p.p. till hanar
Jag skulle vilja veta mer om detta att ge hanar p.piller / p.spruta..
biverkningar osv..
påverkar detta fertliteten?
Själv vill jag inte detta, men jag hör andra prata om det så lite mer kunskap om detta vore inte fel.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

P-Piller till hankatter påverkar hankattens bröst och kan ge bröstcancer.Hankatten blir inte infertil utan kan para som vanligt.Jag ger helst inte piller till mina hanar.Är lite för rädd om de för det.
Stolt ägare till tre La permer
Ja detta är lite vad jag har hört också

Jag har en hane som har pissat ner överallt och jag gav honom en p-spruta för ca 3v sen.
Nu pissar han inte nå mera!!!!
Skönt!
Men jag vet inte om han kan para för jag p-sprutade honom då jag inte hade nå planer på att para på honom just nu.
Jag är glad att den funkade på pisseriet som slutade!
Annars hade jag varit tvungen att kastrera honom.
Kram Chatrine
Ja det är ju det också man får nog välja dåligt med ännu mer dåligt.. Men hur är det med matlusten, ökar den ???

Matlusten?? Nej inget som jag har märkt!
Kram Chatrine

Jag har en hane som är mycket orolig o stressad pga kärlekshunger. Han skvätter inte, men tar sig inte tid att äta ordenligt o är lite tunn nu. Han skriker också nattetid. Det blir ingen parning förrän till hösten. Har två honor med kattungar nu.
Har aldrig prövat p-piller eller spruta på hane förut. Känns lite som att välja mellan pest o kolera
Goda råd behövs tack.
kram
Lena W
Betty Back`s Exotics
pest o kolera..ja:)
första gången jag testade p-sprutan var för 11-12 år sen (så nu är det nog mycket bättre:):)
jag hade en hane som när han blev fertil skvätte på mig:):)
det hände bara nån/några gånger men jag pratade med vetten o vi testade sprutan. Utan problem. Jättebra, O parade gjorde han utan problem.
Sen så hade jag min älskade Cosmos. Skvätte aldrig..men ropade efter honor hela tiden..även fast han hade 3-5 st.
testade p-piller..lugnade ner sig betydligt.
Så han gick på p-piller ganska mycket under flertalet år. Parade gjorde han som vanligt. Märkte ingen påverkan där,
Åt gjorde han inte mer. Så hans problem utställningsmässigt var att han alltid var för tunn.
Sen efter några år så märkte jag att han hade "mjölkiga tuttar". Då slutade jag direkt o det gick tillbaka.
Så skulle jag hamna i en situation igen så skulle jag definitivt gå på p-piller. Enligt min vet så är ju p-piller o p-spruta samma sak.
Så har man en katt som man med enkelhet kan stoppa i en tablett i veckan så ser jag ingen anledning att dra iväg till vetten o ge spruta. Men krånglar de så blir det ju en annan femma
jag tror att jag fick ta en spruta…en till efter 2 veckor för att komma upp i rätt dos..o sen en var 5:e vecka eller liknande. (jag kan komma ihåg fel:):)
men som sagt var så är nog stor skillnad idag
jag hade definitivt testat på din hane Lena

#7 Min hane har bara fått en spruta och han ska inte ha nå mera förrens efter typ ett år säger min vet!
Kram Chatrine
#8 himla bra
det har ju gått framåt med stormsteg:)
då blir väl biverkningarna färre oxå:)
Instämmer med flera av inläggen ovan, MEN, p-spruta och piller är inte riktigt samma sak.
Ger man p-spruta, så är dosen väldigt hög i början och planar ut vareftersom. Man kan behöva ge en igen redan om 5-6 månader.
P-piller, ett i veckan, ger en mer jämn hormonkurva. Risken finns ju att han spottar ut den eller att man glömmer någon vecka.
Fördelen är att man när som helst kan avbryta om biverknignar uppstår.
Alla p-medel för honor kan ge juvercancer, så det är en risk att räkna med.
Jag har tyvärr haft flera honor som fått det, men aldrig någon hane. Nu ger jag iofs bara p-p till hanar under kortare perioder, tex under våren, när de är som aktivast.
Jag skulle aldrig ge p-spruta, då det är svårt att kontrollera biverkningarna.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
hm… intressant

P-spruta "kan" även inverka på fertiliteten.
Jag känner till flera katter som fått sämre kvalite på sin sperma efter att ha sprutats, så detta är något att ta med i bedömningen om vad man ska ge/göra.
MVH Elis
#12 Okej bra att du tog upp det för det var precis det jag själv undrade
Sedan är det någon som har sett en förändring när det gäller maten?? Alltså får dom mer matlust? Så som honor kan få?

