B-hona x A-hane
Jag undrar om det är vanligt att man medvetet parar b-blodshonor med a-blodshanar? har själv sett på utställningar att man säljer "strumpor" att trä på mammakatt så att ungarna inte kan tutta .
Jordbruksverket anser att planera en sådan kull är emot djurskyddslagen, och ett lagförslag är på gång.
Jag vet faktiskt inte själv vad jag står i denna fråga, men det vore kul att höra hur ni andra ser på det.
vad tycker ni?
Visst är det bra med lagar,men jag tycker att det i många fall kan vara att gå till överdrifter. Uppfödare måste få gå på eget sunt förnuft som i många beslut.
Hur vanligt är det vet jag inte då jag själv eller mina närmaste uppfödarbekanta inte har haft några blodgruppsrelaterade problem i sin uppfödning.
Håller med dig där Eva att uppfödare måste få gå på sunt förnuft.
Jag fick ett mail idag angående detta, en enkät att fylla i men tyvär kunde inte jag vara till någon stor hjälp då varken jag eller någon perseruppfödare jag känner har haft blodgrupprelaterade problem. Men dock tycker jag det är intressant.

Det finns ju uppenbarligen PER/EXO med blodgrupp B.Tyvärr är det ju inte så många som blodgrupperar innan avel i de raserna.
Stolt ägare till tre La permer
#3 finns väl mer eller mindre på alla raser .

#3 Ja just det.Därför förstår jag inte hur man törs para utan att testa innan parning.
Oj så kan det gå när jag ska kopiera in nått
Hopas nån värd kan antingen rätta till eller ta bort mitt ovanstående inlägg 
Nu tror ja det funkar
Statistik blodgrupper
Min ras har rätt stor andel b-blod.
Problemet som jag ser det är att om man ej får para b-hona med a-hane kommer det innebära att de b-hanar som finns kommer "sparas" för att paras med b-honor. Matadorrisk finnes även. I förlängningen betyder det att vi får två olika avelsbaser: A och B. B-basen kommer få nytt tillskott emellanåt när a-katter som bär på b får ungar, men a-basen kommer troligen inte få tillskott från b-katter. Givetvis blir det svårare sänka inavelsgraderna, mot idag.
Det är inte ett lagförslag att det ska vara förbjudet att para b-honor med A-hanar. Det är SJVs bedömning idag att det inte är förenligt med vår djurskyddslagsstiftning vilket innebär att det de facto är förbjudet. Däremot har SJV stämt möte med SVERAK för att utreda om det går att utfärda generella dispenser (vilket SJV har mandat att göra) till specifika raser.
Olika rasklubbar håller på att samla in information för att få SJV att backa. Eva Axner håller på att genomföra en enkätundersökning bland svenska uppfödare och hon kommer skriva ett officiellt yttrande. Nordiska rexringen har beställt ett officiellt yttrande från världsledande experten Dr. Urs Giger. Förhoppningen är att vi kommer få in tiilräckligt med information för att SJV ska se att delningskullar i dagens svenska kattuppfödarmiljö inte påverkar kattungarnas eller mammans hälsa negativt.
Enligt min uppfattning är detta problem inget problem inom vår grönögda avelsgrupp. Jag känner till en enda hona för många år sedan som var B. De uppfödarna har lagt ner av andra orsaker för länge sedan.
Jag själv har aldrig under mina 35 år råkat ut för en enda B-hona.
Hur vanligt kan det vara inom avlen med PER och EXO?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Det beror på vilka undersökningar man läser, men FABs sammanslagning anger att frekvensen b-blod ligger mellan 10 och 20% hos perser.
Jag kommer även ihåg en föreläsning med en fransk veterinär som angav att hon i Frankrike får in ganska många perserkattungar för obduktion. Ungar som visar sig ha dött av neonatal isoerytrolys. Där handlade enligt henne om okunskap. Att uppfödarna inte har kunskapen och därför varken blodgrupperar eller kan känna igen symptom på NI när de dyker upp (inte för att man kan göra så mycket då).
#15 Hur ligger procenten på Exotic då? där har man ju bland annat parat in Britter! Här tycker jag det är viktigt att man delar på Perser och Exotic, det är trots allt två raser….
Här kommer ytterligare en länk i ämnet sammanställd av Eva Axner,leg.veterinär. Blodgrupper…
Har haft en B-hona perser som jag inte hade blodgrupperat innan och det jag upplevde med hennes kull vill jag aldrig mer uppleva. fruktansvärt när till synes helt friska kattungar bara dör utan att kunna göra nåt, fattade för sent för att rädda bebisarna att det var fel blodgrupp, en unge överlevde av 5, efter detta blodgrupperar jag alla mina katter.
