skit snack
När jag började å skulle till min första utställning jag var så glad å tyckte det skulle bli så kul att antligen få träffa alla dessa människor som hade massor med kunskap och erfarenheter att dela med sig av. Att få lära känna nya och få många vänner. Se alla underbart fina katter.
Jag möttes av folk som inte hejade och skit prat om människor som jag inte visste vilka dom var.
Frågade man något så fick man inga svar eller ett avsnäst sådant.
Pratades om mig bakom min rygg baraför att min hona vann..någon kom fram å frågade vilken färg hon hade..dum som jag var så trodde jag det var en besökare så jag sa glatt: Hon är en silvertabby och fick ett taskigt svar…jaha jag trodde hon var en sköldpadda..jag förstod inte då men det gör jag nu..
Hon var så ren i sitt silver å en skönhet.
Men efter några gånger så lär man sig vem man kan prata med å vilka man inte kan. Det är som två läger..glada å possetiva och dom som är negativa å hatar att se andra vinna.
Varför detta skit prat??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Det här låter inte kul. Det är jättelänge sedan jag var jätteaktiv, men det är en jättefin samman hållning då.
Kanske var det för att utställningen var över två dagar och vi verkligen hann lära känna varanndra?
Jag har hört mycket om detta skitsnack men aldrig stött på det! Mot mig har de allra flesta varit mycket hjälpsamma och trevliga. Har hjälpt till på utställningarna att frisera katterna, gett tips om preparering och allt möjligt när jag var ny!
Ja den var i två dagar.. Men nu tycker jag att det fungerar bättre för man är sig själv å dras inte med i det som är dåligt.
Läst någonstans
"Så länge folk pratar om dig är du intressant"
Se det från den positiva sidan
Ja jag är nästan alltid positiv å glad 
Men jag vet att många inte vågar tala om om något händer eller har hänt i sin uppfödning för då finns det alltid någon där som gottar sig i andras olycka och det är så tråkigt att höra för om vi kunde prata å vara öppna och ta vara på varandras erfarenheter så skulle vi kunna så mycket. Men vem skulle våga..??
I stället så får dom sitta där i sin ensamhet å vara tyst och försöka gräva ner allt det hemska och har ingen att prata med å ingen axel att gråta över.
FIP är en sådan hemligstämplad skam
Eller andra hemska sjukdomar

#5 Trodde som du första gången, roligt med folk som har samma intresse, men man har lärt sig med åren hur det fungerar.

Kan ju säga att jag är en riktig tjöta och är alltid trevlig mot alla. Har oxå hört talas om skit snack och avundsjuka. Det är en som jag inte riktigt klarar av för hon blir sur om inte hennes katt vinner. Jag mår såååå gott när min katt vinner mot hennes. Är jag en elak person då? Jag tror inte det, sedan gör det mig inget om inte min katt vinner heller men inte blir jag sur inte=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag har också fått min beskärda del av skit bakom ryggen. En del har kommit fram och varit såååå trevliga, men bakom ryggen talat om alla fel de tycker mina katter har haft.
Tom nu i somras, då jag ställt ut i 6-7år, så talar en som satt i min klubbs styrelse om för publiken att min katt var ju minsann full i rufism, då jag var framme hos domaren. Jag och alla som satt och lyssnade på kritiken hörde precis vad "apan" kläckte ur sig till sin väninna :(
Fy för sådana specialmänniskor som tror sig vara världsbäst och att det bara är deras åsikter och katter som duger.
Jag ska ALDRIG bli en sådan grinig, avundsjuk, missunsam "utställningshagga"….och nåde mej om jag blir det!!!!

#7 Klart man mår om ens katt vinner
Detta är ju självklart!
Jag bli rinte sur om någon annan katt vinner, Grattar naturligtvis med tanken nästa gång kan det ju vara min tur. Tycker det är roligt se när någon är glad.
Men fins inget värre än folk som snackar o surar högt för någon annans katt vinner.
Man blir ju så ledsen å arg.
Jag satt en gång med mina barn å tittade hur domarn bedömde när vi bakom oss kunde höra två uppfödare prata illa om min katt baraför att han var vann.
Jag hade bara en sådan lust att vända mig om å säga något dumt, men då skulle jag inte vara bättre än dom.

