem åt mig kanske, det är ju alltid värt ett försök :)

yadhayezibas
2012-04-29 20:36
0

Acana rekommenderar jag :)

[spinn]
2012-04-30 14:18
0

#5 Jag tror det var du som fick oss att välja Acana :) Är helnöjd

yadhayezibas
2012-05-01 14:27
0

:)))

Erna
2012-05-01 16:21
0

katter tuggar inte maten utan sväljer allt helt. Torrfoderbitarna är inte för stora men däremot går katterna på lukt och smak.

Huggtänderna används till att fånga bytet och kindtänderna att dela köttet. Varken det ena eller andra är aktuellt när det gäller torrfoder eller burkmat.

Katter äter det de är vana vid från barnsben. Om uppfödaren är lat och bara har givit torrfoder, så kommer du antagligen aldrig att få din katt att acceptera nåt annat.

För kattens hälsa är det bättre att äta varierad mat.

Jag ger mest BARF-mat, dvs rå mat, mest köttfärs och kyckling samt burkmat och har alltid torrfoder framme, så var och en kan välja det de gillar mest. Kan säga att ingen ratar BARF.

Jag har testat olika typer av utfodring sedan 35 år och anser att BARF slår allt. När jag började med uppfödning fanns det inte burkmat eller torrfoder, utan man fick köpa kött själv och fixa det på egen hand.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

madaska
2012-05-01 21:52
1

tuggar inte katter sitt torrfoder? jag tycker min katt är en riktigt duktig liten tuggare när hon äter. :) Fast sen å andra sidan, någon måste väl vara ett undantag :)

sötsigne
2012-05-02 09:20
1

Instämmer i frågan ovan…

Tuggar katter inte sitt torrfoder??

Mina killar tuggar torrfodret. Och andra katter i min omgivning, tex stallkatterna, tuggar även de torrisarna…

yadhayezibas
2012-05-02 14:46
1

Mina tuggar oxå torrfodret. :)

madaska
2012-05-02 16:42
0

jag var iallafall nere i djuraffären idag för att kolla upp vad de hade för mat som kunde passa min kräsna katt, och se fall de hade något som passade den lilla som är lite känslig i magen, men äter allt..

Blev en liten påse med den maten de har nu, torrfodret hair & skin från RC, sen blev det även en liten med James WellBeloved(?!) + att det blev lite blötmat för katter med magen och sen en annan sort jag inte kommer ihåg nu.. De hade inte Acana, men skulle se om de kunde få hem ett smakprov eller så, för att eventuellt börja beställa in sen. Så jag slapp köpa en stor påse direkt om de inte vill äta det..

Blev lite förvånad dock nu när jag "serverade" maten, den lilla som äter allt, tog ett steg undan från blötmaten och den store som aldrig ätit det och aldrig velat ha, for över skålen och puttade nästan bort den lille från torrfodret för att kunna äta blötmaten.. Vi får väl se hur det går, med både magar och kräsenheten sen.. :)

[spinn]
2012-05-09 14:04
1

#12 :) Hoppas du hittar något som båda kissarna tycker om.

I den fodertråden jag hade här, har jag för mig att det diskuterades att RC inte är så bra som man kan tro. Det finns ju mycket av det fodret men var inte så nyttigt om jag minns rätt(?)

madaska
2012-05-11 00:56
0

nja, den lilla som tidigare åt allt, vill inte äta något för tillfället (men äter när hon är hungrig) av det jag köpte, och den stora som inte åt mer sitt torrfoder, sitter nu och hugger in på blötfodret..
James Wellbeloved var ingen hit hos dem, den stora kräkte upp det rätt fort, så det blev att fortsätta med RC som de haft innan.

Jag vet inte riktigt varför det inte skulle vara nyttigt för dem? Katten är fin, mår bra och går genom "besiktningarna" hos veterinären..

Men det är väl en vanesak kanske för dem med, nu att byta foder, den lilla verkar ju inte gilla det alls, medans den stora nog är glad över att slippa persian torrfodret för tillfället.. :)

Headturners
2012-05-11 06:06
1

#14 Katter är köttätare och behöver foder med högt köttinnehåll, jag rekomenderar Acana, Orijen, Taste of the wild.  RC innehåller mest spannmål och annat konstigt . Jag tror det har en långsamt dålig effekt på kattens hälsa.

Sussie

www.headturners.se

mallabralla
2012-05-11 12:42
2

Ja kör med Acana, jag har en katt som inte tål något foder alls, jag har provat och provat mig fram men han spyr som en katapult så fort han äter. MEN Acana spyr han inte alls av, jag använder alltid honom som ett riktmärke och drar slutsatsen att Acana är klart det bästa fodret för en katt.

Sajtvärd på Perser iFokus

madaska
2012-05-11 16:14
0

Ja, jag väntar på min provpåse ännu därifrån, men tills dess får de ha det som de äter lite till och från.. men jag vet inte, den stora katten äter inte rått kött (eller något annat kött för den delen) om hon får valet, däremot är hon alltid först med att slicka på gurkbitarna man tappar.. hon äter inte av dem, men vet inte om det är gurkevattnet hon gillar..

hon kanske är lite smygvegetarian? haha…