Jag fick ett vidarebefordrat mail idag, med statistik från Genlabb Niini/Genoscooper. Så här ser andelen B-katter ut, baserat på dessa labbs testmaterial:
Brittiskt korthår 41%
Cornix rex 32%,
Abessinier 22%
Turkisk van 22%
Devon rex 20%
Helig Birma 10%
Ragdoll 9%
Perser 6.2% (totalt 178 testade)
Exotic 2.3% (totalt 40 testade)
Enligt denna statistik hör alltså perser och exo till de raser som har lägst andel B-katter. Därmed inte sagt att det skulle vara onödigt att blodgruppera kategori I-katter: det finns trots allt en mindre grupp individer som är B, och det är självklart bra att veta vilken blodgrupp katten har. Men något stort problem inom kategori I ser detta inte ut att vara.
Det beror på vad man menar med "stort problem". Om det innebär att ni inte blodgrupperar och därför får blodgruppskrockar pga. att ni inte känner till era katters blodgrupper har ni ju rent praktiskt större problem med neonatal isoerytrolys än vi uppfödare som pga. hög frekvens b-blod rutinmäddigt blodgrupperar alla våra avelskatter och på så vis undviker neonatal isoerytrolys.
Ett förbud mot nämnda parningar slår dock såklart inte särskilt hårt mot raser med låg frekvens b-blod. Det innebär väl rent praktiskt bara att ni (antagligen) blir tvungna att blodgruppera vilket är en ganska blygsam kostnad och inte alls invasivt.
#20 Det är inte blodgrupperna i sig som är ett problem, utan den neonatala isoerytrolysen. Och den kan knappast sägas vara ett stort problem i raser med 6.3% (perser) eller 2.3% (exo) B-blod.
Som sagt, antagligen ett större problem hos en ras där man öht inte blodgrupperar och därför inte kan undvika blodgruppskrockar än i raser där man pga. hög frekvens b-blod rutinmässigt blodgrupperar och vidtar lämpliga åtgärder.
Allting är relativt.
Statistiken från Genlabb Niini med bara 167 perser testade mellan 1996 och 2011 (15 år!) är kanske inte representativ idag när väl de flesta skickar tops till UC Davis. Genoscoper skriver ju också att många b-bärare kanske inte visas i deras statistik, då den omfattar få DNA-tester.
Det vore olyckligt att vara tvungen att para b-honor med b-hanar. Då blir det ju bara ännu fler b-blodare om det nu går att hitta sådana hanar.
#22 Om neonatal isoerytrolys hade varit vanligt förekommande inom perser/exo så hade uppfödarna säkerligen varit medvetna om det, och därför sett till att blodgruppera sina katter. Att många (hittills) avstått från att blodgruppera beror på att man inte själv varit med om, eller hört talas om, kattungar som dött till följd av oförenliga blodgrupper. Visst förekommer det, vilket framgår av Guardians inlägg #18, men det upplevs likväl inte som ett utbrett = stort problem.
För övrigt vet jag inte varifrån du får att det inte skulle blodgrupperas överhuvudtaget inom perser/exo? Jag vet många uppfödare som gör det. Det är som sagt enkelt att göra, och jag tycker absolut att det är en bra idé att göra det.
#23 Håller med om att materialet är begränsat, men det ger ändå en fingervisning om att det inte är särskilt vanligt med B-blod inom perser/exo. Ska se om det går att få fram några andra siffror.
Jag säger inte att det är vanligt. Jag försöker belysa att problemet är relativt. Inom raser där vi rutinmässigt blodgrupperar förekommer i princip inte neonatal isoerytrolys. Inom raser med låg frekvens b-blod där uppfödare som regel inte blodgupperar är neonatal isoerytrolys självklart inte vanligt MEN det kan vara vanligare än inom raser med hög frekvens b-blod just för att uppfödarna inte blodgrupperar och därmed inte kan undvika neonatal isoerytolys.
Angående min uppfattning om att kat. I-uppfödare inte blodgrupperar baseras på vad jag snappat upp under min tid som uppfödare (10 år). Generellt sett möter jag väldigt stort motstånd från uppfödare inom raser med lägre frekvens b-blod när jag yppar min åsikt att alla uppfödare bör blodgruppera (vilket också FIFé rekommenderar alla uppfödare att göra).
jag blodgrupperar och vet flera andra per/exo uppfödare som gör det, tror dessutom det görs mer och mer ju mer man vet om problemet.
Sajtvärd på Perser iFokus
Jag har tagit reda på mina honor blodgrupp före parning. Båda mina exoter visade sig ha blodgrupp B. Nu lever ju inte Lina längre och Gabbe är kastrat.