#10…precis! jag var nära att säja nått tillbaka…men gjorde inte det. Som tur är så är faktiskt de allra flesta riktigt trevliga och hjälpsamma:) Och…det är faktiskt bara denna tant som "öppet" rapat ut diverse skit! Sedan vad andra tycker, försöker jag inte bry mej om! Jag älskar ju mina katter oavsett! De ingår i min familj.
Däremot har jag hört andra kommentarer från folk jag aldrig sett…som "hon med silverkatterna" och så har de surrat nått jag inte hört. Men då har de åtminstonde lagt mina katter på minnet:) Så lika bra man inte vet och får höra allt ;)
Jag försöker vara glad å trevlig hela tiden även mot dom som pratar så. Jag själv tycker ju inte om skitsnack å vill då inte sprida något heller.

Man ska vara mot andra som man vill de ska vara mot en själv.
#13 exakt

Ne…jag har faktist inte gett denna människa en enda orsak till att vara så missunsam. Jag har alltid grattulerat henne till hennes framgångar m.m. Hon har ju någon katt som jag verkligen gillar. Så jag blir bara lika förvånad varenda gång…hon verkar aldrig ge sig…trots 7år gått! Menmen…jag tror nog att det är hon som mår mest dåligt av att hålla på så! Och sen vissa ggr kan hon vara väldigt hjälpsam och trevlig…men så är det som att det vänder ganska snart igen?!? Jag har helt enkelt accepterat att hon är sådan…och bryr mig inte längre. Fast visst känns det, då…precis när man får höra nån elak kommentar :(

#15 Tråkiga vissa kan vara, varför klarar de inte ha roligt, det är ju inte på liv o död, men kan ju tro detta ibland när man ser de där tjuriga
#11…_Så lika bra man inte vet och får höra allt ;)
_jag håller med..om det inte finns nåt gott att säga om mig så vill jag inte höra nåt alls.
man blir bara ledsen
o om nån vän kommer o säger att den o den har sagt så Ánnki..så säger jag..jag vill inte veta
I slutändan så är det de som inte snackar skit som mår bra
på en utställning så stod jag med Cleo (tror jag) mot en av furulyckans exo…Furulyckans vann o vi slängde oss i armarna på varann….domaren tittade på oss o sa -Gör ni så här ni??
HAHA det var obeskrivligt.
Jag tror att den som vill andra illa mår själv väldigt dåligt. Kanske behöver en kram istället för ett hårt ord tillbaks.

#18 Du har helt rätt!

