kroniska bärare!!??!?
Just nu läser jag massor om det här med virus hos katt och om kroniska bärare men hittar inget om det går att testa fram om katten är kronisk bärare på ex Calici viruset eller andra kattsnuve virus..!!!!
Är det någon som vet..har gjort eller så. För detta är ju viktigt att veta.
Sedan om det går att testa och det visar sig att du har en eller fler kroniska bärare räknas det som ett medicinskt orsak för att få ta ut katten ur avel å få ut ditt avels skydd från ditt försäkrings bolag????!!??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tänk va..jag kollade upp med mitt försäkrings bolag ifall det någon gång skulle hända mig..och dom säger NEJ man får inte ut något för kroniska eller virus sjuka djur….hm..det kan man ju tycka vara lite väl konstigt..ialla fall jag.
För katten går ju inte använda i avel om den är kronisk bärare men Agria tyckte inte det var ett fel. Det är ju helt skruvat
Försäkringsbolagens vägar äro outgrundliga. Inom Devon Rexrasen har vi precis haft ett antal PKD1-fall, alla härrörande från en och samma katt, en Exotichane som användes för utparning. Själv hade jag tur, min hane var inte drabbad tack o lov då jag hade en kul på 7 ungar efter honom. Flera andra uppfödare som använt dessa katter har drabbats hårt, en del får ersättning från sina försäkringsbolag, andra inte - detta trots att det är samma sjukdom det rör sig om.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Ja visst är det helt knäppt..I bland undrar man hur dom har lagt upp sina regler å vad dom tänkte på.
Ja jisses jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..vet ni om ni har IF så måste ni ta en kull först å om den då bli sjuk så kan ni få ut ett halv belopp..
Sedan tyckte Agria att man kunde använda dessa i avel om man hade dom isolerad…Är dom inte kloka eller!!!!!
Ursäkta mig men nu måste jag nog ta å lugna ner mig med en kopp kaffe.

Jag pratade med Agria för en tid sen. De ansåg inte man skulle avla på en katt med ett virus , jag tror inte de vet vad de säger ibland.Man ska nog vara glad om man får ersättning bara.
Ja nä dom dömmer ju alltid från fall till fall.
Man får väl ta det om den dagen kommer för katten går före allt annat.
ja..en djungel är det
där ena handen inte vet vad den andra gör