De andra visade sig ha blodgrupp A.
#24 Som sagt, om man inte upplever att det finns ett verkligt sjukdomsproblem så är det inte speciellt konstigt att man kanske väljer att lägga sina pengar på andra tester än just blodgrupp. Personligen tycker jag att blodgruppering är bra att göra, inom alla raser, inte bara med tanke på neonatal isoerytrolys utan också för den händelse ens katt behöver få en blodtransfusion någon gång.
För att sedan återgå till det som tråden egentligen handlar om, dvs Jordbruksverkets bedömning att det strider mot djurskyddslagen att para en B-hona med en A-hane, så är det viktigt att rasklubbarna och SVERAK agerar snabbt och kraftfullt, vilket också är på gång. Det vore väldigt olyckligt om man skulle införa en bestämmelse att B-djur bara får paras med andra B.
Varför skrev jag "mina honors" ??? Det gäller även hanar
Gabbe t ex är ju hane!!!
#30 Jaa, kanske det…för han är mycket gullig, men hane 
Den som vill läsa Jordbruksverkets yttrande kan se det via länk på Birmasällskapets hemsida. JBV skriver bland annat "Blodgruppen A är den vanligaste typen men inom vissa raser såsom brittisk korthår, devon rex, perser och turkisk angora kan andelen katter med blodgrupp B ligga mellan 10-60% enligt studier gjorda i USA."
JBV anser att det är olagligt att para B-hona med A-hane. Logiskt sett borde det innebära att det också är olagligt att inte blodgruppera de raser de nämner.
JBV har sagt vad de tycker, men någon måste väl bli anmäld och dömd i domstol för brott mot djurskyddslagen innan man vet säkert vad som gäller.
En uppfödare har redan fått föreläggande om att denna typ av parningar inte får göras. Det var denna uppfödares ansökan om tillstånd för uppfödning (där bla. blodgruppskrockar kom på tal) som föranledde Jordbruksverkets utredning. Eftersom regeringen har gett Jordbruksverket rätt att utfärda föreskrifter osv. är deras yttrande juridiskt bindande.
Visst kan man utmana det i domstolen om man vill, men brott mot Djurskyddslagen (vilket man ultimat kan fällas för) kan ge fängelsestraff så vem skulle våga?
Har inte hunnit läsa Jordbruksverkets yttrande ännu. En spontan reflektion bara, baserad på det du skriver: man undrar ju litet över logiken hos JBV? Här lyfter man alltså ut en specifik sak, dvs blodgrupp, och säger att det är olagligt att para på ett sätt som medför risk för att ungarna får isoerytrolys. Borde det inte i så fall vara olagligt att avla fram kattungar som riskerar att drabbas av andra genetiska sjukdomar som det går att testa för, exempelvis PKD? Varför lyfta fram just blodgrupper?? Är detta månne ett tecken på att JBV tänker skärpa till instruktionerna rent allmänt vad gäller avel som kan vara skadlig för djur?
#34 i mitt inlägg #9 kan du läsa vad JVB skrivit.
Det är det redan. Det står uttryckligen i den djurskyddslagstiftning vi har att vi inte får avla på djur som vi vet eller misstänker bär på anlag för ärftliga sjukdomar. Detta är ingenting nytt men både Länsstyrelserna och Jordbruksverket har börjat strama upp praxis. Tex. så har ju ett gäng shar pei-uppfödare fått instruktioner (från Lst) att ändra riktningen på sin avel till mindre extrema hundar. Just pga. hälsoproblem och de lutar sig på rådande djurskyddslagstiftning.
I tyskland kom ju den här lagstiftningen för ett par år sedan, med riktlinjer på sund avel. samma diskussioner som vi nu har var aktuella där då. jag diskuterade detta med en uppfödar vän från tyskland som föder upp perser och exo för att se hur denna lag påverkat vår ras. det hon säger är att det blivit mycket "hårdare" med att nosen ska vara breeeeeeeed. domarna är jätte petiga. MEN själva nosplaceringen har inte påverkats utan just detta med snäva näsborrar osv. det accepteras inte längre
#37 gäller det bara tyska domare då? eftersom vi har så många olika nationaliteteter på våra domare så borde det ju vara lika här hemma!
jag tror det sussie, hon har ställt i olika förbund och en av hennes avkommor som hon ställde förra året fick inget cert på grund av att de ansåg han vara "övertypad" . dommaren tog inte i beaktande huruvida katten hade problem med det hela utan det var på grund av lagen då.
men jag tror att man kanske tar seden dit man kommer som domare, vet inte om någon annan kan svara på detta, men jag kan nog tro att de är noga att följa lagen när de är i tyskland.