jag tycker man ska gratta den som vinner tänk om man vunnit själv då vill man ju bli grattad.
ha en bra dag. kram
gud så tråkigt bättre vara glad för folk som vinner
ja exkat jag grattade jonas till att hans katt blev bis i lördags i varberg. han sken av lycka.
ha en bra dag. kram
#17.. Annki.. vet inte om det skiljer sig bland raserna.. men ända sedan jag gick över till IDP som nu är WCF i 2005.. har jag aldrig blivit - vad jag vet
- skitsnackad om.. Alla på våra utställningar är trevliga hjälpsamma och apploderar vinnarna och kramas.. Antingen så är jag så ointresserad av tjafs att jag inte märker det runt om mig…. eller så helt enkelt så är det så att alla som jag sedan jag blev aktiv inom kattvärlden bara möter trevligt folk.. visst finns det rötägg inom alla raser och kategorier.. Och de flesta av mina vänner är faktiskt inom Sverak.. känns som det är fler av dessa vänner som råkar illa ut av andra på sina uts än vad jag gör på våra… vet inte om det skiljer sig.. eller om det är så att WCF är så pass litet att de flesta känner varandra och värnar om varandra och vill ha uts helg i glädje med likasinnade kattokiga människor…
Jag har fått så många härliga kontakter sedan jag gick med i 2005, från olika delar av landet.. vissa träffar man ofta.. andra bara nån gång om året.. men allti får man samma underbara bemötande :)
Jag har varit med i både Sverak och fd IDP. Jag tycker att det är betydligt trevligare inom WCF dit jag numera hör.
Det finns alltid negativa människor överallt och glöm inte att detta är en tävlingshobby, så alla typer finns.
Jag brukar strunta i de som är negativa med svarta själar, för de glädjer ingen. De mår nog sämst av alla. Jag försöker att göra minst en människa glad varje dag.
Jag tycker också att man ska välkomna de nya inom kattsvängen, för om de lägger av, så har vi ingen utveckling och inga utställare framöver alls.
Jag har minsann fått ta emot mycket skitsnack och andra illasinnade handlingar under alla år, men de ska inte få sin vilja fram, fattas bara.
Ju mer framgångsrik man är, desto mer skit får man ta, men även gratulationer och välgångsönskningar. Jag bryr mig bara om de senare.
Så Marita, hoppas att du inte ger upp! Det flesta är ändå trevliga och hjälpsamma.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Tack Erna
Underbart med gamla trådar… denna är från 2007…tänk vad åren går
jag håller mig till dem som inte snackar skit om andra, som en annan uppfödare sa till mig, snackar någon skit om andra kan du nästan vara säker på att de snackar skit om dig också.
Sajtvärd på Perser iFokus

Jag har aldrig varit med om skitsnack.
Men första utställningen jag var på så sa jag till någon att min katt var grå vit(inte blå vit) och fick som svar av en annan med snäsig ton att "du borde vid det här laget veta att det heter blå vit och inte grå vit"och sen något i stil med att jag borde ha rykt pälsen mer på honom innan jag fick för mig att ställa ut.jag visste ju det men han är ju grå men det heter blå så jag tänkte mig inte för.Och jag vann konstigt nog även fast han inte var "tillräckligt" fixad. känns så besserwisser aktigt. annars har jag fått massa hjälp och tips av andra!
jag få höra en jäkla massa skitsnack om andra uppfödre men jag låter det rinna ut i snaden jag orkar inte med såna som måste sncka skit
om andra hela tiden.
ha en bra dag. kram
hmmm, tänk vilken skillnad det kan vara i olika grupper. som sagt tidigare, ingen av dem jag umgås med på utställning snackar skit, de har inte det behovet av att hävda sig mot andra!
jag tycker att om du inte vill höra skitsnack, byt vänner! att snacka skit säger mer om dem än om den de snackar skit om!
Jag har ett förflutet inom ragdollvärlden och det var INTE kul kan jag säga. Sårande kommentarer var vanligt. Sålde en ragdollpojke till en utställningsintresserad köpare. Katten hade den stora "oförskämdheten" att bli både BIV och NOM på en lördag. Redan då fick ägaren kommentarer som "Vad är det där för sorts katt?" och liknande. På söndagmorgon hälsade inte en del på henne, dock inte alla.
Hon ringde och var helt knäckt och har sedan dess inte ställt ut honom. Det är bara ett exempel.
Något sådant har jag inte upplevt vad gäller perser. I alla fall här uppe i norr så säger alla GRATTIS och VAD KUL att du vann. Och jag inte hört någon prata illa om någon uppfödare. Om man t ex har flera katter som ska upp samtidigt finns det alltid en hjälpande hand, både för sista putsen och hjälp att bära fram.
Kerstin
har ingen erfarenhet av andra rasuppfödare, men jag håller med dig om perserutställare, jag har BARA positiva erfarenheter, vi grattar alltid, hejar och stöttar, det är min erfarenhet!
det är ju skillnad msom mellan natt och dag när man ställer ut sina katter i wcf el sverak faktist. hönshjärnor näsan upp i vädret på¨sverak tyvärr. inte alla men en hel del jag h a ju hållt på länge med utsl med husiasar. och dom är inget värda i sverak.
ha en bra dag. kram
japp!