Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3273 ggr
jenay
0

vill veta om jag kan få spotted??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

räcker det att katten ha spotted i sin sstamtavla el måste den va spotted för jag ska kunna få spotted avkommer??? om jag fattat rätt är spotted mönstre eget mönster el??vilket av mönstrena är domniat över de tandra?? hört tabbyär domniant. min hona polly som jag kalla henne är rödtabby och hennes farfar är rödsilver spotted exo. kan jag då få silver och spotted på min polly???.Skrattande bifogar en bild på min polly.

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
0

Tabby är dominant,men finns det spotted och tigré bakom så finns det ju en liten möjlighet till att dessa mönster dyker upp,störst möjlighet har du om du har en hane till henne som är spotted.

Du kan inte få silveravkommor efter henne om du inte använder en hane som är silver. För din Polly är väl inte en silver?

En söt liten Polly du har.Glad

Eva // medarbetare på Perser

jenay
0

ok tack nej polly är rödtabby.d 22.

ok tack för du tycker hon är söt. hennes pappa är ds exo.

mamman är f.22. och pollys farfar är rödsilver spotted exo.

farmor fs 03.  morfar ds 22.

mormor per g 22.

kan ni se om det finns dilution hos polly???

kram.

heliotropes
0

Ingen blå eller cream med,så chansen är väldigt liten att hon är dilutionsbärare. Dock inte helt omöjligt då man inte vet hur syskon och den övriga släkten har haft/har för färg.

mallabralla
1

fast mormor är ju blåpadda ;) statistiskt sätt så är det 25% chans att hon är dilutions bärare och 75% chans att hon inte är det

Sajtvärd på Perser iFokus

[MonEnil]
0

Tigré är dominant över tabby. Man kan därför inte få tigré/spotted efter en tabbykatt såvida den inte paras med en tigré eller en solid som är tigré i sitt grundmönster. En tabby kan aldrig bära tigré.

Tråkigt nog verkar de flesta solida numera vara tabby i sitt grundmönster, vilket motverkar den jämna pälsfärg man vill ha på dem. En blå med tabbyanlag får mycket mörkare partier på ryggen än en med tigré eller ännu hellre spotted. Detsamma bör gälla för chinchillor och colourpoint, där man inte heller vill ha mörka ryggar.

Det finns en variant av spotted som består av uppbrutet tabbymönster, men den ser man nog väldigt sällan på PER/EXO, så den första förutsättningen för att få spotted är att den ena föräldern är tigré eller spotted.

heliotropes
0

#4 Jag var nog lite trött igår och missade g katten.Glad Du har helt rätt.

Erna
3

Du har blandat ihop begreppen lite :))

agoutigruppen

Spotted, tigré och tabby är alla agoutimönster som är dominant över ickeagouti, dvs solida mm. Av den anledningen kan inte mönster som ligger längre bak i stamtavlan påverka mönstret, utan det måste finnas synligt hos någon av föräldrarna.

Agouti är kopplat till silveranlag m fl.

Inom agoutigruppen förhåller sig dominansen så här:

Spotted är dominant över tigré och tabby.

Tigré är dominant över tabby, men recessivt till spotted.

Tabby är recessivt till både tigré och spotted.

Tänk dig en pyramid med spotted överst och tabby underst så klarnar det.

Tabby är bara dominant över ickeagouti.

Nu verkar det som om alla katter har ett mönster, mer eller mindre synligt även om de är solida.

Det är inte detsamma som agoutimönstren som dessutom uppvisar typiska tecken med ljusa mustascher, öronmärken mm.

Tänk dig skillnaden på en silvertabby och en solid svart med spökmönster.

Spotted är ett mönster som ursprungligen består av mönster med tillägg av ett anlag som tar bort delar av ränderna och lämnar kvar spots.

Det finns stora spots och små spots och man tror att de stora är resultat av tabbyränder + genen som tar bort.

De små spotsen är grundade på tigrémönster + genen som tar bort.

Om inte någon av föräldararna är silvermönstrad (agouti) så kan du inte få såna kattungar. Däremot kan du får solida med spöktecken som vanligen försvinner när pälsen växer.

Detta med silver och agouti är det allra svåraste inom kattgenetiken och dessutom finns det inte publicerad professionell forskning som klargör hela arvsförloppet. Roy Robinson höll på med en ny gentikbok, men hann tyvärr inte avsluta den innan han avled.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

NU såg jag bilden på Polly och det verkar som om hon är en rödsilver med vita mustascher och vitt inne i öronen.

Om pappan är en rödsilver så kan du få silveragouti ungar.

Om föräldrarna är rätt färgbestämda som tabby, så kan ungarna bli tabby men inte tigré eller spotted.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
0

men polly är inte silver, hon är röd tabby ;)

vilket bra inlägg du gjorde erna :)

SweetPearl`s
0

Erna: Jag blir imponerad av din stora kunskapGlad Du har hållt på i många år. Stor respekt för detFlört Det finns mycket att lära!

jenay
0

ok så chansen för tigre och spotted är inte mjölig och inte dilution heller på polly??  så jag måste allså ha en hane som är spotted?? efts min hane är helvit vet  inte om han är solid el aguti. längs bak så finns det både 23 och 24 och även 22. så jag vet inte. vet bara att han är gentikst svart.

mallabralla
0

dilution är möjlig, som jag skrev tidigare om du läser lite högre upp. eftersom hennes mormor var blåsköldpadda så är det statistiskt sett 25 % chans att pollys ungar blir dilution, men hanen måste också bära på dilution, det räcker inte att bara en katt bär på det för att ungarna ska bli dilutioner, båda föräldrarna måste bära på det.

om hanen är genetiskt svart så är han inte tabby. mamma eller pappa till honom måste ha varit synligt tabby för att din hane ska kunna vara tabby, de katter längre bak i stamtavlan har ingen betydelse i detta fallet

Erna
0

Jag behöver se stamtavlan för att avgöra om din hona är silver eller ej, men på fotot ser hon ut som en silver.