sedan tycker jag det är en personfråga och allt sätts i relativitet till varandra, finns det verkligen någon riktlinje för domarna med gradering osv. jag tror mer på att titta på kattens "funktionsduglighet", alltså får domaren upp en katt med uppenbara andningssvårigheter på bordet skall denna diskvalificeras. men handlar det bara om ett ögonmått där personen i fråga tycker katten har för liten nos, hm då är jag lite tveeggad, katten kan ju ha bra andningsvägar för det! MEN jag tycker absolut att domaren ska göra nedslag på detta i sin bedömning och inte premiera det, iom att rasstandarden säger bred nos med öppna näsborrar så skall ju katten i fråga ha det för att vara korrekt. med det sagt betyder det ju inte att katten skall diskas, utan den kan ju ha tillräckligt poäng i övrigt för att få cert, men förutsatt då att katten inte andas svårt.
tror det kommer bli svårt att hålla en gemensam linje om alla domarna ska gå på personligt tycke och smak och bortse från rasstandarden (vilket ju vissa tycker de ska göra) då har vi ju tillslut ingen perser ras kvar längre. det finns ju en rasstandard av en anledning och det är ju för att definiera hur katten ska se ut.
men som sagt, den tyska uppfödaren sa att det var samma frågor som ställdes där när det här kom och samma diskussioner och hyp om nosen osv, uppfödarna har fortsatt avla på den "moderna" typen men iom att domarna börjat förespråka bredare nosar så kommer det mer och mer, men det är som allt annat också, hysterin lägger sig med tiden och i detta fall var det ju bara positivt det som kom ut ur detta…dvs man följer rasstandarden mer grundligt vad gäller nosen.
#36 Jag känner till vad som står i djurskyddslagen, inklusive det nya förslaget som har diskuterats en hel del i en annan tråd här på forumet. Min poäng är att det tidigare inte har specificerats vilka sjukdomar och defekter som avses, utan uttryckts i allmänna termer, men nu har JBV gått ut och uppmärksammat just blodgrupper. Man undrar ju då vad nästa steg är, dvs om man kommer att försöka gå in och detaljstyra hur uppfödare avlar när det gäller andra saker.
#34 Anledningen till att yttrandet omfattar just blodgrupper är ju för att det är svar på en specifik fråga från Länsstyrelsen i Uppsala, som blivit varse att problemet existerar, eftersom en uppfödare nämnt detta vid ett besök av LS.
Förbudet mot avel på PKD råder nog inget tvivel om sedan föreskrifterna skrevs om 2008.
Jag förstod inte att yttrandet fanns i #9, tänk vad jag letade för att hitta det.
#35 Tack för PDF-filen; nu har jag läst. Märkligt att JBV inte i yttrandet berör de konsekvenser detta kan få, i form av snävare avelsbas och ökad inavel.
Nordiska rexringen har kontaktat Dufva angående just detta och svaret var i stil med "det är inte relevant då raser i sig inte har ett egenvärde". Nu verkar det som att det uttalande mer var hennes personliga åsikt snarare än något Jordbruksverket anser då Jordbruksverket trots allt har bestämt sig för att föra en dialog med SVERAK.
#41 #42 Ja det syntes lite dåligt när man la in filer 
Det vore förödande om konsekvenserna blir snävare avelsbas för dom raser som redan har en liten avelsbas. Jag tycker att JVB drar efter halmstrån här, och inte har nån tilltro till oss uppfödare. Det är ju inte köttkor vi föder upp
Bättre dom lägger resuser på alla tusentals hemlösa katter runt om i sverige och ser till att ingen BYB får förekomma.. Jag blir lite uppretad av att dom går så hårt på oss…
Det kommer ju bara leda till att uppfödare kommer hålla tyst och inte tala om sin uppfödning…
#44 Uppfödarna håller välan tyst redan nu ?
Jag tycker det är bra att man inte får avla på katter som är sjuka eller bär på en sjukdom som deras ungar kan få.
Om man tittar på hur många persier det finns och hur många ungar som fötts så kan man inte tycka att avelsbasen på persier är för snäv.
Om man är noga med var sina kattungar hamnar och håller koll på dom efteråt som man sålt dom så kanske det inte föds så många blandraser, men ibland när jag pratar med personer som köpt katter så har dom inte pratat med uppfödaren efteråt, det är dåligt.
Jag tycker det är bra att reglerna blivit hårdare, eller att dom bedöms hårdare nu. Då kanske vi blir av med fler sjukdomar på våra fina perser.
//Rita

#45 Men blodgrupp B är ingen sjukdom.
#43 Dufva är en ung veterinär med bara några års yrkeserfarenhet. Man kan tycka att hon borde ha bollat en så här viktig fråga med andra, mer erfarna kolleger och experter. Skönt att höra att JBV trots allt är öppna för diskussion med SVERAK.
