Perserkorsningar!
Hej!
Mitt namn är Emma, är inte medlem i denna gruppen, men jag vill rådgråga er ang perserblandningar. Ingen gillar ju då man korsar renrasiga katter med andra enrasiga katter eller bondkatter över huvudtaget.
Jag är en av dem som är lite emot det eftersom jag själv har en Ragdollpojke här hemma. Men är ute efter en kompis och kollar ofta runt mycket i tidningar efter annonser, blocket och kollar djurhem bland annat.
men nu då jag tittade så stötte jag på 2 annonser på blocket där det ingick bland annat main coon, perser och bengal blandningar. Pappan till ungarna är renrasig perser.
Jo denna familjen har 2 kattkullar med en gång. Ena mamman är en perser/Bengal blandning och sen andra är en renrasig Main coon.
Ni kan lätt hitta annoserna på blocket genom att skriva Perser/Main coon och Perser/Bengal. De bor i Sundsvall.
Jag blir misstänksam på detta och rådfrågar med er.
Varför jag kollar runt efter en ny katt är för att jag älskar bondkatter och kan inte leva utan dem. Förlorade min kisseunge Malin för 3 månader sen på grund av en grav missbildning av Patella Luxation (fanns även misstanke på att hon hade FIP) så jag är väldigt noga med vad jag får genom katten om jag skulle köpa en ny.
Tacksam för svar <3 :D
Hör med katthem istället så hjälper du en katt som behöver det och uppmuntrar inte till blandrasavel.
Uppmuntrar till blandrasavel? Det gör jag väl inte? :s
Enligt mig är det inte okej med blandrasavel på katter, men dessa katter som föds behöver ju också ett hem. Det är ju inte katternas fel utan okunskapen hos dom som sätter dom till världen.

Vill du ha en huskatt så rekomenderar jag dig att köpa en huskatt utan rasinblandning.
Vill du ha en perser så köp en perser.Vill du ha en bengal så köp en bengal..
Eller köper av en uppfödare som fått en tjuvparning och där allt är gjort med kattungarna som det ska göras innan försäljning.De här två annonsewrna ser i mina ögon inte alls seriösa ut.Ingen info om vad för tester som är gjorda på föräldrarna.ingen info om vad som är gjort på kattungarna.Vaccinering ID-mräkning besiktning osv.
Nej jag skulle inte köpa av någon som medvetet avlar fram huskatter och säljer dem som halvraskatter.
Stolt ägare till tre La permer
Jo det är ju sant det! De håller jag med om.
#4 Jag är inte ute efter någon raskatt just nu. Jag älskar som sagt bond/huskatter och vill gärna ha en sådan.
Annones var inte endast till för att ni ska tro att jag ska köpa någon av dem. Jag vill inte bli missförståd av det jag skrev utan detta var bara något jag frågade om, inget annat!
Testade poch ringde ang annones och fick veta nu att inget till katterna ingår. Ingen avmaskning, vacciantion, chip eller besiktning!
Vad händernär man blandar flera raser?
Jo, om man har riktig otur så kan man få ärftliga sjukdomar från alla raserna. Då kan man gratta sig till att ha både patella, höftledsluxation, HCM och PKD på en och samma katt.
När de har blandat så många raser, finns det misstankar om att de inte bryr sig, utan kör på så länge det går.
Tyvärr finns ingen möjlighet att hindra raskorsningar, annat än att vägra köpa.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#8 Min Malin köptes från Sundsvalls djurhem så ingen visste ens att hon skulle få det! Allt bröt ut inom loppet av 2 veckor då hon sen somnade in. Mitt beslut eftersom en operation aldrig hade kunnat garanterat att hon blivit bättre så chansen vågade jag inte ta för henne skull.
