Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1924 ggr
Jdimming
2012-04-16 19:47
0

Munbesvär

Hej, har sedan lite mer än 1 år haft bekymmer med munnen på en av mina katter. Hon är visserligen exot men tänkte hör om någon sett detta problem tidigare. Hon har nu opererats två gånger då hon haft stor bölder/utväxter i munnen som enligt veterinären är tallriksformade. Biopsier har gjorts och massa tester men det enda de visar är inflammation i munnen. Just nu experimenterar vi med olika mediciner för att se om utväxterna som kommit tillbaka kan minska/försvinna av sig självt men ännu utan framgång. Man har kollat tänder och bettfel men veterinären vet inte vad som är orsaken. Dessa knölar sitter i stort sett på insidan av mungipan och dyker upp på samma ställe på båda sidor. I veckan ska våra veterinärer här på djursjukhuset försöka få tag i landets tandexperter. Är det någon som varit med om liknande eller hört talas om det?

A_KickEm
2012-04-16 22:51
0

Min dotter hr en katt med likartad problematik - hon långtidsbehandlades med Flagyl första gången för 3 år sedan och nu får hon kurer m Flagyl när det blossar upp vilket numera är ganska sällan. Flagyl hjälper ganska omedelbart men ges det under för kort tid kommer det tillbaka ganska snabbt….en längre tids behandling ger längre uppehåll mellan "skoven". Nu tror jag det är minst ett halvår sedan hon senast hade besvär.

Jdimming
2012-04-17 06:17
0

Åh vad skönt att höra! Vi har precis satt in flagyl nu, ska säga det när veterinären ringer i veckan. Tack!

A_KickEm
2012-04-17 10:19
0

Kommer ju tyvärr inte ihåg vad dom sa att det var. Det togs en biopsi men mitt minne…….Rynkar på näsan

Det blir i alla fall som närmast vårtliknande "grejer" som kan blöda lite och hon har ont o det luktar illa ur munnen när dom kommer…..men flagylen tar bort alltihop.

Erna
2012-04-17 10:51
0

För en herrans massa år sedan hade jag en hona som då och då fick flikar på insidan av munslemhinnan. När hon tuggade så kom de emellan och började blöda. Min veterinär opererade bort dem och brände såret, sedan kom de aldrig tillbaka igen. Min kisse blev glad igen och gick upp i vikt och mådde prima.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jdimming
2012-04-17 11:48
0

Dessa blöder inte men luktar. Proverna visar inget annat än inflammation så därför hoppas man att någon medicin ska hjälpa och vi enbart ska operera när hon har ont/störs av det vilket hon inte gör i början. Jag är hoppfull än!

nina55
2012-04-17 18:49
0

Min doters katt hade liknande symtom,och fick operera flertal gånger.

det kom tillbaka med bara någon månads mellanrum.

Till slut röntgade de tänderna och såg då tandroten var skadad där knölen satt.

Efter de drog ut tanden har kölen inte återkommit.

Jdimming
2012-04-17 19:08
0

Okej, ska ta upp det med veterinären också. Är villig att undersöka allt vi kan och även veterinären anser att detta ska utredas så mycket som möjligt så är jätte tacksam för era erfarenheter!