Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 4865 ggr
IdaJ
0

Avfettning med Yes

Är det någon som provat att göra avfettning med Yes sensitive istället för Yes original när ni badar katterna?

Får man samma resultat som med vanligt yes?

sidentassen55
0

Jag använder aldrig Yes !

Hälsar

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Mayer
0

Jag brukar använda vanliga original grön Yes och jag vet dom som använder citron också.

evawennman
0

jag använder inte heller Yes, för det är inget jag skulle vilja ha i mitt eget hår. Goop är minst lika bra!

Skrattande

[Guardians]
0

Kör med både Goop och Yes (original) beroende på hur jag får svar i pälsen, börjar alltid med Goop

Annkis54
0

har inte testat den yes du menar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Guardians]
0

annki, använder du med Goop?

Annkis54
0

japp…men om katten är liiite fet bara.så använder jag yes

MEN om katten har fet päls…så slösar jag med goopen…mycket.
men kort tid:) tycker det är bäst
Goop o riktigt mycket i pälsen har för mig gett bäst resultat

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Guardians]
0

Behöver du mer Goop så säg till, jag har enormt mycket Tungan ute känns som livstidshink…kan ta med om du behöver

Annkis54
0

men vad snäll du är…jag har nog nån halv burk
ska du ner till oss??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
0

#3 Inte tycker jag att Yes känns något bättre än Goopen.

Vi diskar ju vårat porslin som vi äter ifrån med det!

Båda är ju avfettande.Sen tycker jag att det är skillnad på mina bad om det är innför utställning eller om vi bara är hemma.

[Guardians]
0

Ska till Thn i em

sidentassen55
0

Mina katter är aldrig så feta att jag behöver sådant?Obestämd

Ja kanske en del av svansen på Göte, men då schamponerar jag lite mer så försvinner det.

Nu ställer jag ju inte ut mina katter längre, men jag vill ju ha dom fina i pälsen ändå, så jag badar rätt ofta (när kroppen tillåter)

Just nu tar jag en katt per dag, (alldeles tillräckligt för mig)  så efter den här helgen är alla nybadade igen, härligtSkrattande

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Mayer
0

Ja jag har just avslutat den fjärde av sex.

Jippi jag är så lycklig min hane har inte ännu börjat fälla.Suuuperbra när vi ska till Umeå=))

Först Yes,sedan schampo.Det blir dom finfin på till vardags. Vi ska till stugan i 1½ vecka så då blir det till att ha fräscha katter så dom inte tovar ihop.

Jag älskar att bada och fixa med katter men ibland känns det skönt att bara ha sex stycken(fast förståss bara då);)

Dockan
0

Hej det var inte igår,har ni märkt att yes inte (jag menar den gamla inte är sig likt den löddrar mycket dåligt när man diskar inte samma kvalite alltså,Hej Hopp Lena,,,

Hälsningar LENAGlad

Headturners
1

Hej jag har testat YES alovera & gurka det är senetive och Nej du får inte samma resultat, det blir flottigt, dock kan det funka på katter med torr hud till hemmabadning men inte till show. Jag skulle lungt kunna tvätta mitt hår i yesFlört Tycker det är kanon och det är inte mer skit i de än vanliga shampoSkrattande

Sussie

Sanitys
0

Finns Goop att köpa i vanliga zoo/djurbutiker?

Såg att det fanns både i burk och flytande. Är det någon skillnad? Vilket av det ska man använda?

IdaJ
0

# 15 det var det jag misstänkte. Att sensitive kanske skulle vara mer återfettande och ge sämre resultat om man showbadar.

#16 Jag har köpt mitt på utställning. Har bara använt det på burk men jag tycker det blir lite odrygt och kladdigt om man ska ta direkt ur burken… Å andra sidan kan man nog spä ut det själv och sätta det i en schampoflaska. Blir säkert billigare i längden än att köpa det flytande.

