chipning?
Hur gör ni, chipar ni era småttingar innan leverans?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag tänker chipmärka mina små. Då vet jag att om det skulle hända dom något så vet jag om det är mina eller inte .. tex när man hittar vanvårdade stackare osv…
#1 För att kunna spåra så är det lite man bör tänka på och det att alltid skriva med Stamnamnet på ägar beviset så man inte bara skriver kattens namn. Sedan är det ett plus å extra om man också har chipat katten å sedan gjort första ägar beviset i sitt eget namn för att sedan vid köp göra ägar ändring..
Annars går det inte att spåra.
Men är det någon som vet vad det finns om det finns några nackdelar att chipa små kattungar?
Hmm har för mig någon skrev här på forum förr att om dem är för små finns det risk dem glider och annat då huden töjer på sig när dem växer( någon får gärna rätta mig). Jag väntar därför att chippa Conchi,tänkte ta det ihop med kastrering när hon är 1 år…
Jag har alltid chipat mina små men denna gången ville jag inte för nu har sammanlagt :
Mysan 7 bebisar *3 = 16 bebisar å 10 av dom har det tagit i nerven å dom har inte kunnat röra sig på två dygn.
Felicitys av 5 så fick 3 kattungar jätte ont..kunde inte gå.
Nu denna kullen 1 chip hon ligger nu å skriker så fort hon rör sig..
Å det är bara chipet inte på grund av annat utan för att det har träffat en nerv.
Sedan ska vi inte änns prata om hur ont dom har just när kanylen går in å vilken stress detta utgör.
Jag har chipat alla mina egna vid 6 månader ihop med navelbråcks / testickel intyget ingen har fått ont å ingen har sagt något vi chipningen.
Nu idag så sa även denna nya veterinären att hon själv personligen vill att man skall vänta tills kattungarna kommer upp runt halv året då det finns lite mer att sticka i. Och att nu ska dom börja att försöka få fram en mindre kanyl som inte gör så stor skada.
När detta hände första gången åkte jag in akut på jouren mitt i natten helt skäckslagen med alla bebisar av vad som hade hänt..så se vad man kunde mycket då.

Mina var chipade när jag hämtade dom men jag vet inte om det är bu eller bä. Får vänta tills min lilla uppfödare Ankis54 skriver här, hehe.
Ja…hm…så kanske endå lika bra att vänta…för min del..iaf..

Tror inte risken är stor att det ska hända något. Kör in ett chip du…är väldigt bra om katten skulle smita ut.
Hm..jaa det är sant..men aaa…hm…vill göra det ihop med kastreringen…*prismässigt*…
#8 Passa på att chipmärka ihop med kastreringen.
Än så länge har jag aldrig chipmärkt kattungar innan försäljning, men nu tillhör jag ju SVERAK så då kanske jag får tänka om, annars tycker jag det är bra att de blir lite större.
/Lotta

Det är ju som Cattis säger bra ifall de skulle komma på villovägar. Jag har också chippat mina, aldrig haft problem med de haft ont av det mer än då de sticker in chippet. Men visst kan de komma fel, men det går ta ut det igen om det blir helt tokigt.
Har chippat båda mina bondkatter vid 12 veckors ålder utan problem. De hade aldrig ont av det efteråt och det går ju så fort när man sätter in det.
Jag har nog haft otur alla gånger då
Kanske får jag ta å byta veterinär.
#8 jaa det ska vi göra =) numera som jag diskuterar i "kurrar och lägger sig" så får vi se om vi ska göra det snart eller om vi trots allt väntar med kastreringen i tills hon är 1 år…
putt..
ingen som har drabbats av något eller vet något dåligt med detta?
Efter det att jag berättade att några har fått ont efteråt
Så sa denna nya veterinären att hon har varit med om att en liten kattunge blev drabbad av kanylen i någon nerv i ryggraden så den blev förlamad å fick avlivas..
#14 chippet ska ju injeceras under huden så i det fallet måste det vara en felstickning, kattungen kan ha ryckt till kraftigt kanske, man måste vara noga med att de är stilla, även vid vaccination. Då jag gick c-15 för att få ge djur läkemedel osv så fick vi lära oss att man alltid riktar nålen från huvudet utifall djuret slår bakåt med huvudet så kan nålen hamna väldigt illa.
/Lotta
Jo fel händer men man litar ju på sin veterinär.
Har du chippat dem i samband med vaccinering? Det kanske är vaccinet de blivit dåliga av?
Jag chippar alltid kattungarna vid 2:a vaccinationen och har hittills aldrig varit med om några problem, beträffande chippningen eller chipet i sig.
Jag tycker nog att det är något som vi borde ha som en service till våra kattungeköpare detta att dom är ID-märkta. Det är ju inte så himla stor kostnad när man tar dte ihop med annat. Iallafall inte för mig.
Hälsningar från en trött Lotta som "går i väntans tider" och INGENTING händer !!
#17 Både och så jag vet att det är chipet.
Ja men det är ju skön att höra att jag är ensam
så då är det nog dags för byte av veterinär.

Jag har inte vågat chippa kattungar,men vuxna katter brukar ju gå bra att chippa.Det kan säkert bero på den som utför chippningen t.ex. hur van den är.
Jag har chipmärkt alla kattungar de senaste 5-6 åren utan problem. Min vet lägger chipet mellan skulderbladen, har aldrig varit med om att det flyttat sig. Det är mycket smidigare att vaccinera kattungar än vuxna tycker jag iallafall, de vuxna har segare hud. På alla kattungar min vet chippat åt mig tror jag inte det är mer än 3 som skrikit och de har även skrikit vid vaccinering. Troligen skriker de som en protest mot fasthållningen mer än åt själva sticket.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
jag har chippat under några års tid…fastän vår klubb inte kräver det..men jag har tyckt att det har varit lika bra att "göra de färdiga"
"de enda" som har hänt är att det har börjat blöda ett par gånger..o det är ju i o för sig inte så kul på vita eller vitfläckar…
men…jag har ändå precis slutat med det
Vilda o hennes syskon var den sista kullen som jag chippade
o orsaken är just som nån skriver…aj ont
usch vilken nål….jag har fått svårare o svårare för att klara av att göra det. Har oxå märkt på vetten att han har svårt för det. O nu när jag sa till honom att jag slutar med de för att jag inte klarar av att "göra de så illa"…så sa han att han har svårt för det. För visst gör det ont…denna stora tjocka nål o den lilla katter.
har knappt varit med om nån enda unge som inte har skrikit i högan sky
så nu är det slut för min del
o kattungarna tackar o tar emot.