Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2769 ggr
Imasy
0

Varför är persern fortfarande så billig?

Är det någon som "vet" svaret på detta, varför persern fortfarande är så billig i jämförelse till andra raser?

Varför blir inte också persern dyrare när det blir dyrare att föda upp dem, tex dyrare veterinärvård, foder, försäkringar etc etc etc?

Är det någon större prisskillnad idag mot vad det var för tio år sedan?

Solitaire
2

Vad menar du med "billig" då? Det finns perser i alla prisklasser, beroende på kvalitet, stamtavla, användningsområde. Liksom det finns olika priser på andra raser också. Sedan är det givetvis så att efterfrågan styr marknadspriset. För 10-20 år sedan var antalet raser mindre. Nu finns betydligt fler att välja på, så konkurrensen om köparna ökar, speciellt vad gäller semilånghår/långhår.

[MonEnil]
1

För 10 år sedan, d v s 2002, såldes katterna i mina två kullar för 3000 kr. Idag säljer jag motsvarande katter för 5000. Så visst har priserna gått upp (67% på 10 år).

1992 låg priserna på 2 500 kr, så till 2002 gick de inte upp så mycket. Under 90-talet föddes enormt många kullar, och många med stor produktion hade lägre priser än så på sällskapskatter.

[silkesnosen]
0

Jag tycker även jag att i förhållande till övriga katter, så ligger de i ett lägre prisläge, även om det verkar stiga nu. Jag täker att det kan bero på att det är många perseruppfödare, eller var, så då blir det konkurrens. Sedan så kan försäkringen ha undantag, men i övrigt kan jag inte förstå varför det skulle vara dyrare eller billigare att föda upp än ngn annan kattras?????? Katten är ju en katt, liksom :)

Erna
1

Ett exempel. Där jag bor i Norrtälje, finns även en birmauppfödare som tar 8000:- för en kattunge till sällskap. Nu råkar det vara så att Birma ligger i topp på listan över flest födda raser.

Jag har nu äntligen lyckats pressa upp priset på mina sällskaps kattungar till 6000:- (PER och EXO) och är alltid dyrast på Blocket.

Så priset följer inte regeln om tillgång och efterfrågan, utan borde bero på att det finns så många raser att välja bland. Folk vill i allmänhet ha katter med medium typ, dvs lite längre nos än perser.

Dessutom har Robert Aschberg smutskastat just perserna i sitt TV-program för några år sedan. Kul för honom men inte för oss.

Det första folk frågar efter, förutom priset, är om de har rinniga ögon och kan äta själva.

Alla som har PER eller EXO som inte kan äta själva, kan väl räcka upp en hand! Ingen? Tänkte väl det!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
0

nja… det skulle väl vara att de inte kan äta med kniv och gaffel själva Tyst hihihihihihi

Sajtvärd på Perser iFokus

A_KickEm
4

Mina kan äta PÅ och AV såväl kniv som gaffel och skedCool Räknas detFörvånad

årvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv´´´´´´´´´´´´´+´c´´´

Dom kan också gå på tangentbord - det måste ju bli pluspoängOskyldig

mallabralla
4

men jag säger som erna, alltså det går trender i ALLT!

i Sverige ligger Persern på 5 plats över registrerade kattungar.

dvs hur många av rasen som föds, inte hur många som köps.

priset på avkommor avspeglar hur dyra avelsdjuren varit att köpa in, och självklart efterfrågan! om du har en hel kö på villiga köpare så kan du självklart bre på priset lite.

själv har jag redan kö på nästa kull, men priset ligger ändå inte på 8000 för en kattunge, och det har att göra med vad andra uppfödare tar. jag har lagt mig mitt emellan, 6000 för en sälskaps, risken är då många andra tar lägre priser för samma kvalitet att man går miste om köpare om man gör en drastisk höjning, det är samma inom alla bransher.

det kan ha börjat med detta program, Insider, priserna slopades då folk lade benen på ryggen och sprang all världens väg åt motsatt håll. det har varit en lång process att reparera detta förtroende till köparna och priserna är på väg upp.

nu vill jag tillägga att detta gäller inom SVERIGE! tittar du ute i världen så ligger perser på 1 plats och exotic på 2 plats inom tex CFAs mest populära raser år efter år. där är tex "naturraserna" inte lika populära.

i Sverige har vi en förkärlek för sådant som är mer diskret, NFA, MCO, SIB osv, raser som är robusta katter med ett mer naturligt utseende är på högsta modet nu och tittar vi på det svenska samhället så ser vi ju denna kärlek för det mer "naturliga" och inte sticka ut som tex i USA är total motsats vilket också speglas på de populära raserna.

