CVR vaccin
min vet., kallade detta "levande försvagat"
är det samma som avdödat
Ingen aning, jag ska iväg nästa vecka och vaccinera ett gäng här och min vette har tagit hem nåt som ska vara bra, innehåller tydligen 5 sorters skydd och det är Inaktivt så det måste väl vara avdödat, hoppas jag.

Så här förklarar de Felocell som mina tidigare katter fått:
Levande försvagat,
Felocell CVR vet. är ett levande attenuerat virus- vaccin framställt ur "snöleopard"stammen
avseende panleukopenivirus, felint rhinotracheit virus (FVRm) och Calicivirus (F9).
Stammarna har modifierats genom passage i NLFK-1 cellinjen.
Ja just ja , levande ska man ju Inte ge då det kan bli biverkningar på katten, därför har min vette letat fram ett avdödat till mig.

Beror faktiskt på vilket vaccin man ger. Detta vaccinet ovan visste jag inte va levande förrän jag gick tillbaks i tiden i pappren, hade aldrig reaktioner på den tiden med kattungar. Idag är det alltid reaktion,tror inte så mkt på detta längre med att rätt levande ger biverkning. Ska forska lite i detta, och det avdödade mina nu fått kommer jag aldrig ta igen.

Jag skulle tro att Felocell CVR är det vanligaste vaccinet i Sverige just nu. Jag använder det sedan 3-4 å tillbaka (i princip sedan det blev vanligt att använda) och är nöjd. Mycket få biverkningar.
Alla vaccin ger förr eller senare biverkningar för en storkonsument som en uppfödare. Men sett över de år jag använt detta vaccin så måste jag säga att det har varit bra. Inga snuvor eller liknande biverkningar med dödlig utgång som faktiskt ibland hänt med andra vaccin.
Ett par hältor och en allvarlig ledinflammation. Även dessa biverkninar inte alls ovanliga med andra vaccin och utslaget över alla vaccinerade ungar måste jag ge Felocell ett gott betyg.

Jag upplevde inga biverkningar med Felocell, men klart att ungar som kommer kan vara svaga el annat och då inte klara mkt alls, biverkningar kan vi säkert få av många vacin, men inte varje gång per kull, med olka fäder o allt så vet jag detta beror på vaccinet.
putt
ingen som VET vad för avdödade vacciner som finns IDAG för enbart kattpest o kattsnuva
jag pratade med vetten igår..o han berättade …
för att apoteksbolaget (eller vad det heter) har ändrat sina rutiner med djurläkemedel..så skulle ALLA veterinär med licens för vissa vacciner..vara tvugna att söka nya licenser…allt detta hade djurapoteket skött förut
så han sa att en massa vettar skulle vara tvungna att söka om om ett fåtal personer skulle jobba med att ta hand om dessa ansökningar så han befarade att det inte skulle vara klart med licenserna förrän efter sommaren
så vad vi ska göra tills dess…vete sjutton
han hade bara 6 ampuller kvar av Fel-O-Vax IV
aj aj aj..jag sa att jag har 11 kattungar som ska vacc+revacc tills slutet av maj

Tror inte att det finns något avdödat som inte är så kallat licens vaccin.
Ni som absolut har fått för er att ni ska ha avdödat. Har ni alls provat de moderna försvagade vaccinen som t ex Felocell CVR?
Enligt många ger de mindre biverkningar än även avdödade 

Jag vet även veterinärer och uppfödare som fortfarande använder Nobivac Tricat (levande gammaldags vaccin) för att de anser och ansåg det ge mindre biverkningar än det gamla avdödade Felidovac PRC vi alla använde förr i världen 
#9 Nobivac Tricat kommer jag Aldrig mer att använda, tyvärr hade min vette endast det hemma då jag vaccinerade om min EXO tjej och hon blev skitdålig av det, slö, snorig, nös och feber, trodde stackarn skulle dö för mig 

Ja detta har vår distriksveterinär härnere, men jag gav detta t kajsa nu, och Diva vår tjej har fått detta som liten, och fick det nu vid kastreringen med, hon reagerade inte negativt, bara bra!

