Bozita
Hej! Tänkte pröva Bozita men jag vet inte vilken sort jag skall ha. Två av mina katter vet jag inte hur gamla de är. Kan vara allt från 4 till 8 år. En katt är inte ett år ännu. Alla tre är innekatter. Ingen har särskilt känslig mage. Nu äter de RC för perserkatter. Men vilken Bozita är bra för perserkatt? Jag har följt deras foderväljare på dera webbsida men får då förslag på tre olika sorter. En för inne- och steriliserade katter. En för hår och päls. En som är bra för magar. Anledningen till att jag vill testa Bozita är att jag vid två tillfällen har fått provpåsar och katterna bara älskar det. Men vilken skall jag ta?

Hej!
Jag har också fått provpåsar med Bozita i djuraffären, det är Sensitive Hair & Skin och jag har en exotic och en perser som älskar detta. De mår bra och har bra pälsar.
Annars använder jag bara Royal Canin mat. Det senaste här som alla älskar är +12 (fast de inte är så gamla)
Lycka till
Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Alla Bozita-sorter förutom möjligen fisk och skaldjur är toppen för perserkatter och alla katter! Det kan liksom inte gå fel med blötmat med tanke på hur nyttigt det är, gäller bara att hitta de smaker som de gillar och sedan kan man köpa storpack via nätet för billig penning och helutfodra med det.
Mina gillar Indoor & Sterilised och kyckling väldigt mycket. Mjau är inte alls lika gott som Bozita, och Whiskas vägrar de äta.. Vi provar just nu ut olika smaker för att kunna gå över till blötmat, den ena katten är med på noterna och den andra är lite tveksam fortfarande så jag har både torrt och blött nu.
Det som jag undviker när det gäller blötmat är de som innehåller fisk eller fiskbiprodukter (för njurar och allergi), skaldjur, socker (onödigt! är bara för att förbättra färgen) och spannmål.
Familjens gammelkatt i föräldrahemmet älskar RC +12 som Cajza tipsar om, dock så innehåller den både spannmål och fisk så kanske inte är optimal ifall man har en lite känsligare katt. Men däremot så är såsen "to die for" om man frågar kissen som sätter i sig minst 2 om dagen..

#2 Jag har svarat på torrfoder, jag använder sällan blötmat. Om jag har blötmat är det RC Baby Mousse, brukar ha den till kattungar och magra hanar :)
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Åh jag förstår! Det kanske är torrfoder du menar lindusfia? Jag tror alltid att alla menar blötmaten när de säger Bozita eftersom den är så bra, svenskproducerad och de flesta katter tycker den är godare än Mjau.
I sådant fall skulle jag hellre rekommendera en sort med högre kötthalt eftersom katter är karnivorer och deras tarmar anpassade för att äta andra djur. Eukaneuba brukar rekommenderas, finns i kyckling eller lamm-smak med 40% kötthalt, sedan finns även Orijen.
Jag har för mig att Bozitas torrfoder är i stort sett som alla andra, hög spannmålshalt och egentligen inte så mycket att ha! Men det finns många som har bättre koll än jag just på Bozitas sort.
Nu har jag testat Bozita i ca tre veckor. Både torrfoder och våtfoder. Katterna verkar tycka om det men de verkar inte överlyckliga. Det är inte så att de kastar i sig det med glupsk aptit. Men de verkar inte ha något emot det heller. Två av katterna som äter våtfoder har även fått det. Har testat lite olika smaker. Men inte heller våtfodret har ätits upp hel och håller när de fått det. Jag märker också att det har påverkat deras magar. De verkar allihopa (även den som bara äter torrfoder) att de blivit lösare i magen. Kan det var så när man byter foder och att det blir bättre efter ett tag? Annars tror jag nog att jag kommer gå tillbaka till RC. För eftersom de inte verkar överlyckliga för att de får Bozita, det känns som om det inte spelar någon roll, så var deras magar bättre med RC.