Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 7315 ggr
Amourella
1

Min chinchilla perser hane växer inte!!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej alla ni där ute, nu behöver jag era råd!

Jag har en hane som är född i augusti 2011 och han har knappt vuxit någonting alls sedan han flyttade från uppfödaren?

Han är avmaskad och han har alltid tillgång till babykitten RC och vatten. Ibland får han något extra gott. Han var hos veterinär vid 6 månaders ålder för testikelkontrollen, veterinären tyckte han såg fin ut.

Jag fick en kull i juli förra året med chillabebisar. Dessa ungar är med andra ord en månad äldre än min hane. Men "ungarna" är mer än dubbelt så stora som vad han är?? Vad beror detta på?

Han leker och stojar och är pigg för övrigt, men det här förstår jag inte. Kan inte perser så bra så jag hoppas på god feedback och några riktigt bra råd från er därute!

Tack på förhand och Trevlig valborg!

Amourella
1

Han är jättefin och på bilden är det svårt att se storleken på honom. Men han är liten som en kattunge Rynkar på näsan

Headturners
1

Vad väger din pojke?

Amourella
1

Har bett fodervärden väga honom så jag har inte vikten men kan lägga in den i tråden så snart jag får den :(

Vad anser du att han SKA väga?

Amourella
1

Han väger ca 2 kg

Headturners
1

Ja han är ju inte ett år än, men runt 3 -3,5kg. Sen så växer dom ju tills dom är 3 år så han är ju långt ifrån färdigvuxen.

Du kanske också skulle testa att ge honom något foder som är mer köttbaserat, RC är ju mest spannmål i Foten i munnen

Headturners
1

Jag jämför med min 7 månaders hane och han väger 3,2kilo så din hane väger ju rätt så lite, eller så är det min som är fet Flört

Är du orolig så tycker jag du tar honom till vetrinären för en koll .

Amourella
0

tack för dina fina råd Glad Du tror inte det är något "fel" på honom då?

Amourella
1

Vilket foder rekommenderar du?

Headturners
1

Det är ju svårt att säga, men väg honom varje vecka för att se att han går upp. Och byt till ett bättre foder Flört

Headturners
1

Katter är köttätare, alltså ett foder som är köttbaserat exp. Orijen, Taste of the Wild, Acana…

Amourella
1

Tack Glad

lindusfia
0

Jag har en chinchilla perser. Det är en hona. Vet inte ålder men man tror att hon är ca 8 år. Hon är jätteliten. Alla tror att hon är en kattunge. Min exotic är ca 6 månader och har redan vuxit om chinchillan. Men jag tror att eftersom hon är en räddningskatt och vad de på KKS sa så levde hon i ett helvete och jag tror inte hon har fått någon bra mat och inte utrymme att röra sig på så därför har hon inte kunnat utvecklas ordentligt. Eller så är hon bara så liten. Chinchilla är väl inte stora……?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

lindusfia
0

Min chinchilla väger 2,7 kg.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

[Topsy]
0

Hej!

Tittade på din hemsida och stamtavlan på din hane och där ser man att hans mamma har oerhört hög inavelsgrad 15.63% på fyra generationer och nästan 20% på sex generationer. Hon är efter en halvsyskonparning på pappasidan, men även mödrarna är släktskapsavlade.

stambok.sverak.se   där kan man se stamtavlor.

På pappans sida återkommer bakom pappans mamma, en katt som även ligger bakom mamman, så den faktiska inavelsgraden räknat på genförluster är väldigt hög. (Även om det inte ser ut så i programmet sverak har.)

Det är ett känt faktum att inavel minskar storleken på avkommorna så jag tror att det är en av orsakerna till att din katt är så liten.

Naturligtvis påverkar fodret tillväxten och RC kanske inte är det bästa… Ge ett foder med hög kötthalt och helst inget spannmål. Tips på det har du fått tidigare i tråden.

Erna
0

Jag har varit uppfödare av chinchilla, shaded silver & golden sedan 35 år och tycker att han är liten för att vara en hane. Det är troligen ärftliga orsaker eftersom han har mest renavlade silver bakom och viss inavelsgrad.

Jag har själv gått en annan väg och korsat in de bästa solidperser jag kunnat hitta, bl a för att få upp vikt, storlek, typ, fertilitet och temperament. Sånt har tagit tid och nu får jag väldigt bra resultat genomgående i min uppfödning, bl a tyngre katter.

Jag avlar aldrig på honkatter som väger mindre än 2½ kg, pga risken för kejsarsnitt. Mina hanar är genomgående mycket större än honorna.

Förr var silverperserna alltid mycket mindre och lättare än andra perser, men numera är det inte alltid så. Detta är känt i hela världen och beror troligen på silveranlaget + inavel. Man har sedan över 100 år strävat efter att få fram rena silverfärger med hjälp av inavel.

Jag skulle inte rekommendera att para ihop din hane med dina silverhonor med tanke på inavelsgraden.

Prova att ge din hane mer kött, men glöm inte att också komplettera med kalkrik kost, så att han inte får urkalkat skelett. Ge också mera fett, för katter ska ha fett också. De flesta tror att katter ska äta som vi, men katternas huvudsakliga energikälla ska komma från protein och fett.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Amourella
0

Misstänkte detta Gråter Jag tror jag blivit lite "lurad"…. Tack snälla ni för all hjälp!

MonicaLagerquist
0

#16 Visste du inte om hanens stamtavla innan du köpte honom?Gjorde du det har du väl inte blivit lurad utan gjort ett medvetet val.

Stolt ägare till tre La permer

Amourella
0

Du har rätt… tyvärr… känner att jag dels inte kollat tavlan tillräckligt väl och jämfört  som jag gjort med mina andra katter. Jag litade fullt på uppfödarens ord och att han var helt OK när jag bad om en hane till avel. Jag får skylla mig själv… Så ledsen jag blir. :(

Amourella
1

Som ny uppfödare var detta en tråkig men nyttig erfarenhet. Ett felsteg som ivf jag lärt mig av - !

Tack alla ni som gett mig råd och tips!

Jättebra tips oxå med denna länken

stambok.sverak.se 

Den visste jag inte om!

mallabralla
0

Alla gör vi misstag

Sajtvärd på Perser iFokus

Amourella
0

Gråter

mallabralla
0

jag skulle kastrera honom och sälja honom som sälskaps katt eller behålla honom som sälskaps katt, skulle inte avla vidare på en sådan linje, andra kanske skulle gjort annorlunda men det är aldrig bra med så hög innavelsgrad och där det uppkommit missbildningar.

så kan du skaffa dig en ny hane som uppfyller dina önskemål bättre :)

Amourella
0

Tack. Skäms

Jag har en hona som börjat löpa. Vet ni någon som lånar ut sin hane? Bor i Kinna så gärna någonstans i något så när omnejd :)

mallabralla
0

det beror ju på vad du har för önskemål på hane,

mallabralla
0

antar att det ska vara en chinchilla :)

Amourella
1

Kanske har det löst sig :)