Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 7961 ggr
mallabralla
0

Herpes på katt?

tänkte ta upp detta om herpes på katt då jag förstått att det är relativt vanligt, var på besiktning med en katt idag som var lite röd i ena slemhinnan i ögat och vet sa det kan vara herpes Obestämd

jag frågade hur detta påverkade katt och kattungar osv, vad man kan göra.

vet sa att inget kan göras utan de är kroniskt och man får droppa ögonen 4 gånger om dagen med silk eye?

fick höra av en annan uppfödare att hon fått svar att alla katter måste avlivas om en har herpes och att kattungarna skulle dö. läste runt lite nu och då står det på forum att herpes vaccin ingår i vår årsvaccination och att infektionen går över efter ca 14 dagar av sig själv utan medicinering och ej är farligt för kattungar.

så är något förvirrad nu, vad är er erfarenhet och hur vanligt är detta egentligen?

Sajtvärd på Perser iFokus

heliotropes
0

Jag tror inte att det är så vanligt och det finns nog olika grader om det gäller vaccinerade katter. Ett vaccin skyddar ju inte till hundra,blir de smittade fast de är vaccinerade blir ju oftast symptomerna och förloppet lindrigare. Det är ju därför vi vaccinerar. Smittsamma symtomer kan uppkomma på katt som fått levande vaccin ,alt.vaccin som har råkat komma utanför och på katten som då har bidragit till en "frigjord" smittkälla..,det finns ju även katter som inte tillgodogör sig vaccinet och skulle det gälla en mammakatt tex. kommer hon inte att kunna ge det skydd som hon borde till sina små och som i sin tur kanske hinner "stöta" på någon som är frisk smittbärare.

En frisk smittbärare smittar bara ibland och då oftast när den är stressad,det är just av den anledningen det är så viktigt att ha ett så stressfritt katteri som möjligt. Katter kan bli bärare av allt möjligt då de inte i grunden är ett flockdjur.

Själv har jag fått vårda två vuxna huskatter som blev rejält sjuka av calicivirus,dessa två vuxna huskatter var endast vaccinerade för kattpest. De hade inga problem med ögonen så det var säkerligen endast caliciviruset,annars kan herpesvirus och calicivirus uppkomma samtidigt. Dessa blev smittad av en inköpt kattunge som hade vaccinerats med det nu indragna dohycat vaccinet som var ett tufft levande vaccin och denna kattunge fick rejäla nysningar och blev även kronisk snuvig resten av sitt liv,hon visade aldrig själv på några andra symtomer utan var och blev en "krutgumma".

De som blir drabbade kan bli symtomfria bärare i flera år,har man någon misstänkt bärare av någon snuva i sitt katteri får man vidta extra försiktighet om man har kattungar och hålla de och mammakatt isolerade ifrån de övriga tills de ha fått sin vaccin. Det är även viktigt att mammakatt har fullgod vaccinering,så hon kan ge skyddet via mjölken till sina små,om inte,(flaskmatat)bör man vaccinera ungarna så tidigt man kan och sedan ge vaccinet flera gången. Beroende på vaccin.

Att man skulle behöva avliva alla tycker jag låter mer som ett snabbt sätt att bli av med det Obestämd

Eva // medarbetare på Perser

Headturners
1

Innan man målar fan på väggen tycker jag man skickar iväg ett ögonpaket till SVA för att fastställa om det verkligen är Herpes..  Ögonpaketet inhåller test på Herpes, Klamydia, Mykoplasma.. Man kan göra det hemma och det kostar ca 750kr.

mallabralla
0

vart får jag tag på testet då? veterinären skulle ha 1300 kr!

har blivit jätte orolig och mår så dåligt över det här.

vad är symptomen för herpes? katten i fråga har lite röd slemhinna i ögat, annars är allt normalt.

är helt rådvill.

Headturners
2

SVA:s hemsida http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Katt1/Kattogonpaket/ Ta det lugnt Malin , det behöver inte va nått mer än irritation i ögonslemhinnan.

Kram

Marita-L
1

Lugn och fin Flört
Annars är veterinärerna ganska snabba med att säga Herpes, klamydia eller Calicivirus..pick one..