Annkis54
0

#12..jag tyckte samma som du skriver…mina katter är inte feta…
men så testade jag ändå…o wow vilken skillnad
fast till show då
till vardags så använder jag det inte

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Jag har hela tiden använt oparfymerad Yes… och tycker det är helt ok resultat… vet inte om det är samma som sensitiveObestämd

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Twice-As-Nice
0

Jag har slutat med Goop och och Yes har jag aldrig använt.

Numera använder jag endast shampo och balsam på mina perser och exo.

Använder extra shampo (ej utstpätt) på extra feta eller missfärgade partier.

MVH

Kristina

sidentassen55
1

Kanske jag uttryckte mig lite luddigt i mitt tidigare inlägg.

Så här kommer ett förtydligande:

Jag HAR använt Yes tidigare, jo jag testade tom att använda lacknafta för så där en 15 år sedan, då det var på modet.Skäms

Lacknaftan togs bort rätt kvickt men Yes har jag använt till jag slutade ställa ut för ett antal år sedan, som jag skrev så tycker jag inte att dom är feta och jag behöver ju inte ha dom fullt skowklara när dom bara går hemma.

Det är egentligen inte klokt så mycket man testat i dessa pälsar, miljoner sorters schampoon (nu tog jag nog i lite, men många sorter är det)Flört

Men jag återgår alltid till det gamla beprövade #1 ALl System, det är absolut i särklass det bästa jag kan använda.

Däremot använder jag aldrig, och har aldrig gjort heller, balsam. Men inpackningen BioGroom måste jag ju ha Cool

God kväll allesamman

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Mayer
0

Jag använder heller aldrig balsam.Och jag har ändå aldrig några livlösa pälsar.

raggorgeous
0

Aldrig YES!

Använder Espree Shampoo och Balsam -Silky Show (+ Bright white vid utställning)… funkar utmärkt och jag får perfekta pälsar på mina Ragdolls!

YES är inte bra för huden!! Helt annat pH än kattens hud!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

jenay
0

hur är det eg är yes bra el dåligt för katternas hud hår???

Skrattandeha en bra dag. kram

Snobbehills
0

Yes känns väl lite "ute" Jag tycker K9 djuprengörande schampo fungerar utmärkt, torkar inte ut pälsen men gör ordentligt rent!

mallabralla
2

#1 All system är bäst!

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
2

Det är olika vad folk använder, men jag tycker att YES citron 2 ggr + PCL vitamin silk utspädd som avslutning är bäst på mina silverpälsar. Innan dess gör jag en inpackning med GOOP ca en gång per månad eller några dagar före en utställning.Skölj extra noga

Jag ahr provat många olika schampon, men återkommer alltid till det gamla sättet.

Det är olika på olika typer av päls, så det som passar mig kanske inte passar en annan, men prova mitt sätt och se skillnaden.

Blås helt torrt och slätkamma bakåt efteråt och skaka sedan upp pälsen. Man ska aldrig kamma pälsen framåt utom kragen.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

måste det var yes diskmedl kan man inte ha annat märke???

[MonEnil]
0

Nej, inget annat märke om man vill använda diskmedel.

jenay
0

ok jag testade fairy diskmedel biigire men lika bra som yes. och de t blev ett bra resultat.

yadhayezibas
0

Fairy diskmedel har min sambo köpt av misstag en gång o det dög inte ens att diska i tyckte vi :)

jenay
0

ok jag tycker de tfunkar super bra och lukta gott med.

frukove
0

#27 Erna-gör du inpackning med Goop?hur länge sitter det i?

Heléne

Erna
1

Jag gör inpackning med Goop max 2 ggr per mån. Jag låter det sitta i några minuter innan badet, det funkar precis lika bra som om det suttit i en halvtimme. Behandlar särskilt svansen, det är kanon, men Yes är ett måste efteråt.

Det finns ett annat inpackningsmedel som heter Bio-Groom som också är jättebra.

OBS att det finns två typer av Goop. Det jag använder är Groomer´s Goop. Det andra heter Goop´s original och är starkare.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

fifi.a
0

Jag använder, efter råd av rutinerat perserfolk, original-Yes till förtvätten av mina tjejer!