jag tycker inte man kan tala om att persern generellt blivit mindre populär på grund av sitt utseende då detta gäller sverige, och för den delen vissa länder i Europa så som Tyskland, Spanien mm.

där har du till o med svårt att få katterna sålda för 2000 kr!

men utanför europa kostar en perser en rejäl hacka, jag tror som sagt att det har med trend, populär=dyr.

jag tycker det skall bli spännande att se utvecklingen de närmsta åren, om vi åker ut från "popularitets listan" eller om vi stiger.

jag tror också att det kan ha med dagens samhälle att göra. vi har knappt tid för oss själva och då kanske man drar sig för att skaffa en ras som behöver extra omvårdnad. för ja det är ju inget att hymla om att persern behöver badas, kammas osv.

En sak jag faktiskt vill tillägga och det är detta om huruvida perserns popularitet påverkas av att det kommer nya raser och det gör den!

har talat med flera kunder på mitt jobb som kommer in, de har alltid haft perser men så har de skaffat en annan ras nu, de har problem, letar råd och känner sig allmänt missnöjda med sitt val.

Jag frågar dem, varför böt du ras? och de svarar att de ville testa något nytt men att de kommer gå tillbaka till persern.

inga andra raser nämnda för jag vill inte svärta ned någon annans ras. men detta är inte ovanligt att jag får höra.

med det sagt också inte att persern passar alla, men att de som tidigare haft rasen skaffat andra raser för att testa något nytt, men sedan söker sig tillbaka till persern då de insåg att den andra rasen inte var något för dem.

och än en gång, den svenska registreringslistan är ingen "helig gral" över hur det ser ut i övriga världen, den avspeglar bara hur det ser ut i just Sverige.

vi har fått ta mycket skit i media, med rätta tycker vissa och det får stå för dem, men kanske vi varit dåliga på att bemöta denna kritik? kanske vi försökt tiga oss igenom detta och hoppats att det ska försvinna. men att tiga kan också uppfattas som att påståenden är sanna.

jag tycker det ska bli mycket intressant som sagt om några år att se vart vi ligger, nu när vi har vår nya ras sida SPEXUS, en kanal där den som är genuint intresserad och vill veta fakta om rasen kan vända sig. intresset har varit stort bland åskådare på utställningar och vi har fått flera kommentarer när folk fått känna och klämma som lyder, åh jag som trodde att såna här inte kunde andas och var jätte skygga "fisförnäma" katter, ja tack vi kan ta visitkort till er sida och lite fakta information, gud vad spännande.

kunskap är a och o och vi måste våga sätta pris efter kattens värde, inte efter vad vi tror köparen är villig att betala.

det blir en ond spiral, köparen förväntar sig ett pris då alla andra tar det, du ber om mer och köparen känner sig lurad, du sänker priset för du vill inte verka förmer än andra eller förlora en kund.

en sista grej i mitt super långa inlägg.

fick en förfrågan från en amerikansk uppfödare som ville köpa avelskatt av mig, jag uppgav priset 15 000 för en avelskatt och hon tyckte det var sjukt billigt! inga invändningar eller försök att pruta utan hon sa snarare att i USA säljs katter som är snea, defekta och inte alls lämpade till avel för 25.000 utan att folk rynkar på näsan.

DET är något för oss uppfödare i Sverige att tänka på, ursekta inte era priser, om du värderar din katt till ett pris så är det så och passar det inte kunden så kan den vända sig till någon annan, den rätta kunden kommer inte ifrågasätta din prissättning, för den är katten värld alla pengar i världen!

mallabralla
0

ahahahhahaha jag dööööööööör

mallabralla
0

det skulle förresten stå NFO och inte NFA i mitt inlägg

Solitaire
0

#6 Härligt långt inlägg, Mallabralla! Ha ha, nu vet jag varför jag kommer så bra överens med amerikaner och känner mig så hemma i det stora landet i väster…

mallabralla
1

ja de har bra smak de ;)

jenay
0

men kan man inte gå ut i media och tala om för folk att per och exo är en frisk ras??? tycker med den där robert  svartat ner rasen.

Skrattandeha en bra dag. kram

Solitaire
0

#4, #12 Jag måste vara den enda människa som lyckats missa Robban Aschbergs program. Förmodligen lika bra det! Han borde nog hålla sig till Grannfejden.

jenay
0

Skrattande

Skrattandeha en bra dag. kram