Dokumentera!!!
Vad använder ni ?
Själv har jag skrivit i almenackor men det blir ju en hög tillslut.
Men jag har ju inte haft så många katter heller men nu blir dom fler å jag funderar på att ha en pärm till varje men vad finns det för bra papper å sätta i så man snappt kan slå upp datumet då man gjorde just det eller vad som hände just då?
Har ni några bättre förslag..jag vill ha det enkel å hitta lätt å inte massor.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har en dagbok för hela året. Där skriver jag in det mesta, om både djur och människor. T. ex. när tiken börjar att löpa, vaccinationer på katter o hundar m.m. Sedan så sparar jag så klart dagboken och kan gå tillbaka och kolla vad som har blivit gjort under året. Det finns säkert många andra sätt men för mig funkar det här bra.
Ja det är så jag har gjort hela tiden men det är ju nu 5 dagböcker å det lär ju inte bli mindre
Så jag vill ha ett nytt system på det hela..Kanske flera års dagbok med almenacka..
men det blir heller inte så bra om man tänker på avel å kullar och man skriver upp allt om förlossningar som jag gör å vill gärna sätta in kort på kattungarna så att man kan gå tillbaks efter några år å kika oj så mycket det har hänt i utvecklingen eller jag har lyckats med mitt avels arbete eller Oj det här får jag nog se över för detta ser inte så bra ut…osv.
Så det behöver plats om jag säger så inte bara en liten ruta…sedan antecknar jag ju ner alla andra saker med som löp parningar å vaccinationer osv..
Så kanske en bra pärm för varje men med bra innehåll..men vet ej vad jag ska inskaffa!!!??!!
Jag har en pärm till varje katt och en kattungepärm. Sen har jag flikar i varje pärm, uppdelat i bla Vet.papper, Försäkringspapper, Utställning mm. I katternas pärmar skriver jag också upp viktiga datum (tex första löpet) och vikter.
Kattungepärmen är uppdelad efter mina honor. Tex Pärlan's 1:a kull, Pärlan's 2:a kull. Papperna sitter i samma ordning och lätt att bläddra och jämföra. Där sätter jag allt om kullarna, förlossning, vikter, tingningsavtal, köpeavtal, utställningsresultat m m.
hmm… Har du en kattunge pärm för varje hona eller en ihop?
Jag har samma pärm till alla kullarna men en flik för varje kull, där papperna sitter i samma ordning under varje tex förlossning först, vikterna, avtalen osv…
Okeidoki..Jag vill nog ha alla honor i hop med sina kullar i varje pärm..men vad använder du för papper..finns det med datum å så eller är det vanliga skriv papper?
Jag har gjort egna tabeller och rutsystem i datorn och sen fyller jag i för hand. När en tabell är full brukar jag ibland vara duktig och renskriva dem på datorn 
aaaahhh
Men tror du det finns speciella blad man kan köpa i en Akademibokhandel
Ja det finns säkert, man kan ju kolla nätet först om man inte har en bokhandel i närheten.

Här finns ett dataprogram till just sånt! http://www.icennel.com/kattdata/
herregud..#Bart
4-årig teknisk för att fatta det
jag försökte hämta hem…o extrahera..o …fattar ingenting

#11 Jag har haft demon tidigare,såååå svårt var det inte att få hem.Jag tror att det är ett bra program om man har många kullar/katter att hålla reda på.
#12…får väl se när gubben kommer hem om han kan hjälpa mig
för jag känner oxå så att jag vill dokumentera på nåt vis
har du hittat nåt nytt sätt Marita??
några nya tips??
Jag håller med dig Annki jag behöver nog också ha någon form av data expertis..