#44 Håller med dig om att JBV kunde lägga krut på andra, mera angelägna saker. Nu var det här i och för sig ett svar på en fråga, så det var ju inte JBVs egna initiativ, men ändå. Ja, visst ökar risken för att uppfödare väljer att hålla tyst, och det kommer bara i förlängningen leda till mer problem.
#45 Det här kommer inte att innebära något problem inom perserrasen, men det finns andra raser som har hög andel B+ katter och betydligt mindre avelsbas än vi har. Det är där det kan uppstå problem med inavel och för snäv avelsbas.
#45 Var i mitt inlägg skrev jag Perser???? och precis som Monica skrev B-blod är ingen sjukdom…
Om man noggrant läser JBV regler så står det att man inte får avla på 2 katter som har dominanta anlag för en sjukdom eller defekt.
Om en katt bär på ett recessivt anlag så får den bara paras med en som är fri. Detta är direkt överförbart på PKD. Det är alltså inte förbjudet att avla på PKD pos katter så länge de paras med en fri.
Bestämmelsen kan överföras på vilka andra ärftliga anlag som helst.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
PKD nerärvs dominant och alltså är det inte tillåtet att använda PKD-positiva katter i avel.
Av någon anledning står det fel i Pawpeds.
Precis. Anlagsbärare till recessiva sjukdomar får paras med icke-bärare. Bärare till dominant ärftliga sjukdomar får inte användas i avel. Det vore intressant att höra Jordbruksverkets bedömning av de rekommendationer som gäller för den dominanta HCM-varianten hos maine coon, men det är ju en annan diskussion.
Men PKD1-positiva djur får alltså inte användas i avel.
Hoppas verkligen det var ett feltänk om PKD. Trodde alla som avlar "riskraser" hade koll på vad som finns och hur det nedärvs.
# 50
Enligt labbet i California, US davis University, som har flest tester i statistiken, är det så här:
En katt som har dubbla positiva anlag (dominanta) överlever inte ens fosterstadiet.
De som testar positivt har alltså ett anlag som är pos och ett som är neg, enl US Davis.
Av den anledningen är det inte förbjudet att avla på pos katter, även om målet är att avla bort de pos.
Om man parar två katter som är pos, kan man alltså få 25 % som är negativa, vilket jag vet en som fick. Parningen var inte planerad kan jag säga, utan en tjuvparning. Ingen oseriös skugga ska falla på den uppfödaren.
Det finns även en dom i länsrätten om detta, då uppfödaren friades för att ha tagit kull på PKD-pos katt, efter expertutlåtande från JBV och Veterinärförbundet.
JBV skriver också att vissa undantag kan göras för små raser med få avelsdjur.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Nu var det ju inte PKD denna tråd handlade om.
Om PKD:
Det finns tå typer av PKD (Wikipedia)
1) Autosomal dominant
2) Autosomal recessiv
med Autosomal menas att den ena föräldern bär på ett anlag för PKD som kan nedärvas till avkomman. Eftersom alla nedärver 2 anlag så blir 50 % av avkommorna postiva och 50 % negativa.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#53 Menar du att perser och exotic är en liten ras? när det nu är så lätt att importera katter kan väl ingen säja att det är så att avelsbasen är för liten det kan inte vara försvarbart att avla på djur som man vet om att dom är sjuka på något sätt.
Alla uppfödare har väl ett ansvar att avla fram så friska och sunda katter som möjlikt och då tycker jag att man ska använda friska katter bara. För annars tar det aldrig slut med sjuka katter.
//Rita
Jag refererar bara till vad JBV har skrivit. De menade ingen särskild ras, utan bara en liten ras (hund eller katt).
Det jag skrivit är inget personligt tyckande utan bara fakta.
Givetvis är målet att föda upp så friska katter som möjligt, men eftersom uppfödning inte är en enkel sak så får man ibland kompromissa, det är som att balansera på slak lina.
Helt sjukdomsfria kattraser kommer man nog aldrig fram till.
Jag har läst någonstans att ca 40 % av alla människor är pos för PKD. Avelsförbud???
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Wikipedia skriver om olika former av PKD på människor. Den dominant nedärvda formen av PKD orsakas av mutation på generna PKD1 och PKD2. Den recessivt nedärvda formen av PKD som är sällsynt drabbar små barn som ofta föds med njursvikt eller drabbas av symptom väldigt tidigt. Det leder tidigt till döden och orsakas av mutation på genen PKHD1. Det tycks även förekomma former med oklar genetisk form.
På våra katter är det den dominanta formen PKD1 vi har att göra med och det är den vi kan testa med DNA.
