Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 7887 ggr
mallabralla
20

Avelsarbetet med Perser

De nya djurskyddslagarna angående avel och djurs lidande tycks ha skapat en sorts häxjakt på rasen Perser. I denna lag kan man läsa om raser som kan fara illa av för extrem avel, perser ligger i fokus, men också Manx, scottich fold mfl raser tas upp. Jag välkomnar denna nya lag, jag ser det som varje uppfödares plikt att värna om sin ras och sina katters sundhet och välmående. Dock har detta skapat en tro att just perser katten bör "utrotas" och många andra rasuppfödare väljer att gå ut och peka finger istället för att säga, ja vi har alla problem med våra raser som vi arbetar med och som vi försöker göra något åt, låt oss bli ännu bättre.

Jag VET att perser rasen har problem, det VET alla seriösa perseruppfödare, vi har under många många år arbetat, med eller utan en ny djurskyddslag, för att göra vår ras sundare med ändå bibehålla den typ vi älskar. Vi har arbetat stenhårt på att få bort de ärftliga sjukdomarna, PKD testning är obligatoriskt för en seriös uppfödare, i sverige är vi mycket noga med att inte avla på djur positiva för denna sjukdom, vi har breddat nospartiet, näsborrar, reducerat rinnande ögon (3 av 4 katter i mitt hem torkar jag ögonen på 1 gång i veckan). En avkomma med andningssvårigheter skall ej användas i avel och den skulle heller inte premieras på utställning (jag vet katter som ej blivit godkända på utställning för att nosen suttit för högt upp). Många vill få det till att vi vill ha en katt med nosen iipannan, och många påstår att de till och med ser ut så, jag undrar vilka katter de tittat på och vilken rasstandard de läst? Läser man perserns rasstandard så får stopet ej övergå ögats övre linje, nosspegeln ska vara bred med stora näsborrar där luften kan passera in och ut utan problem, hur kan detta misstolkas? Jag vet att det i USA är vanligare med smala nosar med små näsborrar, något vi uppfödare i Sverige INTE vill ha, vi diskuterar ofta med varandra hur vi kan förbättra, och med förbättre menar vi inte hur vi ska kunna trycka ihop nosen ännu mera utan hur vi ska avla för att eliminera rinnande ögon, hur vi ska eliminera andningsproblem, hur vi ska eliminera bettfel, bettfel är just ett bettfel och bör inte avlas vidare på vare sig det är en perser eller en skogkatt.

Det är sällan man diskuterar andra rasers problem, Burman med kluven skalle och flatchest, är det sunt? Norskskogkatt med sina hjärtproblem där katterna har kortare livslängd, är det sunt? Det är lätt att peka på perser då de har ett annorlunda utseende, men man glömmer ofta att perser är en av de sundaste raser vi har.

Under 80 och 90 talen avlade man mycket hårt på perser utan hänsyn till hälsan, något vi uppfödare idag får "städa upp" och vi gör ett J*kla bra arbete och är nästan där.
Men det man förut klagat på att nosen var för kort börjar nu läggas mer fokus på de ohälsosamma ögonen, som ju POPPAR ut när kattmamman ska föda, dessa påståenden är desperata och helt befängda!

Jag tycker att det är jätte viktigt att föra en diskussion om hur vi ska avla sunt på våra djur, det tycker jag verkligen, denna diskussion ska leda till något konkret och inte handla om smutskastning av den ena rasen eller den andra. Vi har ett ansvar, ett ansvar att värna om vår ras, våra katter och våra linjer, jag vet att jag har rent mjöl i påsen, har du?

Sajtvärd på Perser iFokus

[Iwanhoe]
13

Mycket bra skrivet, mallabralla Glad.

Perserrasen och vi perseruppfödare har fått agera slagpåsar i debatten om extremavel länge nog nu. Det är dags för oss att kliva fram och berätta hur vi arbetar med aveln på ett seriöst sätt. Låt oss agera gemensamt och föra fram korrekt information här på PiF, på andra nätforum och i Våra Katter.

Persern är, som du skriver, i grunden en sund ras som vi kan vara mycket stolta över. Vackrare och trevligare katter finns inte på jorden! Låt oss hjälpas åt att göra år 2012 till Perserns år!

Givetvis räknar jag in alla vackra exotics här också Glad

[silkesnosen]
2

Hej! Låter ju bra ju!

Jag köpte själv min exot av en seriös uppfödare, som såg till att han blev kastrerad, då han inte var korrekt och absolut inte skulle avlas på, viktigt att våga säga som det är!

p.s Världens bästa katt förstås, i mina ögon d.s

Headturners
3

Tack för ett bra inlägg Mallabralla Glad

mallabralla
3

Ja låt oss sprida vår kunskap och vackra ras!