När man sedan testar så är det inget av det utan katten kanske helt enkelt bara var lite irriterad i ögat pågrund av andra orsaker..ett hårstrå, drag eller stress..ja det finns många.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

heliotropes
1

Malin,jag tyckte din veterinär var väldigt "luddig" i sitt uttalande,vadå! kan vara!? och i ett öga!?..Det kan ju lika gärna vara en tillfällig irritation i ögat. Nä! så där luddiga svar skulle jag inte ha gått med på. Gå på veterinären igen.

Ett sjukt öga med rödsvullen hinna brukar bli rejält svullet och ögat/ögonen rinner från klar vätska som övergår till var och det blir sammanväxningar mellan blinkhinnan och konjunktiva. Behandling på ett sjukt öga i virus ska sättas in omedelbart då det är smärtsamt för en drabbad katt.

heliotropes
1

Ett tilllägg ang. veterinärer och läkare för den delen. När de kommer med ett "kan vara" prognos så tycker jag det är deras plikt att ta reda på OM det är så. Inte bara skicka ut ett "skrämselskott",det är inte proffsigt.

A_KickEm
1
mallabralla
0

ja, allstå katten i fråga rinner inte en droppe och hade hon inte dragit ned ögat och visat insidan av undre ögonlocket där det var en röd kant hade jag aldrig själv upptäckt det. jag tänker att det skulle se värre ut om det var herpes?

men om det nu skulle vara det, är detta förödande i ett katteri? vad gör man, skall man sälja katterna och börja om? kommer man alltid ha ett herpes katteri.

undrar om det är många katterier som har det utan att veta om det om det räcker med att katten är lite röd i nuti ögonlocket .

men man blir orolig då det är importkatt så klart, men hm, så svårt! själv började jag kolla alla katterna när jag kopm hem och jag ser typ ingen skillnad ?

mallabralla
1

jag frågade om och om igen om det inte kan vara stress eller annan faktor men det trodde inte vet, hon sa det var mer troligt med herpes. vi tog ett prov men när jag skulle betala och de sa 1300 så kände jag att det måste gå att göra själv billigare.

Solitaire
3

Var det en erfaren kattveterinär, Malin? Om det bara vara en "vanlig" veterinär (du förstår nog vad jag menar) så finns det ingen anledning till oro. Av din beskrivning att döma kan det vara flera olika saker, varav herpes är ETT alternativ men långt ifrån det mest självklara. Idag på utställning blev en av mina katter röd i ena ögat, precis som du beskriver, vilket helt klart hängde ihop med torr luft och gick över med Zilk eye. Jag tycker att tipset Sussie gav om testkitet från SVA låter bra, men avvakta först litet grann - ha is i magen - och testa med Zilk eye och se om det inte går över. För säkerhets skull: (om det går) ha katten isolerad från resten av gänget tills du ser hur det hela utvecklar sig.

Att få in herpes i sitt katteri är ingen höjdare, men ta ett steg i taget och försök att inte låta oron få grepp om dig, åtminstone inte än. Kram.

mallabralla
0

m alltså veterinären sa att jag skulle använda silk eye 4 gånger om dagen !

men alltså jag har kollat de andra katterna och de ser ju lika dana ut, men jag ska beställa hem kit, det är lika bra.

tack för alla svar!

krasivis
0

Eftersom vi vaccinerar våra katter mot bl a herpes så är det jättesvårt att testa just herpes, då det ju redan finns i kroppen. Jag har fått lära mig att enda gången man kan lita på ett herpessvar är när det är positivt. Katten kan ha herpes även om provsvaret visar negativt.

Jag håller alla tummar för att det går bra nu Glad

A_KickEm
0

Det räcker ju med att domdrar lite från luftintagen i beilen för att ögonen ska bli lite röda/rinna lite - gäller både katt o hund tycker jag. Är det inget annat än en liten rodnad så skulle jag nog avvakta - köra med Eye Envy eller Jean Peau ett par dagar o se.

mallabralla
0

alltså, om det är herpes kommer jag se det så småningom att det blir värre?

för det vare sig rinner onormalt eller kisas utan om man vänder upp undre ögonlocket så är bara yttersta kanten röd, men det tycker jag att det är mer eller mindre på alla mina katter.

som sagt jag hade aldrig själv sett det och har fortfarande svårt att se det när jag kollar. jag tänker att det kan vara stress iom att han åkt från ryssland till tyskland, från tyskland 10 tim tåg till sverige med nya katter och dofter.