Vi har vaccinerat 3 kattungar med avdödat och två fick biverkningar och 12 kattungar har vaccinerats med levande och en fick biverkningar. Vi använder bara levande och då Felocell CVR.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
tänk att man inte kan komma ihåg hur man sökte sist….
igår när jag sökte på google…på CVR..o nåt mer ord tydligen
så kom jag in på en diskussion om detta vaccin o nån vars ungar hade dött av det
så då vågade jag ju definitivt inte ta det……gick nu in o kollade i mina stamtavlor vilket vaccin som katterna reagerade på sist…
2003 vaccinerade jag ett flertal katter med Felocell CVR
bland annat min ÄLSKLING Lowe. den första vaccinationen reagerade hon inte speciellt på som jag kommer ihåg..sen så när jag gav den andra vacc…o samtidigt vaccinerade 3 vuxna katter…så kom reaktionen..Lowe rasade totalt i magen…de vuxna fick reaktioner men det gick över på några dagar
För Lowe tog det ca 1 år av bland annat homeopatmediciner..att bli bra igen.
det var då jag sa till min vet att jag aldrig vågar vaccinera med ett levande igen..o då tog han hem Fel-O-Vax IV på min begäran..
i samtal i den perioden med andra uppfödare så fick jag höra att det var "vanligt" med reaktioner på levande vaccin o fler o fler uppfödare "krävde" av sina vettar att de skulle ta hem på licens
jag vet oxå att det finns (fanns) en hel del vettar som inte tog hem avdödat för det var inget fel på levande??!!
men tydligen olika på olika katter
Fel-o-vax IV har gått hur bra som helst från dess…fram tills sist jag vaccinerade..då en av ungarna både kräktes o bajsade ner sig 4-5 ggr samma kväll…o en annan blev märkbart slö…den 3:e kan jag inte säga säkert fick nån reaktion..
jag blir nu rädd för nästa vaccination…
#13 Jag förstår dig, det mest hemska är ju att nästa vecka(Torsdag) ska jag iväg och vaccinera 5 katter och nu vet jag inte om jag vågar vaccinera överhuvudtaget efter allt detta med problem av vaccinering 

#13 Jag har under många år vaccinerat många ungar med Felocell CVR men jag har aldrig haft de biverkningar du beskriver. Inte heller hört talas om dem.
De biverkningar jag har haft har alltid haft med ledinflammationer i olika grad att göra. Från mild hälta i en dag till allvarlig ledinflammation som krävt relativt långvarig medicinering och vila (1 fall). Man tror att detta kan uppstå i kattungen om det råkar vara så att kattungen har minsta lilla gnutta calicivirus i sig vid vaccinationen. Så lite att det inte syns som symptom. Det händer oss alla eftersom våra katter är vaccinerade kan de mycket väl ha en släng calici efter utställning men symptomen blir så svaga att de inte ens märks p g a vaccinet. Det är i alla fall en teori en med 30 år i branschen delade med sig till mig.
Aldrig har jag sett feber, snuva, dålig mage eller liknande som var mer vanligt på den tiden då jag använde det gamla avdödade Felidovac PRC. Jag kommer att fortsätta med Felocell CVR. Statistiskt sett har det varit det bästa för så väl mig som de jag talat med under så lång tid att vi verkligen har något att jämföra med.

Biverkningar har vi ju på våra barn med vid vaccinationer. Se på detta med ett av de vaccin som man gav i kombination till de små, kommer inte ihåg vad detta hette nu, men det som hände på barnen som de tror hände med vår pojke som hade utvecklats normalt fram till strax innan 2års åldern va att de stannade av i utveckling med tal o annat. Hjärnskada i olika former av diagnoser. Min väninna tog därför inget vaccin mot vad jag vet bla kikhostan.
Men gällande katterna hade jag ingen biverkning med Felocell CVR iallafall, men ska ju kommit ett nytt nu, ska fråga vad detta hette.
#16..angående våra barn o vaccin
så jag vår "hälsoLasse"..en lokal homopat
att det som gjorde många sjuka…var att vaccinerna hade kvicksilver i sig
han har lite den uppfattningen ang. min son oxå att hans funktionshinder beror på vaccin
inte vet jag
jag förstår alla som inte har varit ute för några speciella biverkningar ….att de tycker att vaccinet är ok
skulle jag oxå tyckt
Men en av dem som varnade mig starkast för levande vaccin då när det hände är Yvonne…Fina Stinas..o hon har ju verkligen erfarenhet.
men men…det lär väl ge sig vad jag får ta…nästa vecka
o så homepatmediciner så fort man kommer hem från vetten så att man kan förebygga mesta möjliga
min vet. sa ang. min fråga om det finns risk att reaktionen på vacc. nr 2 blir likadant som vacc. nr1..att det beror på om katten reagerade på vaccinet i sig…då hade han ju redan fått lite antikroppar o skulle troligtvis inte reagera mer
men om det berodde på nån tillsats…som nåt lösningsmedel eller liknande..(kommer inte på vad det heter nu) så kan det ju bli en liknande eller värre reaktion
bara att hålla tummarna