[Iwanhoe]
0

Nu har vi ju diskussionen igång på SKS också, tack vare dig Mallabralla!Glad Bra jobbat.

mallabralla
1

mer skall det bli :)

har mailat dig på facebook

[cala02]
0

Undrar om de som är av den äldre stammen har större problem, ska man vara mer observant på något särskilt om stammen är från ca 25 år sedan?( Ingen sverak godkänd uppfödare) PKD nämns ju men finns det något annat? Har inte upptäckt någon direkt onormal rinning i ögonen. De är väldigt skygga och rädda dock.

heliotropes
0

Om du går in på tråden avlivningshotade och läser inlägget ifrån Erna nr #31, där får du lite upplysning.

Eva // medarbetare på Perser

[cala02]
0

Tackar!

Den tråden har jag varit inne på, vetten trodde inte det var forl utan fel foder som förstört tänderna.

mallabralla
0

hm ok, ofta om man inte är registrerad uppfödare så kanske man inte tar del av de stadgar, regler och hälsprogram som är utformade, det är mycket man måste lära sig och kunna som uppfödare :) med det sagt vet jag ju inte vem denna person du köpt katt av är och kanske är en jätte insatt person i avel o genetik. att en stam är från 25 år tillbaka har ingen betydelse, det är hur du har avlat och selekterat bland de avkommor du fött upp som betyder mest. en stark urstam är självklart viktigt med friska PKD fria djur. men en uppfödare kan välja att avla på sunda katter eller icke sunda katter. Tex har vi en uppfödare som avlar på katter i 25 år utan hänsyn till bettfel, hon avlar på katter med underbett, snett bett osv, detta nedärvs till deras avkommor, och deras avkommor osv utan att lära sig att bettfel ger bettfel, då blir inte katterna sunda i slutändan.

men om samma uppfödare under sina 25 år utgått från ett avelspar, fått avkommor med både bettfel och vissa med icke bettfel och väljer att avla vidare på de katter UTAN bettfel, då kan hon lära sig med tiden och utveckla sin stam till att bli sundare, friskare mer rastypiska och bättre med åren. Förstår du vad jag menar?

för 25 år sedan hade man många andra rasrelaterade problem som man genom åren varit flitiga på att avla bort genom selektiv avel, men det har dock funnits, liksom det finns idag, folk som inte tar hänsyn till om katten i fråga är sjuk, defekt osv och avlar vidare på det. om det gäller den du köpt katt ifrån kan jag inte svara på, men att föda upp katter utan att vara registrerad uppfödare är för mig att inte vara seriös och insatt i det avelsarbete som krävs för en sund och frisk stam.

svårt att förklara, hoppas du förstår en del.

att sedan vara säker på att dina katter är PKD fria är ytterst viktigt om du vill avla vidare på dem, vet att många, framförallt utländska uppfödare säger att katterna är PKD negativa men så visar det sig att de inte är det. Jag PKD testar ALLTID mina avelsdjur även om uppfödaren säger att föräldrarna är fria såvida hon inte kan uppvisa ett intyg på att katterna är negativa.

hoppas du fick svar på frågan

mallabralla
0

fast beror ju på vad ni menar med "gamla stammen"

[cala02]
0

Nej det är inte för avel, de är från hemmet som det pratas om på sidan det länkas till. De ska kastreras som nte är det redan och inte användas i avel. Som sagt finns det inga papper och man vet inte om de är syskon eller ej. Hanarna är nu kastrerade.

mallabralla
0

ok, ja jag läste det efter att jag svarade, så ledsamt, men underbart att det finns de som tar hand om dem, men hoppas du iaf förstod hur jag menade?

alla perser härstammar ju från "gamla" linjer, det är hur man förvaltat linjerna som är det viktiga i slutändan för hur sunda katterna är :)

heliotropes
2

#0 Jättebra inlägg mallabralla!Glad

Inte är det lätt med avel och man ska en stor respekt inför den. Inget är heller svart eller vitt i aveln,det finns inga genvägar. Mycket beror på det egna beslutet som kanske visar sig inte vara rätt alla gånger,tyvärr finns inget facit.

Olika färger i Persern har kommit olika långt i strävan efter standarden,som inte bara innefattar noslängd utan helheten,storlek,tyngd,öronstorlek,placering,looken,ögonfärg,pälskvalité,pälsfärg och inte minst temperamentet som ligger högt..iallafall för mej..mm. listan är lång.

