vaccinerat idag
idag har jag varit hos vetten igen…o nu stod jag inför det faktum att jag inte hade nåt val…levande var det enda som fanns just nu
Felocell CVR
var där 9.30…o har inte sett nån reaktion ännu
3 st var jag tvungen att ta nu idag
gav en dos thuja direkt jag kom hem o så har jag gett cultura dofilus i 2 omgångar
håll tummarna nu
detta var det vaccin som jag fick så sjuka katter av..för några år sen
pratade med min veterinär nyss å det är så att det avdödade ska försvinna helt från marknaden å dom gamla levande också. Nu fanns det bara purevax RCP.
Har själv bokat avdödat nu för båda omgångarna men nu vet jag inte längre..varför ska det avdödade vaccinet försvinna helt???
Är det någon som vet??
Förlåt Annki att jag tar lite av din tråd här..Hoppas dina små klarar sig bra denna gången.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
menar du att de inte ska kunna beställa på licens heller
min vet går ju bara o väntar på att få hem..avdödat
Fel-O-Vax IV
om jag har fattat rätt
Carina pratade ju om nån sort som var "bra"
när väl licenserna är klara så får vi väl se vad vi vill ha för nåt 
än så länge så har jag inte sett nån reaktion på nån av dem
just nu ligger alla o sover
Nä inte änns på licens ska bort för alltid helt, sa dom på Viskadalen å nu hade dom några kvar sedan kommer det bara att finnas Purivax RCP
Jo det är det Carina pratade om fast jag vet många biverkningar på detta så jag är lite rädd men några av mina inköpta har fått det.
Annki detta är svaret jag har fått..
För att det är ett omodernt vaccin med gamla virusstammar. Vaccin bör uppdateras regelbundet så att det innehåller de virusstammar som är aktuella.
Dom har nog rätt men ändå är jag lite rädd för biverkningarna av det nya levande vaccinet…hm..är det någon här som har upplevt något negativt med det nya vaccinet???
Jag har använt levande vaccin i minst 10 år och aldrig haft problem med det.
Jo, fasen, nu ljuger jag………
En gång blev en av kattungarna slö, haltade och sedan märkte man på pälsen att han varit dålig- Hanblev nämligen helt grå, alltså han fick en rand som var helt silvergrå.. Men annars har det aldrig varit några som helst problem , och jag har vaccinerat MÅNGA katter.
#3..ska det inte finna NÅT avdödat då längre
inte ens på licens??
fortfarande inte sett några biverkningar på mina småttingar
hoppas inte det kommer imorgon
#7 Inte änns på licens..borta helt..
#8 Jodå det finns avdödat vaccin att få tag på bara veterinären vill bemöda sig med detta. Här på djursjukhuset finns det i alla fall.
/Lotta
Han sa till mig att han har ett lager å efter det lagret så kommer det inte att gå att beställ mer eftersom det ska utgå helt å försvinna på marknaden.
Lotta vet du något annat???
#10 Jag ska höra med djursjukhuset här
/Lotta
har du fått nåt svar Lotta
här fick vi i alla fall ingen reaktion på levande
så jag är inte liiiiika rädd nästa gång
men jag behandlade i förebyggande både med homeoptatmed. o acidofilus…
nu ringde mig veterinär o hade fått hem 50 st ampuller med Fel-O-Vax IV
så det FINNS kvar
gott det
#12 upppppss, har glömt att fråga 
/Lotta
Hmmm. är det min veterinär som ljuger??? 
Carina du får ringa å fråga du kan ju det här med Henrik 

Hej
Har läst denna diskution.
Det finns avdödat med eller utan clamydia
Så det finns två.
Jag fick av misstag det levande för någon månad sedan.
med feber som resultat.
Det finns katter som vid flertalet tillfällen klarat levande,
och hellt plötsligt inte klarat det längre.
Det finns även dödsfall som följd.
Har katten den minsta immunpåverkan som endast är tillfällig,
och ej synlig
kan det gå tokigt.
Det är otroligt tufft för kroppen att ta hand om levande,
och vi vacc med flera på en gång.
Jag personligen resonerar så här.
Jag vacc. för att hålla katten frisk och då tänker jag inte en millimeter riskare göra den sjuk eller t.o.m kanske bidra till död.
Jag kräver avdödat av vet. det ska hjälpa mig hålla mina katter friska.
Efter att en nära vän som vacc. med levende i 5 år.
Kommmer hem med en ny vacc. katt som kliver ur tansport buren faller ihop och dör.
Så skulle JAG ALDRIG MEDVETET ANVÄNDA LEVANDE
Jag älskar mina katter och vill aldrig uppleva något liknande.
Och älskar dem gör vi ju.
Det är ju inte utan att man blir orolig, när man läser att avdödade vacc. ska försvinna
!? Har inte hört det förut innan jag läste det här…
Hade en kull som höll på att styka med för att min veterinär proppsade på att levande vacc. inte var farligt alls och hon sa att det aldrig hade hänt tidigare att kattungar blev sjuka av levande vacc. Min syster vacc sina birmakattungar samtidigt som mina och de blev också sjuka! Den veterinären fick sina fiskar varma! Vad ska man göra om avdödat vacc. försvinner?!