Jag har inte sett någonstans att det så vitt känt förekommer flera olika former av PKD på perser/exotic men om så är fallet så bör vi ju både DNA-testa för PKD1 och ultraljuda i enlighet med det gamla hälsoprogramet. http://www.katter.nu/pkd/pkd1.htm
Autosomalt innebär att nedärvningen sker oberoende av kön till skillnad från könsbunden nedärvning. Har inget att göra med om nedärvningen sker dominant, recessivt eller polygenetiskt och inte heller om genen förekommer i enkel eller dubbel uppsättning hos individen.
Eftersom PKD1 nedärvs dominant får statistiskt sett 50% av avkomman sjukdomen om man använder en positiv katt, vilket enligt lag från 2008 är förbjudet.
UC Davies om PKD1: This implies that one copy of the gene is required to produce PKD1. Generally, 50% of PKD1 positive cats' offspring will inherit PKD1. A positive cat could potentially be homozygous for PKD1 and all offspring produced would have PKD1. It is suspected that cats that are homozygous for PKD1 are not abundant and the homozygote form could be lethal in utero or severely present at a very early age.
UC Davies om PK Deficiancy (som är en helt annan och recessivt nedärvd sjukdom): Breeders can use this test as a tool to avoid breeding carriers together which would produce 25% affected offspring.
Måste kommentera mig själv - det står inte fel i Pawpeds. Jag läste för snabbt alternativt hade huvudet under armen - texten jag syftade på handlade överhuvudtaget inte om PKD!
Var det inte längesedan detta PKD-fall var uppe i rätten? Innan DNA-testernas tid och ganska tidigt i "PKD-krisen"?
Jag har mycket svårt att se att en perseruppfödare idag skulle komma undan i rätten om denne medvetet avlade på PKD-positiva katter. Bra tester finns och nog måste väl avelsbasen vara tillräcklig för att ni ska kunna avla på PKD-negativa katter?
Det vore ju själva *** om perseruppfödare får avla på PKD-positiva katter och tex. vi rex-uppfödare inte får para b-honor med A-hanar. Skillnaden mellan de två tingen är ju enorm (och då menar jag att det förstnämnda är mycket allvarligare för djurens välmående).
#55 #60 Avelsbasen för Chinchila, Shaded Silver och Golden Perser och Exoter som håller dagens standard är inte alls stor…… Ville bara förtydliga det för er som tror att alla perser exoter färger är en å samma klump… 
Sen kan ni väl gå tillbaka till ämnet i min tråd då jag tycker det är intressantare än PKD, som sen länge är mer eller mindre utrotat i sverige på Perser och Exoter… 
Sussie
Fast det är ju en frivillig begränsning att begränsa sig efter färg eller hårlag. Visst förstår jag att chinchilla-uppfödare främst parar med andra chinchillor, men ur genetisk synvinkel finns ju alla möjligheter i världen att "para ut" inom samma ras. Jag skulle kunna begränsa mig till att bara föda upp silver-devons, men det vore korkat med tanke på den redan begränsade avelsbasen.
Jag skulle kunna begränsa mig till att bara avla på A-honor också, men det vore också dumt med tanke på att det skulle innebära en kraftig inskränkning på avelsmaterialet.
För att återgåt till ämnet pratade jag med en äldre veterinär igår och hon berättade att hon genom åren försett både kattungar och föl som förlorat sina mammor under förlossningen med blod från mamman för att förse dem med iaf en del av de viktiga antikropparna. Hon har alltså dragit blod från mamman och matat ungarna med. Det är ju faktiskt ett väldigt intressant alternativ för oss som parar b-honor med A-hanar (fast vi får såklart fixa blod från en nyförlöst A-hona då).
men enligt stastiken är det u inte många i per och exo som ha bblod ju varför ska vi då testa?? och är testet tillförlitligt??
ha en bra dag. kram
Både DNA-testet och serumprov är mycket tillförlitligt. Med undantag för DNA-test på ragdoll… och en ras till (inte perser), detta pga. "hög" förekomst av blodgrupp AB som är lite av en osäkerhetsfaktor. Serumprov är dock fullt tillförlitligt på ALLA raser.
Och oavsett hur ovanligt b-blod är så är det ju lika olagligt att para en b-hona med en A-hane. Fram tills Jordbruksverket har sagt annat.
Oavsett hur det ligger till med lagen och tolkningar av denna är det betydligt billigare att testa än att förlora en hel kull på grund av okunskap!