Och "fallgropar" kommer man till som uppfödare vare sig man vill eller inte,då är det bara att bita ihop och gå vidare på annat håll. Med "fallgropar" menar jag..bla. linjer som inte passar ihop,anlag som kommer fram som man inte vill föra vidare mm. mm. den här listan skulle också kunna göras lång.

mallabralla
1

surfade runt lite på plattnosta hundraser och kom in på bulldogg iFokus.

läste där att de börjat ett program på Engelsk bulldogg där manröntgar luftvägarna som ett led i att göra rasen friskare. Detta ska bidra till att man enbart avlar på katter med fria luftvägar. Kan detta vara något för oss perser uppfödare att starta upp som hälsoprogram som nästa steg efter PKD och HCM?

eller vad säger ni?

A_KickEm
1

Som jag skrivit om i tråden  "sk peke-face perser" så kommer den KOMMANDE nya djurskyddslagstiftningen förmodligen innebära krav på dokumenterade hälsoprogram fr kattraserna på liknande sätt som finns för hundar inom SKK - de sk RAS-dokumenten. Det är i Bulldogsklubbens arbete med sitt RAS man tagit fram förslag om röntgen. Jag brer inte ut mig mer om detta här, men nedan får ni några länkar som leder till några klubbars RAS-dokument

http://www.fbksverige.se/fbk_ras_20051123.pdf
http://www.mopsorden.se/ras.html
http://www.pekingeselogen..eu/page1.php
http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-engelsk-bulldog.pdf?epslanguage=sv
http://www.japanesechin.se/RAS.html
http://www.griffonsektionen.com/PDF%20filer/RAS.pdf

mallabralla
0

Tack jätte intressant! du verkar ha "råkoll" hahaha

A_KickEm
0

Råkoll har jag väl inte precis men jag har varit inblandad i arbetet med ett par RAS-dokument så jag vet hur dom är uppbyggda och hur arbetet gått till…..och tror mig alltså förstå vad man är ute efter då man hänvisar till SKKs arbete och framhåller det som något slags föredöme för SVERAK att ta efterSkrattande

mallabralla
0

det är så himla bra att få perspektiv på det här, har inte varit så aktiv på PiF innan men tycker att det är ett himla bra forum :)

Headturners
0

Men hur kommer det bli för dom som inte är anslutna till SVERAK? vi har ju andra förbund?

MonicaLagerquist
0

#20 Ni får väl jobba ihop egna dokument inom era förbund.

Stolt ägare till tre La permer

Headturners
0

Monica jag/vi är Sverak anslutna. jag bara undra för mig är alla förbund lika värda och bidrar med olika bra saker.

MonicaLagerquist
0

#22 Ja visst är alla förbund lika mycket värda och alla olika förbunden får väl jobba på sitt sätt.Jag är ju själv medlem och aktiv  i både SVERAK och WCF.

Stolt ägare till tre La permer

A_KickEm
0

I betänkandet nämns bara SVERAK - kan ju vara så att utredaren inte är medveten om att det finns fler Cool Det här lär nog bli en ganska långdragen process så vi får väl se hur det tar sig uttryck när lagen och något slags anvisningar  klubbats igenom.

mallabralla
0

mallabralla
4

var hos veterinären idag och tog tillfället att diskutera lite med veterinären om de nya djurskyddslagarna och hur det påverkar perseraveln.

vi hade en mycket intressant diskussion.

detta var på en av stockholms stora sjukhus för djur, bagarmossen

jag frågade följande:

* Vad är den allmänna uppfattningen om perserns hälsa här på kliniken.

svar: vi försöker att inte blanda oss i specifika raser och hälsoproblem utan ser individen där och nu. med andra ord är det en katt med rinniga ögon som råkar vara perser gör vi ingen skillnad på om det är av en annan ras eller just perser utan behandlar det djuret utan att lägga in personliga värderingar.

* enligt nya djurskyddslagen skall veterinärer kunna rapportera extremavel, vad ser ni som extremavel?

Svar: Extremavel är att avla på en uppenbart sjuk individ, tex HD drabbad individ eller HCM positiv, inte ett visst utseende, utan sjukdomar som kan gå i arv. Vi klassar inte perserns utseende som extremavel.

* Hur påverkas persern av sin skallkonstruktion?

Svar: Perserns skallkonstruktion ser absolut annorlunda ut än andra katters om man tittar på röntgen bilder, däremot påverkar detta inte katten på något negativt sätt vad vi märkt förutom att andningen kan bli svårare, men det är något som blivit bättre med åren.

* Hur vanligt är det med nosplastik på Perser?

