Antistat
Mina katter är såååå statiska efter en vinter med fullt ös på värmepump och golvvärme.Några tips för att få bort det statiska?
Heléne

Jag kör med All Systems Hair Revitalizer Anti-static Spray, http://www.kattkompaniet.nu/1-all-systems-hair-revitalizer-antistatic-spray-250ml--p-540-c-197.aspx
hur mycke t sköljmedel ska man h ai torkvattnet då???
ha en bra dag. kram
Vad är torkvatten? 
=skurvatten
i hinken du vet..

Vet inte jenay..man får nog prova sig fram ,en matsked per 10 liter kanske räcker,man ska nog hellre ta för lite än för mycket. Klokt är att låta det torka torrt innan några katter får tillträde. Det är ju aldrig bra om de får medel på tassarna som de kan slicka i sig.
jag kör med laserlites antistat, men man får ju puffa på jämt känns det som… :( men har också hört det där med sköljmedel i skurvattnet…
Sajtvärd på Perser iFokus
Hos oss är det inga problem med statiska pälsar på vintern.
Dels så har vi inte såna nymodigheter som golvvärme och har inte så varmt inne heller. Både katter och människor mår bättre av att ha 18-20 gr, annars kan vi alla drabbas av torra slemhinnor och många fler förkylningar.
Dessutom är det bra för kassan att sänka några grader. Man vänjer sig fort vid lite lägre temperatur.
En uppfödare från förr i tiden hade sina avelshanar i ett uppvärmt garage med fönster och där var det inte mer än 7-10 grader. När jag påpekade det, sa hon att hon aldrig haft så friska katter sågonsin tidigare. Aldrig några förkylningar eller urinvägsinfektioner. I södra Europa bor katterna ofta ute hela året utom när det är för varmt.
På utställningarna använder jag Beyram antistatspray. Bäst av alla!
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#7 helt rätt precis så är det Lena
Hälsningar LENA
#7 var kan man få tag på den där antistatsprayen? Testade att Googla men utan resultat
#7 och #9 Jag tror det är Bay-Rum som avses. Jag har den också, tror jag har köpt den på en utställning. Jag läste i en engelsk kattbok att den var så bra till svarta pälsar, men det tog många år att hitta den. Den luktar väldigt starkt men gott.
jag ska nog testa med sköljmedel i skurvattnet jag tål inte starka antist spray dofter.
ha en bra dag. kram
Min stavning av Bay-Rum var väl inte den bästa, men Birgitta May har den. Numera finns den ofärgad. www.welcome-to-anjou.com
Annars finns det en som heter Miracle Coat Lusterizer Spray, med Tee Tree Oil. Det är en känguru på etiketten. Tee tree oil har använts av urbefolkningen arboriginerna sedan urminnes tider som medicin och hudmedel.
Sök på nätet så hittar du var du kan köpa det.
Den senaste köpte jag på en utställning, men har sett den lite överallt i zoobutikerna.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag använder inte Miracle Coat längre sedan jag fick veta att Tea Tree Oil är giftigt för katter. Det är mycket som hundar tål (kanske för att de inte tvättar sig) men som är giftigt för katt. Om man söker på orden "tea tree oil giftigt katt" hittar man en hel del länkar.
Lite OT men viktigt ändå i diskussionen…
Tee tree oil är ett av de mest allergena ämnena i det som kallas för naturläkemedel. I just tee tree oil finns fler än tretton komponenter som är sensibiliserande, alltså kan ge allergiska reaktioner. Får oxå tee tree oil oxidera, som den gör då förpackningen är bruten, så ökar dess allergena potential.
Jag skulle aldrig använda det på vare sig mig själv eller på mina djur…