Tror heller de inte bryr sig! Är så arg och besviken just nu. Så himla oseriöst!
gör en god gärnig adoptera en katt från katthem el bli katt fadder. kram.
ha en bra dag. kram
#10 detta handlar fortfarande inte om vart jag köper katt ifrån. Detta handlade om annonsen jag nämnde. Men tack iaf för omtanken och jag har hört mig för om katthemen och de rekomenderade mig att köpa kattunge till min katt här hemma :)
Jag tycker du får köpa vilken katt du vill 
det sticker i ögonen när man hör om blandras avel och man vill ju självklart inte att folk ska uppmuntra de som avlar blandras att fortsätta genom att köpa kattunge därifrån.
MEN jag tycker det är svårt att lägga ett sådant ansvar på kattungeköpare. Alla har inte samma uppfattning som vi raskattuppfödare och därför kan vi inte begära att folk ska rata katter och vara lika noga som oss.
Däremot säger jag, om man inte är noga med vem man köper från så är det ett beslut man får leva med resten av kattens liv. det kan vara personlighets störningar hos katten, sjukdomar, defekter, (gäller även om man köper från oseriös rasuppfödare) eller så får man helt enkelt en allderles allderles underbar katt :)
Sajtvärd på Perser iFokus
#12 Hehe tack du! :p
Jo, men jag vart så brydd och tyckte synd om katterna. När jag kollade på annonserna men så kunde jag sen tydligt se att dessa två kullar var planerad eftersom pappan till båda kullarna är Perser.
Jag är noga men vad jag får då jag ska köpa katt. Bland annat för mig är veterinärbesiktning en av dem viktigaste. Vare sig det är bondkatt eller en raskatt så ska en veterinärbesiktning göras innan man säljer en katt, gärna avmaska, vaccinera och sen chippa katterna.
Givetvis gör personen som man vill, men gör man inget av dessa, känns det som att man inte vet vad för katt man köper eller vad man får dras med då det väl kanske sker skumma sjukdommar hos katten :/
Hade ju oturen att förlora min katt Malin för 3 månader sen. Hon vart bara 8 månader och saknaden efter henne är enormt. Där finns känslan att aldrig komma över en katt som man håller kärt!
Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar efter :)? Om annonsören är seriös eller ej? Om perserblandisar är bra eller inte?
#14 Höhö :p, skrev väl bara för att annonsören skulle få kritik mest. Att få två kullar efter varandra, med bara några dagars mellanrum och pappan är perser så känns det som att annonsören är väldigt oseriös och är bara ute efter att käna pengar!
Hörde mig för om kattungarna och till priset av 2000 kr, som ungarna säljs för, ingår inge annat än just kattungarna.
Ja det finns sorgligt många liknande annonser :(. Min tanke är att de gärna blandar in persern så att katterna ska se extra fluffiga ut som kattungar - då kan man alltid få ut några extra hundralappar.
Hon hade nu lafr ut två andra annones med samma namn. Kan inte säga att pappan till ungarna är perser liknande.
Jo det är väl rätt så självklart. När jag var liten hade vi fått perserbladningar som därmed var kattens sista kull, men vi sålde dem för 750 kr och sen avmaskade vi dem. Detta var då jag var 16 år (24 nu) så det var annat då för mig än vad det är nu x)
Kan inte förstå varför man skall ha en massa blandraskatter i en å samma katt
Tänk vilka olika temprament i denna katt , antingen är det BUU eller BÄÄ.
Vill du ha en PER i olika varianter eller en bondkatt är ju det bästa att hålla fast vid detta.
#10"
Visst är det ett bra alternativ att hjälpa hemlösa katter o göra en god gärning från katthem , helt klart./////
Men varför har de inte större krav på sej / Katthemmen?, att även testa o tillgodose människor som vill ha en liten gullig kisse som inte bryr sej hur en katt skall se ut?.
Alla blir väl lika ledsna när kissen dör , även om den är raskatt eller blandras?
.
#18 Nej kan heller inte förstå det! Och sen kan jag inte förstå varför man planerar en kull för att bara tjäna pengar!
Kollade nu för ett tag sen och då hade hon ändrat annonsen, nyare version, och skrivit att de avmaskas innan de säljs, men priset är detsamma så jag gissar på att de bara vill tjäna pengar på kattungarna då det ingår raskatter i dem (de förstår nog inte att det är bond/huskatter)