Svar: Jag skulle säga att det är ytterst ovanligt, vi har aldrig inne sådana patienter, däremot på hundsidan en hel del. Det var annorlunda för 10 år sedan, då var det vanligt att perser katter kom in med helt platta nosar och stängda närborrar, men sedan märkte man att det började avlas sundare och katterna har fått en synlig nosrygg, efter detta har vi inte haft några sådana patienter. Jag tycker att det minskat med rinniga ögon också de senaste åren. Tror rasen är på rätt väg och anser att de individer som kommer in här är övervägande glada, trevliga, sunda katter. sedan finns det de som har problem men de kan ofta härröras till en mindre seriös uppfödare som inte tar hänsyn till hälsan.

sedan nämnde hon också att alla kliniker och veterinärer har sina upplevelser men att hon anser att de är där för att behandla individen och inte döma rasen.

Också tipsade hon om en bok "kattens sjukdommar" som de använder när sjuksköterskor utbildas. där står det tydligen om avelsrelaterade problem och hur de påverkar katten osv. kanske bra läsning, jag ska iaf införskaffa boken.

A_KickEm
0

Mallabralla - jag tycker du ska lyfta fram detta - kanske lägga det i egen tråd!

heliotropes
0

Skönt att höra att de har märkt av en förbättring av nosproblemenGlad En sund inställning hade hon medGlad

Är det boken av Anne-Marie Nilsson,så är den ett bra köp,har den själv.

heliotropes
0

#27 Det tycker jag Flört

[Iwanhoe]
0

#26 Mallabralla: mycket bra att du tog upp dessa frågor med veterinären på Bagarmossen. Eftersom det är ett av Sveriges största djursjukhus har de ju en stor erfarenhet att luta sig mot vad gäller olika raser. Jag håller med A-KickEm om att det här är så viktigt att det förtjänar en egen tråd. Kalla den "Veterinärer om perser" eller något i den stilen!

mallabralla
0

ja det är den boken!

#27, 29, 30

då gör jag det ;)

jenay
0

puttar.

Skrattandeha en bra dag. kram

mallabralla
3

jenay, jag tror att det är bättre att denna diskussion får ligga nere då den ofta blir väldigt hetsk och många tröttnat på att diskutera ämnet, om diskussionen ebbat ut av sig själv betyder det antagligen att man inte kunnat komma fram till något eller att man är nöjd med de svar man fått.

:)

jenay
0

ok

Erna
1

# 13

Om du syftar mitt inlägg i en annan tråd om "gamla linjer" på silver, så vill jag göra ett förtydligande och ge lite bakgrundshistoria till silveraveln.

Med gamla linjer på silver menar jag svenska renavlade linjer utan inkorsningar av andra färger. Ursprunget kom från engelska importer, som renavlats under många årtionen, bl a för att bibehålla färgen och ögonfärgen.

Senare importerades flera katter från USA som tillförde en hel del nya gener och bra egenskaper. Vid sidan om, så gjorde ett par uppfödare även korsningar på solida för att förbättra silveraveln. Jag var den i Europa som började med denna metod. Syftet var bl a att förbättra temperamentet, fertiliteten, storleken, bättre benstomme, typ på kropp och huvud, mm, allt för att bredda genbasen.

Idag finns det bara ett par uppfödare som fortfarande sysslar med de gamla silver-linjerna och inte vill använda solidkorsningar.

När jag började med chinchilla 1975, så fanns det 2 avelshanar i Sverige (far och son) som producerade 95 % av alla silver. Varianten var i fara att helt försvinna pga inavel. Den som räddade varianten var bla Irene Brolin (Chant Dar Ome´s) som gjorde flera nya importer. Jag själv gjorde 2 importer från England med nya blodslinjer.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
1

nej jag svarade på en fråga från cala02

"Undrar om de som är av den äldre stammen har större problem, ska man vara mer observant på något särskilt om stammen är från ca 25 år sedan?"

jag utgick generellt från persern och inte från chinchilla aveln.

att ju alla perserkatter härstammar från den "gamla typen"

jenay
0

hur 'r det eg vill dom flesta köpare ha klassisk klånsnäst per el den moderna varinten?? jag tycker den moderna variten kortnäst är snyggast.

Solitaire
0

#37 Föreslår att vi låter den diskussionen ligga still ett tag. Vi är flera som fortfarande känner oss lätt utmattade efter den hetsiga debatten som rasade här och på ett annat forum för ett tag sedan…

jenay
1

ok jag förstå folk har ju konstig komentare  kring rasen men dom använder ju både per britt till utparnigar.