Hehe, har också varit till hälso Lasse, som flera i min släkt. Tror min mormor inte hade funnits idag om han inte hjälpt henne. Men han har som sagt starka åsikter kring detta med kvicksilver. Så jag går nu och hoppas på att det ska visa sig resultat på att mina amalgamfyllningar plockats bort. Tror på resultat men det krävs tålamod. Gällande detta med vacciner så verkar det vara helt förtvivlat allting. Det mesta verkar vara riktigt skräp. Jag bara hoppas att mina missar fortsätter vara ok. Avundas inte er som har små bebisar att vaccinera. Mina två har haft levande, denna felocell. Tack och lov har inget hänt. Den äldsta fick avdödat första vändan däremot. Allt ok av det med.
Fick tips om den här boken ifrån en av djurhomeopaterna. Den handlar om vaccin och dess biverkningar på barn. Kankse kan vara intressant att läsa även för någon här.
Beteendestörningar i barndomen : sambandet med vaccination
Beskrivning:
Skolmedicinen blundar för, och förnekar, de skadliga effekter som kan inträffa i samband med vaccinationer. Massvaccination har uppenbarat skaderisken. Det är ett växande problem. I flera länder betalas betydande belopp ut till drabbade familjer för vaccinationsskador. I Sverige har i tysthet ett tjugotal familjer fått ersättning av tillverkare och läkemedelsförsäkring genom frivilliga överenskommelse, men i utbyte mot tystnad. Mörkläggning pågår.
Der Viera Schreibner fortsätter här sin kamp för upplysning och berättar denna gång om sambandet mellan vaccination och beteenderubbningar hos barn.

Sök fler böcker:
av författare:
Scheibner Vera

av förlag:
Regnbågsförlaget AB
/Lotta
#19 Kan tyckas helt utanför ämnet men jag tänkte mest som så att det kan vara av intresse att läsa om just det här med vacciner och hur mycket de egentligen påverkar kroppen osv.
/Lotta

Homeopati och diverse alternativmedicin i all sin ära. Jag tror mycket är vunnet med att först ta en titt på vad det senaste inom "vanlig" traditionell veterinärmedicinsk forskning" säger. För gudarna ska veta att din lokala veterinär sällan och aldrig är uppdaterad på det.
Mer än en gång har jag uppdaterat mina veterinärer på det senaste inom så väl preparat som behandlingsmetoder.
Vi har internet och tillgång till nyhets siter som;
http://www.winnfelinehealth.org/
Och många, många fler ställen som håller koll på vad som händer. Tillförlitliga bra ställen som länkar vidare till det allra senaste.
Här i lilla Sverige verkar det vara vi som måste hålla våra veterinärer uppdaterade. För katthälsa verkar inte vara så högt på deras agenda :(
#21…För gudarna ska veta att din lokala veterinär sällan och aldrig är uppdaterad på det.
det är precis det jag menar när jag frågar här
men när jag söker på internet o dessa källor..så har jag så svårt för att se om info är aktuell eller om den är gammal
#18..jag kan säga att utan HälsoLasses hjälp så hade jag inte mått som jag gör idag
o jag mår braaaaaaaaaaa
o sanerat munnen…jag är REN
sen ca 5 år tillbaka
jihaaa
men reikin har nog gjort sitt oxå
putt