Varför? Ja även om man ignorerar djurskyddslagen hoppas jag att de flesta inte vill se en kull små ungar tyna bort.
nej de t vill jag inte men man kan väl dna testa per och exo???
ha en bra dag. kram
# 61
Man kan inte para ut chinchilla med andra färger (kopparögda) hur som helst, för då får man inte chinchillor som resultat. Det är anledningen till att man parar chin x chin.
Jag är den som först började med att para ut på andra kopparögda färger 1977 och nu, 35 år senare, har jag äntligen kommit fram till att kunna få chinchilla med solidbakgrund och med bibehållen typ och ögonfärg. Jag var tämligen ensam om detta i hela världen på den tiden.
Därför är färgen chinchilla en väldigt liten grupp och i synnerhet de som håller hög typ.
En annan sak är att man får in oönskade ärftliga sjukdomar om man korsar in solider, vilka vi inte hade tidigare. Eftersom chinchillan har renavlats sedan 1880 utan att korsas med solider, har man lyckats sålla bort oönskade sjukdomar. Det enda som har blivit kvar är FORL, och det har också minskat.
Det absolut svåraste att avla på är den grönögda gruppen. Jag vet, eftersom jag har kopparögda i min avel att jämföra med. Tidigare födde jag upp, förutom chinchilla, shaded silver och golden, även solida, dilutioner, vita, vitfläckar, tabby och smoke.
Idag har jag kvar svart, blått, paddor, silver och smoke förutom de grönögda som jag aldrig givit upp.
Et exempel är min chinchillahona med solid bakgrund.
Yamacatos Jewel Jazzy.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag är mycket väl insatt i färggenetik och de svårigheter det innebär att få fram bra färger. Faktum kvarstår dock att det är högst frivilligt att begränsa sig till färgavel. Man kan para ut och försämra färgen till fördel för ökad genetisk variation. Det behövs inte ens tillstånd för det eftersom det fortfarande handlar om avel inom samma ras.
Därför menar jag att invändingen att chinchillor har en liten avelsbas är en sanning med modifikation.
Jag föder parar ut med andra raser och jag behöver inte ens bry mig om färg. Jag har "bara" allt annat som måste förbättras efter att en utparning har gjorts (päls, öron, ögon, kroppsbyggnad, huvudbredd, panna osv.).
# 68
"En sanning med modifikation"???
Jag vill referera till en undersökning som gjordes bland Silver News medlemmar för att fastställa avelsbasens omfattning. resultatet finns att läsa på Silvernews hemsida under Artiklar, "Utvärdering av avelsbasen 2004" www.silvernews.se
Där visar det sig att det fanns 72 avelsdjur och enligt PE Sundgren, författare till "Genetiska variationer" (läs hans artikel på samma sida), så krävs minst 100 djur för att säkerställa en avelsbas.
Det börjar bli dags att upprepa enkäten igen, men jag har en uppfattning om att läget tyvärr försämrats, eftersom antalet uppfödare har minskat kraftigt.
Så här har du sanningen om avelsbasen hos silver/golden och det är ingen modifikation.
Det är en helt annan sak att avla inom gruppen kopparögda som är mycket, mycket större.
Den genetiska sanningen är att det krävs 2 chinchillor för att få fram chillor eller möjligen chinc x shaded, där man kan få 25 % chinchilla. Eftersom det finns så få chinchillor kvar i avel så blir reslutatet närapå försvinnande. När såg du en chinchilla på utställning senast? Hur många var anmälda?
Man kan aldrig få fram chinchillor efter chin x solida!!!
Du bör nog vara lite försiktig och mer ödmjuk med att yttra dig så tvärsäkert om andra färggrupper som du inte känner till.
Eller har du fött upp chinchilla PER eller EXO?
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Det är en sanning med modifikation eftersom ni KAN para med andra färgvarianter men ni VÄLJER att inte göra det pga. att ni får sämre färger några generationer. Realiteten för ett gäng andra raser är ju att de faktiskt inte har 100 djur av samma ras i effektiv avel. Då kan man i realiteten tala om en smal avelsbas.
Färgavel är lyx i min värld där vi fortfarande parar ut med andra raser för att hålla en god genetisk variation i rasen. Således blir det för mig absurt att tala om att en färgvariant har smal avelsbas när det de facto finns en mängd friska avelsdjur som man helt enkelt VÄLJER att inte para med pga. att de kommer ge dåliga färger några generationer.
En del ska bara ha sista ordet 
#61 Att dra blod från mamman å mata ungarna med känns lite för mycket att "leka gud" för mig
det känns lite väl onarturligt..
# 71
Enligt vad jag vet, så är färgen chinchilla en färg som är godkänd med certrätt, liten eller stor avelsbas.
Om man systematiskt parar ut på solida, vilket jag har gjort sedan starten 1977, så får man inte chinchilla som resultat. Jag har varit tvungen att köpa och korsa in chinchilla för att kunna bibehålla färgen.