A_KickEm
2

Han kan under resan ha utsatts för drag….jag skulle inte utesluta stress heller. Du borde se NÅGRA symptom värre än så om det vore något sjukligt!

Var du på besiktning för försäkringen så vänta några dagar , behandla som föreslagits - o gå till en annan veterinär!

Silvestris
1

Herpes kan vara jätteallvarligt eller inget problem alls. I en kattuppfödning är det inte önskvärt eftersom det kan orsaka livshotande infektioner hos nyfödda kattungar. Katter med herpes blir oftast kroniska bärare, men kan leva symptomfritt hela sina liv eller bara drabbas av enstaka utbrott. Alla katter i omgivningen behöver inte heller bli sjuka. Man ska inte måla fan på väggen. Att börja avliva en massa katter är det inte på tal om. Vill man fortsätta föda upp får man leva med att omplacera kroniska bärare, men man ska inte måla upp något katastrofscenario.

SVA gjorde en pilotstudie angående herpes hos katt för ett par år sedan. Den visade att runt 20% av uppfödarna hade herpes i katteriet (dock inte nödvändigtvis så att de hade katter med sjukdomssymptom).

Vad jag vet brukar inte ögondroppar dagligen behövas på alla herpeskatter, men lysintillskott brukar rekommenderas eftersom det hämmar herpesvirusets replikationsförmåga.

Solitaire
0

Malin, kunde din veterinär motivera varför hon trodde att det var just herpes? På din beskrivning låter det ju som sagt inte alls som något specifikt, utan som en irritation (eventuellt) som kan ha orsakats av många olika saker.

sötsigne
0

Jag fick herpes "med på köpet" iom införskaffandet av en ny katt förut. Den hade ffa kletiga ögon och varig snuva som kom några dagar upp till en vecka efter hemkomst. Den fick en dos antibiotika men jag gav samtidigt de som redan bodde hemma hos mig oxå en omgång, även om dessa inte visade på några symtom. Därefter har jag aldrig haft några besvär av herpes. Nya katter har tillkommit och inga har visat symtom. Så visst går det att bli av med det!

mallabralla
3

nej jag frågade gång på gång om det inte kunde vara stress men hon sa att det är jätte vanligt med herpes och att det är troligare att det är det! katten ifråga rinner inget alls från ögonen, kisar inte, är pigg och glad, ingen svullnad ingenting.

pratade med uppfödaren och hon sa han genomgått två vetkoller i ryssland och att hon inte har herpes i sitt katteri.

jag kommer avvakta med tester och utredningar, om någon av katterna skulle få uppenbara problem gör jag en utredning eller om framtida kattungar skulle fara illa, men om inte så tar jag det som att katterna är friska!

Solitaire
0

#21 Låter som en förnuftig strategi!

BaraLisa
0

Foder som innehåller mycket L-lycin fungerar ofta bra mot herpes har jag hört många säga. T ex Pro Plan och Husses "finare" foder (Husses innehåller mest 3%, Pro Plan 1,5%). Många foder innehåller detta, men i liten mängd.

Med vänliga hälsningar Lisa

A_KickEm
0

Det sägs så - ja! …i alla fall när det gäller människans herpes simplex. MEN L-lycin är värmekänsligt och tål inte upphettning, så liksom mycket annat, t ex omega 3,  är det tillsatt enbart i marknadsföringssyfte - De "moderna" tillsatserna i foder (om dom ens finns där) riktar sig nog mest till ägaren!

L-lysin finns i kött, ost, keso mm mm - de bästa man kan göra är att ge sina katter (o hundr) färskt kött av olika slag förutom torrfodret. Vill man att dom ska få i sig omega 3 så är det gräsbeteskött, fisk eller tillskott (kallpressat) som gäller.

BaraLisa
1

#24 Det är tur man har dig! Kyss

Med vänliga hälsningar Lisa

jenay
0

så om jag förståt rätt såbör man vacc mot herpes då och klamydia när dom är kattungar???

