Röd Shell Cameo
Oj, vilken hjärtekrossare! Det måste kännas som en lång väntan för den blivande ägaren.
Vilken goding 
söööötis! och så ovanlig färg! läckert
Sajtvärd på Perser iFokus
OJ, så söt han är
jättefin tycker jag!
Han ser jätte fin ut!
Söt kisse.
Skulle vilja se den där färgen live, men med den frekvensen på registreringar lär man inte få se nån på show inom överskådlig framtid :-/
oj det va intemånga regg på den färgen varför är det så då??? han är söt men han är ju mest vitt???
ha en bra dag. kram
#nr 11 en vild gissning är att det beror på att chinchilla aveln är väldigt liten så blir det aautomatiskt att ovanligare färger märks ännu mer då.
Kan väl liknas vid att det inte är så inne med cameo, helt enkelt. Och ja nästan hela hårstrået är vitt det är ju bara längst ut som hårstråt är färgat. I detta fall med rött som inte syns lika tydligt som svart.
Jag är sannerligen inte rätt person att prata silver. Jag går mest på vad jag känne hur det ligger tillr ;) Erna får väl gå in och ta det mer vetenskapligt…
Men det finns blå chinchilla så då lär det finnas creme chinchilla också och då blir ju kontrassten oerhört svår att se….
Grattis till en ovanlig krabat, som verkar urcharmig och personlig!
Det stämmer att färgen shell cameo, 12, är ytterst ovanlig.
Jag har fått en sådan under alla mina år + några 11or.
Silveranlaget spär ut den röda färgen så det är jättesvårt att avgöra om det är creme eller rött.
Orsaken till att det är så ovanligt med 12or beror på att man måste införa chinchilla anlaget och de är grönögda. Resultatet blir ofta att ögonfärgen blir en mix, gulgrön, istället för koppar som krävs i FIFEs standard.
I WCF är det även tillåtet med grönögda cameo som har certrätt, förutom de kopparögda.
På 80-talet försökte jag att få fram en stam med cameo grundat på chinchilla, liksom Kate Stierncreutz i Finland. Vi var båda eniga om att det inte var rätt väg att gå, bl a pga chinchillornas relativt dåliga typ på den tiden.
Av någon outgrundlig anledning får ofta chinchillor den sämre typen i en kull med både chinchillor och shaded silver. Jag vet inte säkert om det kan vara kopplat till Wb-anlaget, men det verkar så. Det finns ingen officiell forskning på det.
Så att få fram en vältypad chinchilla, oberoende av färg på tippingen, är en riktig utmaning.
I Finland fanns det på 80-talet några riktigt snygga infödda shaded cameo och en import från Tyskland. I Sverige fanns också en tysk import shaded cameo hane. Nästan alla strök med i FIP, då flertalet tros ha smittats på en och samma utställning av tyskarna.
Så den rätta vägen är att gå via kopparögd shaded cameo. Då har man i bästa fall 25 % chans att få en shell cameo. Så vitt jag vet, så finns det ingen i Sverige som uteslutande ägnar sig åt cameo, så chansen är nog försvinnande liten att få fram shell cameo med kopparfärgade ögon.
I andra länder kallas de ofta för chinchilla cameo, red/creme chinchilla. Benämningen shell finns bara i Europa.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
jo jaj känner till en som börjat med cameo enligt va khjag förstå är det svårt.
ha en bra dag. kram
Jätte söt
och grattis till den ovanliga och fina färgen.

Supersöt! /Laila
stämmer det att man kan få agoti på shaded
silver ???
ha en bra dag. kram
En shaded katt är en mönstrad katt, alltså agouti?
Men vilken buse,han var sen med sitt springande då han har varit lite välgödd,men det tar han igen nu med råge…
Kollade just in hur många PER ds12 som har reggats i SVERAK,ingen på de 5 åren man kunde se