Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 861 ggr
Marita-L
0

Vad tänker ni på ???

När ni ska köpa in en avels hane?
Vad är det viktigaste för er?
Vad är mindre viktigt?

Hur mycket spelar tecken å färgnyanser in?

Hur är det med köp av avelshona?
Vad är då det viktigaste?
Vad är mindre viktigt där?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Vad det gäller hona så tycker jag det är viktigt att linjerna har lätta förlossningar och är bra mammor, bra temperament naturligtvis. Jag väljer för det mesta mina honor med hjärtat, dvs de som tilltalar mig och som jag känner något speciellt för.

Vad gäller hanar så är det skönt om de inte strilar, även om pappa, farfar osv inte gör det så kan de ju börja men det är en mindre risk tror jag.

Vad det gäller färger osv beror det ju helt och hållet på vad man är ute efter och vad man vill ha fram för färger på kattungarna.

/Lotta

Marita-L
0

#1 Jo det är klart men du vet om man är ute efter en röd säger vi då kan ju nyanserna i färgen vara olika eller brun den kan vara varm eller kall eller silvrig så ska det ju vara rent å det svarta ska vara svart å inte disigt..om ni förstår vad jag menar..

Hur stor betydelse har nyanserna för er ?
( Om vi räknar bort silvret )

Om man jobbar med markeringar hur viktigt är det att dom är kanon?
Allt det du säger om honona är ju helt riktigt det går ju i första hand även strilandet på en hane..men hur är det med pannan å kroppen å formen på huvudet å allt det där?

Lotta vad tycker du är mindre viktigt på en hona å en hane?

Ja tusen å tusen frågor..hahaha

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Ett annat ex är hur viktigt är det att både honan å hanen har en kanon vit-fläck..vilken är viktigast..honan eller hanen? Kanske Annki kan lägga ett inlägg här..fniss..

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Det beror lite på vad man har hemma också. Om jag skulle köpa in ett nytt avelsdjur skulle jag försöka att matcha honom/henne mot de jag har hemma. Så att man inte köper en katt som har samma brister som de man har hemma.

Marita-L
0

#4 Jo det är också en viktig sak.

Men om vi " Bara " tänker oss utseende mässiga ting !

Crystal Pearl´s

Lovebuffen
0

Att  föräldrarna är friska och sunda, att de inte har rinniga ögon eller svårt att andas,  att pappan till den blivande avelshanen inte revirkissar trots att han inte är kastrerad (det KAN gå i arv om man har tur!), att färgerna matchar avelsmässigt med honorna hemma, temperamentet, att stamtavlorna stämmer med honornas på det viset att det inte blir någon inavel eller att de är för nära släkt, ja som du ser, det är väldigt mycket! Glad Och viktigast av allt: Jag måste bli helt totalt "KÄÄÄÄÄR" i honom, alltså känna att han är helt rätt och verkligen är en katt jag kan leva med i minst 15 år.

Marita-L
0

#6 ja alla dom sakerna är viktiga..Å kärlek vid första ögonkastet är ju så viktigtGlad

Å helt klart vill man ju ha den alldra bästa å finaste om man ska ställa ut men annars vad är mindre viktigt i avel?

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Vill lägga till något som jag tycker är super viktigt! Jag skulle inte och vill heller inte att man avlar på synliga defekter, även de defekter som står att man inte "bör" avla på. Hit räknar jag svansknick, navelbråck, sternumkrok, bettfel (tex grava under/över bett), horn i pannan, skelögdhet, sne nos eller snehet i ansiktet, förslappad tunga, entropion (inåtrullande ögonlock). Finns förstås olika syn och åsikt om detta, men jag tycker det är jätte viktigt.

Svårt att komma på något som är mindre viktigt FundersamFlört

Denna kommentar har tagits bort.
simzonites
0

#8 Jag skrev inget om defekterna för jag tycker det är så självklart. Glad

/Lotta

Summerwinds
0

# 10 ja jag hoppas också att det är prio 1 för alla uppfödare att katten är defekt fri Glad. Det var därför jag nämde det eftersom det är ensjälvklarthet för de allra flesta men tyvärr finns det de som ändå avlar på katter med "mindre" defekter, som tex bettfel, förslappad tunga, horn, snea nosar osv jätte tråkigt tycker jag Ledsen. Att få "olycksfall i arbetet" händer ju, men dessa katter tycker jag ska ha avelsförbud.

Marita-L
0

#11 hm.. finns det någonstans man kan skaffa sig mer kunskap om förslappad tunga och horn?? Det skulle jag gärna vilja läsa mer om.
Heter detta något annat så man kan söka någonstans på internet?

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

#12 ska se om jag hittar något om det i nån bok. Har frågat tidigare om någon vet det riktiga namnet men har inte fått något svar…Det mesta jag iallafall har fått veta mest om dessa två defekter är från olika domare på utställning, när de visat och förklarat på någon katt de har haft på bordet, säkert på gott och ont för den som äger katten.