Nu har jag pratat med vår Veterinär Henrik på Viskadalen. Och jag ringde innan till SVA för höra deras ord.
Felovac IV avdödat ska finnas kvar och går mkt bra att beställa, det är det enda vaccinet som är avdödat och finns kvar.
Jag ringde och ifrågasatte Henriks ord till Marita om att de va sista. Henrik stog bredvid maria som är sköterska på kliniken då vi pratade, han svarade på alla min frågor. Jag sa att om de nu sagt detta ska försvinna till andra uppfödare så kan ni räkna med förlora dessa uppfödare. Men maria trodde det blivit en missuppfattning
Jag svarade bara att det hoppas vi, för vi är många som kommer försvinna annars fr kliniken. Va så trevliga så!

Till detta med nya levande vaccinet, det ska ju vara bra, men man får inte glömma en sak, en del kattungar är svaga, egentligen sjuka men det syns ibland inte utåt. Det är ju dessa svaga individer som i regel inte klarar ett levande vaccin. Klart vi vill skydda våra små, men ibland kan man undra om det är rätt. Det är svårt få tag i avdödat idag, vissa veterinärer vill inte köpa in stora lager som SVA sa t mig idag, låta detta ligga och bli gammalt. De flesta tar det levande vaccinet idag som heter:purevax RCP
Det är ju dessa svaga individer som i regel inte klarar ett levande vaccin.
Så är det väl inte? När jag ställde min veterinär mot väggen så kröp det fram att det var kullar av både perser/exo, skogisar, birmor och även vanliga huskattungar som blivit sjuka av levande vaccin. Skulle alla dessa kullar varit sjuka och svaga, eller missuppfattade jag inlägget?
Men Carina dom sa helt starkt att bara Purevax RCP skulle finnas.!!!!???!! Dom var hundra så det kunde inte vara någon missuppfattning. De sa även att dom skulle se till att några fanns kvar så det skulle räcka till denna kullen å att det inte gick att beställa mer. Å jag ifråga sätte allt detta å fick klara svar..hm..så lurigt..

#20 Jag har ingen uppfattning om att så otroligt många dör utav vaccinet, hur ofta hör vi detta? jag har en individ som reagerade på detta med magen efter tricat för många årsen, Jag gick då över t ta avdödat istället, men ack så mkt biverkningar av annat som snuva mm vi haft på de små. Jag har ju vänner i både Sverak och Idp som kör med levande vaccin, de har inga biverkningar eller bortfall. Vilka vet du som dött? jag har hört något enstaka fall.Tricat är ju känt för haft flera fall, detta vet jag om. Men nu pratar jag inte om Tricat i val av vaccin, det finns nya vaccin som purevax RCP, har fått höra från uppfödare som hållt på många år att detta är ett kanonvaccin. Gällande levande vaccin och bortgång av svaga individer, detta är något jag pratat med flera veterinärer om genom åren, ganska logiskt att en svag individ klarar detta mindre, att en stark indvid klarar det bra.Sen är det ju ett val, vågar man chansa att ta levande? tänk om det går fel för ungen blir sjuk. Ja jag är med rädd för detta, men jag är mkt trött på alla biverkningar som Felocell gett mina små. Hade en som fått Felocell och va hur dålig som helst i magen, kunde inte vaccineras om på längre tid, sen fanns inte detta vaccinet på orten där köparen bodde, katten fick omvaccineras, och då med purevax RCP, detta reagerade denna individ inget alls på. Sen är det ju så att levande vaccin ger ju bättre och längre skydd. Låt oss ha våra egna åsikter om hur vi tycker tänker
vi kommer aldrig ha samma åsikter om allt.