Jag har använt p-spruta med bra resultat. Maten ja, nej dom har inte fått mer matlust för det tycker jag.
Sämre fertilitet kan jag inte heller påstå att jag märkte. 2 månader efter sprutan så parade min hane en hona här hemma och resultatet blev 6 levande ungar.
Ann-Louise.
Jag ringde min vet idag för att höra lite om p-spruta till hane. Där vägra de att ge det till katt för det fanns ingen registrerad på katt, fanns endast till hund. Hur gör man då? Har ni som gett till katt gett den som är till hund???
All info mottages tacksamt!
Är det nån som testat homeoexil???
Ingen som vet nåt om homeoexil?? Och om min fråga jag ställde innan??
vet inte vad min vet jag för något
men av hans kommentar en gång så trodde jag att det var samma "verksamma ämne" som i dåvarande gestapuran. O det är ju för katt.
Men som sagt, jag vet inte
För många år sedan fanns ett p-medel att injiceras på katt. Det gav biverkningar och drogs in och jag känner inte till om det finns något nytt märke till katt nu. Troligen inte eftersom din vet inte ville ge det.
Pga osäkerheten när det gäller p-sprutor, så tycker jag att det är bäst att avstå om kan ge p-piller.
Som min veterinär en gång sa: "låt andra hålla på och experimentera, utsätt inte dina katter för det i onödan, innan man vet mera".
En klok man! Då gällde det vaccin mot leukos. Nu vet man att det inte fungerar.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Plockar upp en gammal tråd och undrar om någon vet om man ska ge sin hane en tablett i vecka eller som till honor tre dagar i följd när man börjar med PP? Min veterinär hade ingen erfarenhet av detta. Han har pinkat floder i några dagar i min hörnor men igår så när jag kom hem så förstod OCH luktade jag varför 
suprelorin är bättre för hanar än hormoner som är ämnad för honor!

#22 Suprelorin är inte godkänt för katt så det skulle jag inte våga ge till mina katter.
Det är allmänt avänd för katter i Europe.

Det finns mycket man gör i andra länder som jag inte skulle utsätta mina katter för.
Det är mycket möjligt men med tanke på vad det är för preparat så skulle jag inte ge det till mina katter.
Dels pga att en hund och katt är två helt olika saker samt riskerna för personalen som ger medicinen.
Ni som är nyfikna på preparatet kan läsa om det på Fass.

Hallå… kan ingen eller vet ingen om man ska ge sin hane en tablett i vecka i starten eller en tablett i tre dagar. Snälla någon…
#26 ja kan tyvärr inte ge dig något svar då jag inte ger mina några piller och har aldrig gjort.
Så du kanske kan få svar av någon annan.
Sedan skulle jag tro att det är väldigt induviduellt alla reagerar olika på hormonet som finns i p.piller en del blir lugna andra blir aggresiva.
Har du en hane?
jag gav min hane 3 st 3 dagar i rad
funkade bra…fast det var inte för att han pinka utan för att han ropade efter honor
testa 3 dagar….det skulle jag gjort

#28 Tack, jag har redan gett honom två tabletter och han är lugnare nu. Ingen aggresivitet fortfarande kelna Dagotto
/Laila
putta lite intrsant tråd. någon som vet när man kan ge ppiller till hane hur gammal måst han vaRA??
ha en bra dag. kram
Jag har givit en tablett i veckan till hane under kortare perioder, oftast på våren, när de är jobbigast. De lugnar ner sig och strilar inte och ropar inte, iaf inte mina. Men jag skulle varna för att ge p-piller under längre tid.
Jag har inte vågat ge flera dagar i följd till en hane, men om någon tyckte att det funkade så OK.
Man ska alltid vara försiktig med hormoner, för man vet redan att de ger ökad frekvens av cancer. Så för min del är det en nödlösning.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Man får väl välja en manlig veterinär eller en kvinnlig som inte är eller försöker att bli gravid när man sätter in Suprelorin-chippet…
Och hur vanligt är självinjektion?
Glad Påsk på er!
Sorry, såg inte att det var en urgammal tråd jag svarade på