är katt bett och djupa rivsår farligt för oss??
har blivt biten ett par gånger pga ha en per som hatar bli borstad och kammad på magen och i bakhasorna. obs hon är hur go som helst annrs.
ha en bra dag. kram
Det beror väll på vart katten kommer ifrån? (om det är en hittekatt eller något annat)
Jag har blivit biten och riven djupt i alla dessa år med mina katter som vi haft, har aldrig fått några problem med mina rivsår.
Har läst på vissa hemsidor att några få som jobbar med att ta hand om hemlösa katter eller utsatta katter, dem som blivit klösta har fått infektioner, eller någon form av mask under huden eller andra konstiga bakterier.
Jag är ingen expert, har bara sett och läst mycket :)
det är när det träffar en led t.ex i fingret som det kan finnas en infektionsrisk, det hände mig, men läkaren tyckte att det skrivs ut alldeles för mycket antibiotika, och sa att om jag kunde röra på fingrarna så var det lugnt! Och jag blev bra
jag blev biten i fingret och det läkte av sig själv, det blev en liten infektion men jag gick inte till läkaren, hade det blivit värre hade jag gått men jag tror att man inte ska vara så himla rädd jämt, det är kanske annan sak om det är en katt som går ute som man inte vet vad den kan ha för bakterier på tänderna.
Sajtvärd på Perser iFokus
Min mamma blev biten tvärs genom handen x-antal gånger och hon uppsökte ej läkare men blev återställd…. men alla har ej samma tur..svullnar de upp eller blir varmt eller varar ska man åka in omg.
Har du bara problem vid borsning på magen har du inte fundera på att tex klickerträna bort beteendet eller liknande?
Blir man ordentligt biten ska man allid ringa sjukvårdsupplysningen, de brukar alltid rekommendera att man åker in till akuten. Kattbett kan vara livsfarligt om det inte behandlas i tid.
Rivsår brukar inte vara farliga eftersom de är ytliga och läker ganska snabbt. Tvätta med tvål och vatten.
Bitsår däremot är en annan femma. Eftersom de är smala och djupa så händer det ofta att ytan läker och bakterierna växer nere i sårfickan.
Sjukvården vet sällan hur man bäst behandlar bitsår och lägger oftast torra förband, vilket är helt fel.
Bitsår behandlas bäst med våta koksaltförband.
Koka själv eller köp koksaltsösning, dränk in kompresser och lägg om såret efter tvätt på såret med lösningen. Det ska vara ordentligt blött. Ta plastfolie och linda om och fäst alla öppna kanter med sårtejp, så att det inte torkar. Byt bandage varje dag. Koksaltet drar ur bakterierna och du slipper infektioner.Efter 3 dagar kan man oftast sluta med vått omslag och bara sätta plåster över.
Skulle det ändå svullna mycket, värmeökas och bli rött så måste du söka läkare och ev få antibiotika. Just en sån situation är den rätta för antibiotika. Särskilt bett i lederna kan sluta illa.
Jag och andra har praktiserat vått omslag och det funkar verkligen, kan jag lova! Se till att du alltid har grejor hemma för att behandla sår.
Har du provat att sätta en tratt på katten så att den inte kan bita dig? Jag skulle också bitas om nån slet i pälsen på magen. Är du försiktig och håller i botten på håren så att det inte drar i rötterna? Man kan kamma väldigt olika, försök att inte vara hårdhänt.
Vita eller ljusa katter är mera hårömma än andra.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jag ha ingen tratt el sår tvätt hemma ska införskaffa det tack ja jag
håller i botten samtidigt som jag borsta kamma henne jag är inte hårdhänt mot mina djur är väldigt försiktg och gulla även med dom.
klicker på katt skoj du med mig??? hur gör man då???
ha en bra dag. kram
typ som med hund=)
ok ska kolla om det kan fugera tack.
ha en bra dag. kram