Skrattandeha en bra dag. kram

A_KickEm
0

Herpes ingår i grundvaccineringen och de vanliga vaccinerna man ger varje år.

AgnetaB
0

#27 så alla som vacc sina katter får även med för Herpes?

Silvestris
0

Det man vaccinerar mot när man vaccinerar mot kattsnuva är herpes och calici så ja, vaccinerar man mot kattsnuva vaccinerar man mot herpes. Dock ger inte vaccinet fullt skydd, men det mildrar sjukdomssymptomen.

A_KickEm
0

Ja….med vaccinering hindrar inte att dom kan bli smittade /bli smittbärare - men den lindrar symptomen.

jenay
0

ok men klamydia och fip är de tnåt man bör vacc mot när man åke rpå utsl??

Skrattandeha en bra dag. kram

Annika1966
4

Kan inte låta bli att kommentera första inlägget även om det var ett tag sen det lades in. Jag har en katt som får ögoninfektioner, lätt röd i ögonkanten, kniper igen det, lite varigt. Hon har fått ögoninfektionen ca 2 ggr per år sen hon var 6 å och fram till i år endast på vänster öga men i år drabbades även det högra (hon är 9 år nu).

Första gångerna fick hon "Chloromycetin" som tar bort infektionen men efter 3 återfall började vetrinären att misstänka herpes. Vetrinären säger att det är väldigt svårt att bevisa att katten har herpes i ögat pga viruset visar sig bara i några dagar efter en tid efter insjuknandet (när nu det är) och att fånga och ta provet just dessa dagar är inte lätt (går hos en erfaren vetrinär som bara sett herpes en gång under sin långa yrkesverksamma tid).

Behandlingen som min katt nu får då ögat blir inflammerat (jag försöker/har fått order att komma så snart jag misstänker att det är på gång dvs när hon börjar knipa med ögat, det rinner lite, lite svullet i ögonvrån) är Interferon (ögondroppar som bara kan fås via vetrinären) och som tas 4 ggr per dag och efter varje droppning av Interferon ska jag efter 5-10 min droppa  Silkeye. Man ger Interferon + Silkeye i 5 dagar, håller upp med Interferon i 5 dagar och ger bara Silkeye, ger sen Interferon + Silkeye i 5 dagar, uppehåll med Interferon, bara Silkeye och sen en sista omgång med Interferon + Silkeye. Hon har blivit av med inflammationen varje gångGlad. Men jag vet alltid att det kommer att komma tillbaka….

Har fått lära mig av vetrinären att Interferonen höjer immunförsvaret vilket är det som behövs vid en "herpes attack". Chloromycetin har hon inte fått dom sista gångerna pga det tar ned immunförsvaret (tvärtemot vad man vill vid herpes) men kan behövas vid kraftigare inflammation, men kan det undvikas är det det bästa har jag fått lära mig.

Eftersom min katt bara får återfall 2 ggr per år behandlas hon först då hon drabbas av det men tydligen kan man ge Interferon i en mer utspädd form än den jag har fått och ge i förebyggande syfte, mer regelbundet. Får testa det om/när infektionerna kommer mer ofta, puh.

Herpes är som munsår, det sitter bak i hjärnan och väntar på att komma fram när man är lite nedsatt i immunförsvaret,  precis som munsår. Man lär sig mycket på att ha "sjuka" djur.

Jag "droppar" vidareGlad

mallabralla
1

tack! gud vad bra att du skrev detta, det behövs folk som berättar om sina egna erfarenheter!

det har i alla fall konstaterats att det INTE var herpes, jag gick till en annan veterinär.

Erna
0

Det bästa är att du tar ett ögontest, som du kan göra själv och skicka till SVA, ögonpaket. OBS att alla svar inte är 100 %. Tester som analyserats där och visat negativt har tyvärr visat pos i USA.

Min vet brukar säga att små kattungar är bästa testet. Om de inte har ögonproblem så är det lugnt i katteriet och inga virus finns.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Razzmatazz
0

Varför ska man göra ett ögontest om det ändå inte visar rätt resultat. Då slänger man pengarna i sjöen.

//Rita

Silvestris
0

Om provet visar positivt vet man att katten har herpes. Det är väl det enkla svaret på den frågan.