Perser
Jag skulle vilja ha lite trim tips när det gäller perser
Michigan
Inför utställning?
Vilken färg är din katt?
Inför utställning
n 03 24
Du ska plocka bort tofsarna från öronen.
Är inte så bra på vitfläck men jag tror att du ska plocka rent så att det inte är några svarta strån i det vita.
Sen brukar man plocka bort lite stickelhår också.

oohhhh det är ju samma färg som min Polka-Dot som jag har som visningsbild :-)
Jag badar honom F1R2 Show coat shampo Superbra för den pälsen, och han har MYCKET.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Precis som Ida skriver är det viktigt att du tar bort tofsarna på öronen, finns inget så tråkigt som då man ser bilder på perser som ser ut som Norska skogkatter pga tofsarna.
Du måste också plocka bort ALLA stickelhår, det är ju döda strån som tar näring från resten av pälsen och dom måste bort.
Jag klipper ju oxå mina kissar runt ögonen så dom får ett öppet uttryck.
Lycka till med utställningen
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Men tolka inte tofsarna fel
så du tar bort fel tofsar..flera har gjort det felet. Dom långa tofsarna i öronen ska vara kvar.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tack så jätte mycket, Jag har ställt några gånger, Och aldrig fått något nedslag, Men det skadar inte att få mera kött på benen.En del trimar ju runt ögon också.
#5 Plockar man verkligen alla stickelhår idag??? har hört att man inte ska göra det längre 
/Lotta
jag tror att man kan göra lite som man vill med det
eller vad man nu menar med stickelhår
finns ju ull, täckhår o stickelhår
en del norska utställare verkar ju ta bort allt utom ullen (jag kan ha fel
)
o jäklar vad snygga de katterna är…titta bara på Åsgreinas helt underbara katter
men så finns det ju en hel del uställare/uppfödare som säger att de ska ha en kappa/mantel av längre hår
undrar om de är täckhåren då eller även stickelhår
är det nån som har rätt benämningen på det

ALLA hårstrån som "känns hårda" är döda strån som ska plockas bort enl den information jag fått från andra uppfödare och domare.
Det är ju död päls som tar näring och kommer man upp på bordet med t,ex en vitfläck som har vita strån över det färgade så får man bakslag direkt.
Jag plockar alltid bort dom stråna och pälsen får en annan kvalité.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Titta på denne killen #Englagirl

nu har jag redan plockat bort de allra längsta håren..stickelhåren på honom…men hade du plockat bort de andra utstickande oxå??
sen …menar du vita strån I det färgade eller som hänger över det färgade??

tittar du uppe på ryggen på henne så hänger det ju vita hårstrån över den röda fläcken..o ingen hade synpunkter på det,
men jag kanske missuppfattade dig
det är en hel djungel igen detta med långa hår
VAD menar folk egentligen med stickelhår
menar de bara de väldigt sträva som sitter lite här o där eller de som jag tror är täckhår..o som vissa anser ska växa över ullen som en kappa…
den här tråden behöver diskuteras mer tror jag
Jag som inte ens äger en vitfläck :) så egentligen vet jag inte men jag har hört att dom inte är lika hårda längre om det är lite vitt som faller över det färgade men definitivt inga vita hår i de färgade fläckarna.
Däremot stickelhår (de hårda döda hårstråna) dom plockar jag även på min svarta perser.. de lossnar ganska lätt och det liksom känns att det skall bort.