Kattens päls
Kattens päls är uppbyggd på samma sätt oavsett pälstyp - korthårig som långhårig. Den består av tre olika sorters hår, som kan variera i mängd och längd.
Täckhår är långa, tjocka, raka och tillspetsade
Borsthår eller mellanhår är tunnare, sprödare och tillspetsade
Underull är jämna, tunna och vågiga
Täckhåren och mellanhåren bildar tillsammans kattens överpäls, och denna utgör ett mekaniskt skydd mot yttre påfrestningar samt har en sorts känselfunktion. Underullen är till för att katten ska hålla värmen, och förlora så lite värme som möjligt. Denna beskrivning av pälsen passar bäst in på en korthårskatt.
Kort- och långhåriga
Kort päls är dominant över långhårig päls. Detta medför att om en katt har ett anlag som kodar för kort hår och ett som kodar för långt, så blir katten korthårig (ev. halvlånghårig). Två korthårskatter kan därför få korthårig och långhårig avkomma, medan två långhåriga katter endast kan få långhårig avkomma.
Beroende på hur stor andel av de olika hårtyperna som förekommer kan man få en mjukare eller strävare päls.
**Täckhår
**De grova hårstråna som täcker den normala pälsens yta och skyddar undrpälsen från bland annat väta.
_eller
_Stickelhår
Tjocka grova hårstrån som skyddar det mjuka underhåret. Hos vissa katter bildar stickelhåren ett vattentätt skikt.
Underull
Den mjuka, fina pälsen som ligger närmast kroppen. Underullen har en värmande påverkan.
Källa: SVERAK och Spinn, Svenska katters sida
/Lotta
Fundering: En del kallar vita, hårda och döda strån för stickelhår när man söker på detta på nätet. Men i så fall menar man väl inte det samma som täckhåren?
Ämnet kom upp i tråden "perser" och trimning av denna. Vad jag vet så får man nedslag av vissa domare om man har plockat täckhåren/stickelhåren på perser och att detta var betydligt vanligare förr.
/Lotta
Uppfödaren till mina två kattungar kom på besök idag. Hon säger att båda katterna har massor med stickelhår och att stickelhåren är mycket längre och hårdare än täckhåren. F.ö. så har den blå katten inte alls mycket täckhår utan mest bara underull. Min padda som är blåcremé har också mycket stickel-hår som verkligen syns. Förut visste jag inte hur man såg vad som var vad men nu vet jag. Alltså ska man plocka bort ALLA stickelhår, eller vad?