Perser iFokus

Perser

Etikett07-export-import
Läst 3257 ggr
offsides
2007-05-22 19:46
0

Export till Danmark. Vad gäller?

Hej

Vi har fått förfrågan av en uppfödare från Danmark om en av våra kattungar. Är det någon vad som gäller för regler för export till Danmark? Förutom det vanliga med transfer från SVERAK, vetrinärbesikting, vaccination och avmaskning. Vad är det som gäller? Måste kattungen tex vara rabiesvaccinerad?

Tacksam för svar /Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

englagirl
2007-05-22 20:03
0

Hej Johan

Vissa länder ger dispens för införsel av djur under 3 månaders ålder utan rabiesvaccination.Kattungen ska då vara ID-märkt och ha sällskapsdjurspass, samt eventuellt ett särskilt uppfödarintyg.

Jag har importerat en kattunge från Danmark och jag hämtade hem honom dan innan han blev 3 mån. Smidigt och bra då man inte behöver rabiesvaccinera dom små. Ett intyg från uppfödaren att djuret inte har vistats ute bland vilda djur och dispens från jordbruksverket som kan ta nån vecka, så var ute i god tid med att söka dispensen.

Lycka till

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2007-05-23 02:00
0

jag har ju nyss gått igenom detta..vi är i slutspurten nu
du då i det här fallet Johan måste skriva ett brev till köparen

jag skrev så här
Avsändare Ann-Christin Nilsson med katteri AnnKriellas Kattuppfödning Torngatan 41 461 73 Trollhättan Sverige

Gällande katten: AnnKriellas Yes It´s My Baby Född: 10 mars 2007 Under registrering hos Kustkatten, Sverige Ras:Perser Färg: Svartsköldpaddvit harlekin Chipnummer: 968 00 00005 70660 Hon kommer att levereras med ett pass. Katten AnnKriellas Yes It´s My Baby, är född hos mig i mitt lilla katteri i Trollhättan Sverige. I mitt katteri lever alla katter som innekatter o har således aldrig kommit i kontakt med andra frigående katter o därmed har ej utsatts för smitta av rabies eller annat.

Ovanstående intygas Ann-Christin Nilsson Torngatan 41 46173 Trollhättan Sverige

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-05-23 02:03
0

enligt min köpare som hade kollat upp myndigheterna i danmark
så måste du skriva ut den lappen hemma hos dig…skriva under med din namnunderskrift o scanna in (om det är bråttom) o skicka den till henne så hon kan ansöka en månad innan

sen sa hon till mig att de var inte såååå noga med att det skulle vara exakt en månad innan som hennes ansökan skulle komma in…det gick ändå
jag gick mail ifrån henne idag att allt var grönt…o klart för att hämta henne..
hoppas inte jag missade nåt nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-05-23 10:12
0

Måste bara fråga en sak SkrattandeRabies finns detta i sverige idag? har det upptäckt något fall? Andra smittor förstår jag, men inte detta.

offsides
2007-05-23 14:21
0

Annkis54: Tack för svaret.

mvh /Johan S*Offsides

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Summerwinds
2007-05-23 15:01
0

Det finns en bra tråd på norskskogkatt.ifokus som heter EXPORT-RÅD MED TEXT. Precis som hon skriver i den tråden, så är det jätte viktigt att uppfödaren/ägaren i Danmark, kollar upp vilka regler som gäller för att föra i katten i just det landet. Det kan vara en väldig skillnad att exportera och importera en katt. Lycka till med försäljningen Glad

Annkis54
2007-05-23 18:15
0

#4 såvitt jag vet så finns det inte i sverige…men andra länder som heller inte har rabies är väl lika noga som sverige med att inte få in det …o då tar de väl det säkra före det osäkra o vill ha vaccinationer
#5..så lite så…Cool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se