Om inga uppfödare var intresserade av färgavel på chinchilla skulle varianten helt försvinna.
Vilken/vilka raser föder du upp, som vet allt om PER och EXO?
Chinchilla är inte din värld och då föreslår jag att du överlåter det till de som sysslar med det, lyx eller inte.
Om jag gillar att samla på engelska frimärken, istället för märken från alla länder som finns i hela världen, blir jag inte kritiserad.
Nu har vi kommit riktigt långt ifrån huvudämnet och jag tänker inte skriva något mer om detta.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Samlar man på frimärken finns inga djur som kan ta skada av frivilliga begränsningar. Du tycker att dålig färg är fn vig deal, för mig är det vardag att jobba med fel pälsstruktur, öronstorlek, kroppsbyggnad, panna osv. Allt för att katterna inte ska ta skada av en för smal avelsbas. Du Erna parar ut, jättebra. Du har ju fattat potentialen med utparningar. Du begränsar dig inte, jättebra! Du använder tillgänglig avelsbas.
vad inte detta disk om b och a parnig??? jag bli lite förvirrad. men sen
finns det ju tusen andra saker kattungarn kan dö på ohc inte bara detta med b och a parnig. 
ha en bra dag. kram
#76 osäker på vad du vill ha sagt?
jaha vad är du osäker på ??? jag menar att katt ungar kan ju dö vid fördlsen på flera sätt tycker detta lagförslag är ljöligt. ologikst.
ha en bra dag. kram
Så om jag förstår rätt menar du att det finns flera farliga saker, så det är skit samma att göra vad vi kan för att undvika dessa?
# 78
Det är inte ett lagförslag som diskuteras! Det handlar om nu gällande lag!…och det handlar om att man VET att en sådan parning kan orsaka hela kullens död. Annat som kattungar kan dö av vid födelsen är slumpmässigt och kan inte förutses. Det är en himmelsvid skillnad.
#79 Hur har du tänkt lägga upp ditt avelsprogram nu då när det är olagligt att göra dessa parningar?
#81 Oj, hade inte väntat mig någon skulle fråga. Ingen skillnad mot tidigare för min del. Har en a-hona och en b-hona, samt en b-hane. Och inte haft planer på att ta delningskullar i vilket fall.
#82 Funderade på en sak, när man då har en liten avelsbas, satsar man inte på att impotera djur från andra länder tex USA ? eller imopteras det redan mycket inom din ras?
Tycker inte vi har så liten avelsbas OM A/B får blandas. Som det är nu blir det ju i praktiken två olika avelsbaser. Det importeras en del, ja. Min hane tex är från Polen.
nej du missförstog mig nu jag menar bara det finns ju tusen andra saker kull kan dö av. mena rint man ska skita i blodgrupperingen.
ha en bra dag. kram
fast du sa ju att du tyckte lagen var löjlig och ologisk?
japp det tycker jag och månge med mig.
ha en bra dag. kram
men, en fråga då…säger du inte emot dig själv då? du skrev ju i inlägg #85 att du inte menade att man skulle skita i blodgruppering, men nu säger du att du tycker det är onödigt och löjligt? jag blir förvirrad.
#75 Importerar du nått ? för det är väl Devons du föder upp?
#89 Nej, jag har inte importerat utan istället påbörjat ett utparningsprogram med britt.
enligt stastiek är det ju inte många som ha b
blod på per och exo så
varför testa eg?? det är ju inget tvång. och det jag tycker är löjligt är att det kanse bli ett tvång.
ha en bra dag. kram
Varför testa? Har det inte framgått?
1. För att undvika att kattungar blir sjuka och dör helt i onödan.
2. För att det med dagens tolkning av djurskyddslagstiftningen är olagligt att para en b-hona med en A-hane.
jo men jag tänker inte disk detta något mer. tack hej.
ha en bra dag. kram
#92 Olagligt om man vet om det från början, ja. Men än så länge finns inget i lagtexten som säger att man är tvingad att blodgruppera före parning.
#94 vilket är helt absurt.
#94 vilket är helt absurt.
Någon som hört nått om hur det går med JBV:s och Sverkas disskutioner kring detta ?
#95 Tycker du vi ska ha en lag som säger att vi ska blodgruppera våra djur?
#95 Ja, det kan man ju tycka eftersom det blir väldigt svårt för att inte säga omöjligt att hindra att ungar med neonatal isoerytrolys föds om man inte blodgrupperar alls inom raserna. Men så är det i alla fall i dagens läge.
#97 Ja, om vi har en lag mot blodkrockar är det högst logiskt att ha en lag som säger att man MÅSTE blodgruppera.