Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1776 ggr
feiner
0

Liten i storleken

Har en funderan gällande min perser hona på drygt ett år. Hon är ganska liten i storleken. Det finns alltid torrfoder (RCindoor27/persian30) och vatten framme. Ibland öppnar jag en burk med något min andra katt skriker efter av lycka men hon är inget vidare intresserad av det utan tar ibland ett par bitar bara. Jag vet att hennas mamma var liten i storleken men blir lite orolig om hon inte äter tillräckligt. Hon väger ca 2,9 kg. Kan tillägga att hon är nedklippt. Försökt fresta henne med ost o kalkon ibland men inget verkar riktigt poppis. Är det ok vikt på henne och har ni om inte några tips på att "tjocka" till henne?

Naquita
0

min perserhona vägde inte över 3 kilo som fullvuxen o hon var inte mager för det. bara liten till växten:)

nu har jag en tjockis istället hehe. 9 månader o 3,4 kg;)

LarsiForshaga
0

Min blå/vita om du går in på mina foton….hon ligger också runt den vikten. Dom växer tills dom är 3…så det kan bli lite mer vikt på dom. Men det blir nog en liten sötnos.

Sidentassen
0

Jag tycker inte du ska vara orolig över din katts vikt. Alla ÄR INTE stora och tjocka som många vill tyckas tro. Jag tycker nog att det mer är en normal vikt på henne.

Jag har honor härhemma som aldrig går över 3-kilosstrecket och mår förträffligt. Dom har varit dräktiga, fått bebisar och det har inte bekommit dem ett dugg.

Och som Lars_kd skriver, en katt växer ju till den är minst 3 år, så varför oroas ?

OM hon däremot är mager , trots avmaskning occh bra mat, DÅ tycker jag du ska uppsöka veterinär. Alltså om revbenen syns (det ser du ju lätt om hon är nerrakad) och du väldigt väl känner kotorna på ryggen.

Lycka till med din kisse. Ett tips är att köpa hem kattungefoder eller det för dräktiga/digivande, DET är ju ett alternativ till den (i mina ögon) äckliga burkmaten och brukar uppskattas av de flesta katterna.Glad

Hälsningar Lotta P

Kittentotts
0

Jag håller nog med de andra här, tycker inte den vikten är fel, hon är ung och växer fortfarande. Alla gillar inte burkmat eller annat än torrfodret. Själv har jag alltid kattungefoder hemma, de äter av detta också. Vi har 3 olika sorter av Royal hemma.

Annkis54
0

som du har förstått nu så är det en helt ok vikt
men som sagt…köp gärna kittenfodret…RC persian kitten skulle jag då rekommendera

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

feiner
0

Tackelitack ska "göda" min lilla tunnis lite då. Glad Känns bra att det är en ok vikt.

Sidentassen
0

Jag skulle nog rekommendera dig att ge Babycat till en början OM hon är mager och sedan gå över till Persian Kitten eller Queen, vilket båda är mycket bra foder.

Hills har också ett mycket bra foder för kattungar som är lika förträffligt i sammansättning som RC.

Testa lite och se vad hon tycker om och äter av.Det är ju inte alltid dom tyckr att det är gott.

Det brukar ju alltid finnas provpåsar eller så kan du ju ta en 400gr påse till att börja med.

Lycka till och berätta gärna senare hur det går med din "tunnis"

Hälsar Lotta PGlad

manbukten
0

Hej

Håller med Sidentassens Lotta hellt och fullt

Baby är bättre än kitten.

Du kan även försöka prova Lax än del föredrar det före kalkon osv.

Vitaminpastan Gimpet ökar även aptiten. Köps hos becats

Som de flesta är galna i den, men inte alla

Viacutan omega 3 omega 6 oljor är också ett bra preparat

Livsviktiga oljor för hela kroppen balans och immunförsvarets

uppbyggnad

För att skapa balans i kroppen om hon inte vill ha Baby.

Men vikten är inte fel bara hon inte är mager

Lycka till

Mona

simzonites
0

RC Babycat är ju extremt små bitar vilket en vuxen katt knappast kommer att tugga Fundersam i så fall är ju kitten bättre, de är lite större. Och jag håller med de andra att du endast behöver vara orolig för henne om hon är mager, annars kommer hon att växa till sig.

/Lotta

Annkis54
0

#9…håller med dig Lotta..min babycatbitar ligger kvar…o de andra äts upp…
men prova dig du fram…var bara försiktig så att du inte får en reaktion på "nya" foder

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se