Med tanke på att man använder det utspätt med vatten, inte har det i mun eller ögon och att man sköljer bort det nästan omgående har jag svårt att förstå alla som tycker det är farligt på något sätt..

Ingredienserna består av helt vanliga tensider som finns i alla tvålar, schampoon, avfettare och tvättmedel - de är utskrivna som anjoniska och nonjoniska (en mix som gör att smutsen attackeras på "två sätt" beroende på laddning), en vanlig tensid som finns i schampoo för både folk och fä är SLS (sodium laureth sulfat eller sodium laruryl sulfat). Utöver det så finns det två konserveringsmedel (anledningen till att står att det är irriterande, de kan orsaka skada på ögon och slemhinnor i stora koncentrationer), samt en parfym.

Märker man att katten blir irriterad i huden så behöver man ju inte använda den vidare.. Det som skulle kunna påverka huden hos en känslig katt är väl just de tre sista ämnena som är tillsatta för att skydda mot bakterier och svampangrepp i tvålen samt parfymen som är för att de ska lukta gott. Chansen att man får irriterad hud som människa är bra mycket större eftersom man diskar oftare än man badar katten och det alltid är irriterande för huden att bli uttorkad.

Man får vad man vill ha i vanlig Yes; avfettning. Yes Sensitive vet jag inte exakt vad det är tillsatt men jag antar att det är återfuktning för att balansera, och där försvinner ju lite av syftet med att använda det ;) Återfuktning får man sköta i balsam/inpackning istället!

Liten extrafråga: Exakt vad innehåller Groomer's Goop? Jag kan inte hitta någon ingredienslista? Skulle gärna vilja veta vilka ingredienser som ni tycker är överlägsna diskmedlet?

[MonEnil]
0

Det är nog ingen som vet vad Goop innehåller eller…? Innan Goop fanns använde man på fetsvans sådan handrengöringscreme som fanns i tub bland biltillbehören.

Jag har kvar i en dunk av rengöringscreme från USA som såldes på utställningar innan Goop kom. Den är jättebra att gnida in händerna med för att få dem rena om man mekat och fått dem oljiga, så jag tror att det också är sådan creme som används i verkstäder. Det går ju inte med Yes. Jag gissar att Goop är något liknande.

fifi.a
0

Med tanke på att man använder diskmedel för att tvätta oljeskadade fåglar så håller jag nog hellre på något jag vet vad det innehåller ;)

Erna
0

Fett löser fett så därför funkar både handtvätt för oljiga händer och Goop, fast Goop är lättare att använda och tvätta ur.

Jag läste nyligen en artikel om vilka kemikalier som finns i våra kroppsvårdande produkter för människor och det gjorde mig mörkrädd.

Dessutom spolas alla kemikalier ut i avloppet.

Då är YES en stilla västanfläkt jämfört med ett hårschampo.

Jag har alltid retat mig på reklamen för schampon som påstår att håret tar upp en massa vitaminer och tillsatser. Det är ren lögn och spelar på vår okunnighet. Håret kan bara ta upp fett, harts och vatten och vissa gifter. Annars kunde vi ju äta vitaminer med håret?!!

Vi fick lära oss detta på anatomin, fysiologin och sjukdomsläran av en professor.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

yadhayezibas
0

"äta vitaminer med håret" hahahaha det var kul tycker jag. ;)

fifi.a
0

Så sant - vitaminerna till håret är de "överblivna" vitaminerna som kroppen inte behövde använda till viktigare saker!

Finns en teori om att all den här "mat-vågen" i skönhetsprodukter är en naturlig reaktion till det faktum att när idealvikten sjunker och sjunker så kan uthungrade kvinnor istället ge "näring" till sitt hår i ett försök att mätta sig själva.. Med tanke på att schampoon och balsam samt hudkräm marknadsförs med att de innehåller essentiella oljor, avocado, honung, mandel, sheasmör, kakao och choklad och andra goda saker!

Och jajamensan, det finns en hel del konstiga saker i våra krämer och sminkprodukter.. Vi får hoppas det inte är lika mycket gunk i katternas produkter!