Det är vanligt att man tar miste på rödtabby och rödsilvertabby och massor av katter är felregistrerade.

Den vita katten är en joker, eftersom man inte helt säkert vet vad han bär på.

En rödtabby ser ut som en solid röd med kraftiare pälsmönster, där ska inte synas något vitt alls, utan en cremeton mellan tecknen.

Tänk dig en solidröd som man sätter på tabbytecken.

Jämför med en silveragouti som har tydligt silver överallt mellan tabbytecknen, t ex mustascher, ögonringar, vit buk, tummärken på öronens baksidor och vitt hår inne i öronen.

Sedan finns det alltid katter som ser ut som ett mellanting, väldigt svåra att färgbestämma.

Därtill kan katterna skifta färg under uppväxten. som jag skrev så är agouti det svåraste inom kattgenetiken.

Men till slut så är det färgen på kattungarna som du får hålla till godo med. Ibland går det inte att säkert förutsäga vad det kan bli, särskilt inte med silver eller helvitt inblandat.

Jag brukar säga att det inte är färgen som är viktigast, utan att det blir snygga och friska katter. Färgen är av underordnad betydelse.

Slutligen, mina kunskaper i kattgenetik kommer från min mentor Anne Marie Nilsson + 35 års erfarenhet av silveravel.

Jag har ofta korsat in solider i chinchillaaveln för att uppgradera typ, temperament, fertilitet och andra saker. Fast det är inget som jag rekommenderar att andra ska göra. Det är en lång, dyr och mödosam väg att ta. Enklare att köpa katter av någon som redan har kommit en bit på väg.

När jag började med avel så fanns det ingen annan som gjorde så. Jag var en pionjär på det området. Idag finns det knappt några uppfödare i världen som inte har solidkorsningar.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

ok nej polly är rödtabby hon är inte silver då hade nog domren sagt det när jag ställde ut henne i varberg finns bilde rpå polly på fhk gallri. hon heter golden angels tiggirella smeknamn polly.

jenay
0

ha hört att jag visst kan få spotted avkomma på polly. plus ha även

hört att en uppf fick spotted avkomma på 2st  tabby föräldra så gentik böckerna stämmer ju inte alltid då???.Skrattande

jenay
0

puttar lite.

Jina
0

Erna, om en rödmönstrad inte har vita tecken, hur ser ni skillnad på solid och agouti?

Jina
0

Spontana mutationer kan uppstå både när det gäller tex pälslängd, -färg och -mönster

jenay
0

vad menas med spontana mutnione rjina???

Erna
0

# 17

En solid är alltid jämn i färgen.

En agoutimönstrad röd har pälsmönster och även tecken i ansiktet. Tummärken på baksidorna av öronen.

En silveragouti har alltid typiska tecken för silver, dvs silvervitt inne i öronen, vita mustascher, vita ringar runt ögonen, vit haka och bröst och mage, samt vitt mellan tecknen, även på svansen och benen.

Silver kan visa mer eller mindre tydliga tecken, ibland väldigt svårt att upptäcka och då kan man se på avkommorna att det måste vara silver.

Polly ser ut som en typisk silver.

Det är inte alla domare som kan upptäcka silver, utan de dömer katten efter den färg som den tävlar i. Det har jag varit med om många gånger. Jag brukar ofta få bedöma gruppen Färgbestämning.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[chames]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men då måste ja fråga Erna hur kan du se på en enkel bild att hon är silver utan att sett katten? Jag tycker själv det är svårt i bland att se det på andra katter:) hur kan du så lätt se silvret?

mallabralla
0

men nu måste jag inflika.

ibland kan det vara svårt att se skillnad på röd och röd tabby, silver vet jag inget om så det uttalar jag mig inte om.

en solid röd har ju oftast spökmarkeringar så själva mönstret kan vara det samma som för en mönstrad katt!

dock ser man skillnaden på en solid och på en monstrad genom att den mönstrade är ljusare i öronen, runt ögonen och på hakan. den solida är helt mörk överallt.

så med andra ord så gäller beskriviningen av hur man ser att katten är silver detsamma på en mönstrad, och katten (polly) på bilden är ju ej silver utan hon är röd tabby.

[chames]
0

Min hane är röd silver tabby det ser man lätt på honom då det typ glittrar i stråna.Tycker med polly ser ut som rödtabby

Jina
0

#21 Vet hur man generellt ser skillnad på agouti och nån-agouti, men tolkade din text som att i kategori 1 ska agoutikatterna endast ha vita markeringar kring ögon, nos om de även är silver (?).

jenay
0

japp min polly är rödtabby. inte silver.

nu va ju frågan om jag  kunde få spotted vilket jag fått svar på att en del säje rjag kan inte få det och en annan säjer självklar tkan du få både spotted och tabby polly är ju aoguti.