#21 Hi Hi Marita! jag pratade med dem idag, Ring ner till dem, prata med Maria, hon kan svara på allt jag frågat om och svaren.De har lovat mig det ska finnas, och nu vet jag detta vaccinet inte kommer sluta tillverkas enligt SVA.
Jag har ingenstans i mina inlägg skrivit om att katter dör av levande vaccin?!? Jag vet ingen katt som har dött av detta!(?)Däremot undrade jag om du menade att det bara är svaga och sjuka kattungar som reagerar på vaccinet? För så kan man inte hårddra det.
#24 vad jag kan läsa på internet å i mina böcker så handlar det om att vilken ras som hellst. Dom måste vara helt friska, inte bära på något osynligt. Det är ju jätte viktigt inför alla vaccin så ska ju alla katter vara friska men ex med avdödat så blir det lite ökat medans det blir katastrofalt med levande.
Alla katter som är helt friska drabbas ej..står det.
Så om vi har en kull på 4 småttisar alla springer å leker å är riktigt pigga inga symtom på något vi vaccinerar med levande å helt plötsligt blir en kattunge jätte dålig..svaret blir då att den kattungen bar på något som inte vi såg.
Men det kan också bero på att vaccinet är gammalt eller fel blandat eller kommit på pälsen vid injektionen.
Så hur kan man gardera sig å vara säker?
Jag vet ett dödsfall faktiskt, kattungen dog efter leverans å förklaring var att den var överkänslig mot just det vaccinet.
Hon använder samma vaccin iallafall på sina nu.
Sedan vet man ju att stress att få komma till det nya hemmet kan utlösa förkylningar ihop med vaccinationen.
kan också bero på att vaccinet är gammalt eller fel blandat eller kommit på pälsen vid injektionen. Detta kan ju faktiskt vara en anledning till att flera hela kullar (som jag skrev om i #20) hos samma veterinär reagerade av samma vaccin i samma tidsperiod. Att det var något med vaccinet…

#24 Jag menar att den individ som blir sjuk varit svag,precis så menar jag. De starka individerna klarar sig. Oftast bär de på något som jag skrev innan som vi inte kan se. En annan veterinär som jag inte brukar gå till testade jag också att prata med om vaccin mm då jag va med valpen min för vaccinera. Han menade på att rasen perser är en svag individ, mkt inavel mm som gör att de blir svagare. Nu säger jag inte jag håller med, för det gör jag inte! Men jag tror ibland man ska tänka på vad man parar med. Jag tror ju som Marita skriver ovan, det gäller fler raser än vår perser, men att vår perser oftast har känsliga magar osv har man ju hört mkt om genom åren, görs ju t.o.m foder speciellt för dem. Vaccinet kan vara gammalt, jo men det får vi ju hoppas att vår veterinär kollar upp, kanske ska man be få se datumet? Jag kan ju tala om att jag ber få se vaccinet de ger mina katter innan de sticker in sprutan, jag va med om en som fullständigt sket i mig då jag bad om avdödat nämligen, såg sen det stog tricat i vaccinationskortet, då blev det livat, jag blev bra förbannad!
#27 ja det kan vara så.
_görs ju t.o.m foder speciellt för dem..
_Men Carina det görs special foder åt alla raser
Även hundarna

oj då
nu mena jag inte sjuka svaga individer utan kanske bara något litet.
mina har inte några svaghetssjukdomar och ändå fått feber.
super friska i alla andra lägen och anstängningar.
kan drabba även människbarnbarn
Mona
Japp så är det med..Min lilla dotter Johanna som nu är tio år fick feber å mådde jätte dåligt när jag vaccinerade henne som liten

#30 Om du läser Marita så skriver jag:men att vår perser oftast har känsliga magar osv har man ju hört mkt om genom åren, görs ju t.o.m foder speciellt för dem.
Inte står det i de andra rasernas foder att de är för magarna mm på deras rasfoder, de påpekar ju detta känt för speciellt rasen. Det va detta jag menade.
Att någon individ får lite feber efter en vaccination som är övergående är fullt normalt, men inte långvarig snuva o andra symptom som upprepas, man ska inte behöva ta till medicinering för få dem friska sen. Har väl med haft baern som haft feber av vaccination.
Sen vet vi inte vad för svagheter våra små individer har innan de fått sina vaccinationer mm, de kan se hur starka o knubbiga som helst och sen vid flytt kan de sjukna in i många tråkiga sjukdomar. Men man hoppas ju de är friska.
putt